Energia-ala vahvistaa Järvi-Suomen alueen elivoimaa - Tutkimushankkeessa selvitetään vaikutuksia

Energiakonserni Suur-Savon Sähkön toiminta perustuu vahvasti alueellisten kumppanuuksien hyödyntämiseen. 75-vuotisjuhlavuotta viettävä Suur-Savon Sähkö käynnistää Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin kanssa tutkimushankkeen, jonka tarkoituksena on lisätä ymmärrystä konsernin kumppanuuksien aluetaloudellisista vaikutuksista. Tutkimuksen tulokset auttavat energiakonsernia kohdistamaan toimintaansa aiempaakin enemmän toiminta-alueen elinvoiman lisäämiseen.

Energialiiketoimintaa kehitetty alueellisten kumppanuuksien varaan

Suur-Savon Sähkö -konsernin liiketoimintamalli on muuttunut viiden viime vuoden aikana voimakkaasti. Energiakonserni on määrätietoisesti luonut kumppanuuksia paikallisten ja alueellisten yritysten kanssa. Konsernin henkilöstömäärä on kokonaisuudessaan pienentynyt, mutta työpaikkoja on siirtynyt kumppaneiden toimintaan ulkoistusten kautta ja lisäksi kumppanit ovat pystyneet laajentamaan energia-alan palvelutuotantoa muille energiayhtiöille. Alueellisten kumppanuuksien vaikuttavuus syntyy siten paitsi suorien ostojen kautta, myös kumppanuuden mahdollistaman paikallisten yritysten kehittymisen ja toiminnan laajentamisen mahdollisuuksien kautta.

Pelkästään energiakonsernin suorien hankintojen merkitys on suuri. Vuonna 2020 konserni investoi 85,5 miljoonalla eurolla, ja operatiiviset kustannukset olivat 59,9 miljoonaa euroa. Erityisesti vuoden 2020 poikkeuksellisissa yleisen talouden olosuhteissa korkea investointitaso oli tärkeä työllistävä panostus. Suorien hankintojen kerrannaisvaikutukset aluetaloudessa riippuvat siitä, miten paljon hankintoja saadaan kohdistettua toiminta-alueen kumppaneille.

Vuonna 2017 Suur-Savon Sähkö -konserni teetti vuoden 2016 toiminnan aluetalousvaikutuksista pro gradu -tutkielman. Tällöin tulokseksi saatiin toiminta-alueelle tuotettavan suoran ja välillisen työllistävän vaikutuksen olevan 588 henkilötyövuotta. Vuoden 2016 jälkeen kumppanuuksien merkitys on kasvanut entisestään, ja toiminnan laajuus sekä investointien määrä ovat kasvaneet.

"Toteutettava tutkimus on Suur-Savon Sähkö -konsernille merkittävä seurantatutkimuksen omainen selvitys. Haluamme nähdä, miten systemaattinen kumppanuuksien kehittäminen, kumppaneidemme vahvistuminen ja toimintamme kasvu näkyvät aluetaloudellisena vaikutuksena. Erityisesti nyt, kun tarkastelu laajennetaan merkittävimpien kumppaneiden toiminnan kehittymiseen viime vuosien aikana, tutkimus tuo uudenlaista tietoa tämän kumppanuuksien varaan rakentuneen liiketoimintamallin vaikutuksista", Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen toteaa.

Kumppanuusverkoston tarkastelu tutkimuksellisesti ajankohtaista

Ruralia-instituutti hyödyntää aluetalousvaikutuksien arvioinnissa yleisen tasapainon RegFin-mallia. Mallin avulla saadaan esiin konsernin suorien vaikutusten lisäksi myös välilliset vaikutukset.

"Tutkimuksellisesti Suur-Savon Sähkön aluetaloudellisten vaikutusten arviointi osoittaa liiketaloudellisesti perusteltujen ratkaisujen laajemmat talousvaikutukset. Tutkimus toteutetaan liiketaloustieteen ja taloustieteen rajapinnassa tuottaen näin tietoa muun muassa yrityskehittämisen kokonaistaloudellisesta vaikutuksesta. Kestävyysmuutoksen toteuttaminen edellyttää muutoksia myös yritysten liiketoimintamalleissa. Tutkimus tarjoaa esimerkin kokonaistaloudellisten mallien mahdollisuuksista pureutua tällaisten muutosten aiheuttamiin alueellisiin vaikutuksiin", professori Sami Kurki Ruralia-instituutista luonnehtii tutkimuksen merkitystä, tavoitteita ja sijoittumista tutkimuskenttään.

Tutkimuksen tulokset julkaistaan maaliskuussa 2022 Ruralia-instituutin tutkimusraporttisarjassa.

Nyt käynnistettävä tutkimus energiakonsernin aluetalousvaikutuksista tiivistää Suur-Savon Sähkön ja Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin yhteistyötä edelleen. Aluetaloustutkimuksen lisäksi käynnissä on monivuotinen tutkimushanke Järvi-Suomen alueen monipaikkaisen asumisen kehittymisestä. Tämän tutkimuksen keskiössä on energiankulutuksen tietojen yhdistäminen muuhun monipaikkaisuutta käsittelevään tietoon.

Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Suomen suurimpaan tuulivoimahankkeeseen Lestijärvellä19.11.2021 11:04:44 EET | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy nostaa hiilidioksidivapaan sähköntuotannon kapasiteettiaan osallistumalla 15 % omistusosuudella Suomen suurimpaan tuulivoimahankkeeseen osakkuusyhtiönsä Kymppivoima Oy:n kautta. Kokonaisuudessaan Keski-Pohjanmaalle sijoittuvasta 69 tuulivoimalan ja 455,4 MW tuotantotehon laajuisesta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona liki 200 000 MWh. Pelkästään Suur-Savon Sähkön osuus mittavan tuulivoimapuiston tuotannosta vastaa noin kymmenen tuhannen sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkön kulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuoden 2025 alkuun mennessä.

Uusi teknologia lyhentää sähkökatkoja ja pienentää sähköverkkojen kunnossapidon hiilijalanjälkeä – ”vuotuiset kustannussäästöt ovat todella merkittävät”15.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Evisio luo edellytykset drone- ja tekoälyteknologioihin perustuvalle toimintamallille, jonka ansiosta sähköverkkojen kunnossapitoa voidaan tehdä ennakoivasti ja paljon nykyistä tehokkaammin. Evisio Oy on Suur-Savon Sähkö Oy:n ja Järvi-Suomen Energia Oy:n omistama yhtiö, joka aloittaa toimintansa vuodenvaihteessa.

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-8/2021: Konserni jatkaa vahvaa investointitasoa29.9.2021 16:55:46 EEST | Tiedote

Konsernin liikevaihto nousi tammi-elokuussa tasolle 146,7 M€ (2020: 98,3 M€). Tulos ennen tilinpäätöksiä ja veroja oli 6,2 M€ (2020: 6,8 M€). Liikevaihtoa on nostanut 1.4.2021 alkaen sähkön vähittäismyyntiyhtiö Loiste Sähkönmyynti Oy:n ostaminen Lumme Energia Oy:n sisaryhtiöksi. Yhdistetyn liiketoiminnan synergiat saadaan hyödynnettyä ensi vuonna. Aatu-myrskyn kustannukset Järvi-Suomen Energia Oy:lle juhannuksen alla nousivat hieman yli kolmeen miljoonaan euroon. Kustannuksista kaksi kolmannesta on vakiokorvauksia asiakkaille, ja yksi kolmannes verkoston korjauskustannuksia.

Vaajakoskella tutkitaan kalaportaiden toimintaa ja selvitetään luonnonmukaisen kalatien rakentamista16.6.2021 17:36:52 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy tutkii parhaillaan Jyväskylän Vaajakosken voimalaitoksen kalaportaiden toimintaa vedenalaisen video- ja hahmontunnistusjärjestelmän avulla. Tavoitteena on saada tarkempaa tietoa kalaportaissa liikkuvien kalojen, etenkin järvitaimenten, koosta ja määrästä. Lisäksi käynnissä on alustava kartoitus luonnonmukaisen kalatien rakentamisen mahdollisuuksista Vaajakoskelle. Voimalan lähistöllä liikkuessa voi nähdä maaperätutkimuksen tekijöitä kairausvaunuineen heinäkuun aikana. Hanke toteuttaa maa- ja metsätalousministeriön hallinnoimaa NOUSU-ohjelmaa.

Kohti hiilidioksidineutraalia sähköntuotantoa: Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:n tuulivoimahankkeeseen Närpiössä7.6.2021 14:03:07 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy kasvattaa hiilidioksidivapaata sähköntuotantoaan omistusosuudella Närpiöön toteutettavasta tuulivoimahankkeesta. Kokonaisuudessaan 17 tuulivoimalan ja 102 MW tuotantotehon laajasta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona noin 9 500 MWh, vastaten noin 450 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuonna 2023.