Energia-ala vahvistaa Järvi-Suomen alueen elivoimaa - Tutkimushankkeessa selvitetään vaikutuksia

Energiakonserni Suur-Savon Sähkön toiminta perustuu vahvasti alueellisten kumppanuuksien hyödyntämiseen. 75-vuotisjuhlavuotta viettävä Suur-Savon Sähkö käynnistää Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin kanssa tutkimushankkeen, jonka tarkoituksena on lisätä ymmärrystä konsernin kumppanuuksien aluetaloudellisista vaikutuksista. Tutkimuksen tulokset auttavat energiakonsernia kohdistamaan toimintaansa aiempaakin enemmän toiminta-alueen elinvoiman lisäämiseen.

Energialiiketoimintaa kehitetty alueellisten kumppanuuksien varaan

Suur-Savon Sähkö -konsernin liiketoimintamalli on muuttunut viiden viime vuoden aikana voimakkaasti. Energiakonserni on määrätietoisesti luonut kumppanuuksia paikallisten ja alueellisten yritysten kanssa. Konsernin henkilöstömäärä on kokonaisuudessaan pienentynyt, mutta työpaikkoja on siirtynyt kumppaneiden toimintaan ulkoistusten kautta ja lisäksi kumppanit ovat pystyneet laajentamaan energia-alan palvelutuotantoa muille energiayhtiöille. Alueellisten kumppanuuksien vaikuttavuus syntyy siten paitsi suorien ostojen kautta, myös kumppanuuden mahdollistaman paikallisten yritysten kehittymisen ja toiminnan laajentamisen mahdollisuuksien kautta.

Pelkästään energiakonsernin suorien hankintojen merkitys on suuri. Vuonna 2020 konserni investoi 85,5 miljoonalla eurolla, ja operatiiviset kustannukset olivat 59,9 miljoonaa euroa. Erityisesti vuoden 2020 poikkeuksellisissa yleisen talouden olosuhteissa korkea investointitaso oli tärkeä työllistävä panostus. Suorien hankintojen kerrannaisvaikutukset aluetaloudessa riippuvat siitä, miten paljon hankintoja saadaan kohdistettua toiminta-alueen kumppaneille.

Vuonna 2017 Suur-Savon Sähkö -konserni teetti vuoden 2016 toiminnan aluetalousvaikutuksista pro gradu -tutkielman. Tällöin tulokseksi saatiin toiminta-alueelle tuotettavan suoran ja välillisen työllistävän vaikutuksen olevan 588 henkilötyövuotta. Vuoden 2016 jälkeen kumppanuuksien merkitys on kasvanut entisestään, ja toiminnan laajuus sekä investointien määrä ovat kasvaneet.

"Toteutettava tutkimus on Suur-Savon Sähkö -konsernille merkittävä seurantatutkimuksen omainen selvitys. Haluamme nähdä, miten systemaattinen kumppanuuksien kehittäminen, kumppaneidemme vahvistuminen ja toimintamme kasvu näkyvät aluetaloudellisena vaikutuksena. Erityisesti nyt, kun tarkastelu laajennetaan merkittävimpien kumppaneiden toiminnan kehittymiseen viime vuosien aikana, tutkimus tuo uudenlaista tietoa tämän kumppanuuksien varaan rakentuneen liiketoimintamallin vaikutuksista", Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen toteaa.

Kumppanuusverkoston tarkastelu tutkimuksellisesti ajankohtaista

Ruralia-instituutti hyödyntää aluetalousvaikutuksien arvioinnissa yleisen tasapainon RegFin-mallia. Mallin avulla saadaan esiin konsernin suorien vaikutusten lisäksi myös välilliset vaikutukset.

"Tutkimuksellisesti Suur-Savon Sähkön aluetaloudellisten vaikutusten arviointi osoittaa liiketaloudellisesti perusteltujen ratkaisujen laajemmat talousvaikutukset. Tutkimus toteutetaan liiketaloustieteen ja taloustieteen rajapinnassa tuottaen näin tietoa muun muassa yrityskehittämisen kokonaistaloudellisesta vaikutuksesta. Kestävyysmuutoksen toteuttaminen edellyttää muutoksia myös yritysten liiketoimintamalleissa. Tutkimus tarjoaa esimerkin kokonaistaloudellisten mallien mahdollisuuksista pureutua tällaisten muutosten aiheuttamiin alueellisiin vaikutuksiin", professori Sami Kurki Ruralia-instituutista luonnehtii tutkimuksen merkitystä, tavoitteita ja sijoittumista tutkimuskenttään.

Tutkimuksen tulokset julkaistaan maaliskuussa 2022 Ruralia-instituutin tutkimusraporttisarjassa.

Nyt käynnistettävä tutkimus energiakonsernin aluetalousvaikutuksista tiivistää Suur-Savon Sähkön ja Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin yhteistyötä edelleen. Aluetaloustutkimuksen lisäksi käynnissä on monivuotinen tutkimushanke Järvi-Suomen alueen monipaikkaisen asumisen kehittymisestä. Tämän tutkimuksen keskiössä on energiankulutuksen tietojen yhdistäminen muuhun monipaikkaisuutta käsittelevään tietoon.

Suur-Savon Sähkö – konserni on monialainen energiakonserni, joka toiminta-alueellaan vastaa sähkön siirtoliiketoiminnasta sekä kaukolämpötoiminnasta. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat myös sähkönmyyntiyhtiö Lumme Energia Oy ja sen tytäryhtiö Solarigo Systems Oy, joka tarjoaa aurinkovoimapalveluita. Konsernin liikevaihto on 155 milj. euroa ja henkilöstömäärä 98.

Energiakonsernin tulos heikkeni koronan keskellä - investointitaso pidettiin kuitenkin korkeana26.2.2021 09:02:40 EET | Tiedote

Suur-Savon Sähkö -konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 154,9 (2019: 154,2) miljoonaa euroa, kasvua edelliseen vuoteen oli 0,4 %. Konsernin operatiivinen tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 12,2 miljoonaa euroa (2019: 18,7), eli väheni 34,7 %. Konsernin käyttökate 41,8 miljoonaa euroa oli kuitenkin konsernin koko historian kolmanneksi paras tulos. Vuotta 2020 leimasi poikkeuksellisen lämmin säätila sekä COVID-19 viruksen aiheuttama pandemia.

Suur-Savon Sähkön budjettinäkymät 2021 – energiatoimialalla uskotaan koronan aiheuttaman taantuman jälkeiseen nousuun21.12.2020 11:56:45 EET | Tiedote

Vuoden 2021 budjetointi on energiakonsernissa laadittu myönteisissä yleisen talouden näkymissä. Ennusteet näyttävät vuodelle 2020 noin 15 miljoonan euron tulosta. Huolimatta merkittävästä jättämästä budjetoituun tulokseen verrattuna, Suur-Savon Sähkö – konserni tulee kuluvana vuonna tekemään 75 vuotisen historiansa kuudenneksi parhaan tuloksen.

Siirtohintojen nousun rajoittaminen on mahdollista – mutta se pitää tehdä vastuullisesti15.10.2020 09:08:04 EEST | Blogi

Sähkön siirtohintojen nousun takana on laki toimitusvarmuuden parantamisesta. Se on pakottanut siirtoyhtiöt mittaviin säävarman verkon investointeihin, ja tätä investointitahtia kestää vielä kahdeksasta kuuteentoista vuotta, riippuen siirtoyhtiöstä. Tehokkain keino siirtohintojen nousun rajoittamiseksi olisi helpottaa toimitusvarmuuden kriteerejä. Olen varma, että suuri osa asiakkaista valitsisi hieman pidemmät sähkökatkot, jos vain saataisiin hillitymmät siirtohinnat. Ylen tuoreessa artikkelissa, 12.10.2020, on nostettu paljon hyviä asioita esille. https://yle.fi/uutiset/3-11588082 Sähkömarkkinalain myötä siirto- ja jakeluverkkotoiminnasta tehtiin kärjistetysti sanottuna rahasampo, joka sallii sitä korkeammat tuotot, mitä kalliimpia rakenteita toteuttaa säävarman verkon rakentamisessa. Väärissä käsissä tällainen mekanismi on erittäin vaarallinen. Hyvin erilaiset maasto- ja asiakastiheyden olosuhteet tekevät vaikeaksi rakentaa kaikkiin olosuhteisiin toimiva sääntelymalli. Sääntelymalli

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-8/20208.10.2020 08:58:01 EEST | Tiedote

Vuoden 2020 toisen kolmanneksen jälkeen Suur-Savon Sähkö -konsernin liikevaihto on jäänyt 5,5 miljoonaa euroa budjetista, ja liikevoitto on jäljessä 9,1 miljoonaa euroa. Liikevoitto on 6,9 miljoonaa euroa. Suurimpina syinä liikevaihdon ja tuloksen jättämään ovat lämpimän säätilan vaikutus energian myynnin ja siirron volyymeihin, tukkusähkömarkkinoiden voimakkaat ääri-ilmiöt sekä koronaepidemian vaikutukset energiamarkkinoihin. Vuoden 2020 alkua kuormittaa ylimääräisenä kuluna joulukuun 2019 lopun Aapo -lumimyräkästä vuodelle 2020 siirtyneet kustannukset, yhteensä 0,77 miljoonaa euroa.