Energia-ala vahvistaa Järvi-Suomen alueen elivoimaa - Tutkimushankkeessa selvitetään vaikutuksia

Energiakonserni Suur-Savon Sähkön toiminta perustuu vahvasti alueellisten kumppanuuksien hyödyntämiseen. 75-vuotisjuhlavuotta viettävä Suur-Savon Sähkö käynnistää Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin kanssa tutkimushankkeen, jonka tarkoituksena on lisätä ymmärrystä konsernin kumppanuuksien aluetaloudellisista vaikutuksista. Tutkimuksen tulokset auttavat energiakonsernia kohdistamaan toimintaansa aiempaakin enemmän toiminta-alueen elinvoiman lisäämiseen.

Energialiiketoimintaa kehitetty alueellisten kumppanuuksien varaan

Suur-Savon Sähkö -konsernin liiketoimintamalli on muuttunut viiden viime vuoden aikana voimakkaasti. Energiakonserni on määrätietoisesti luonut kumppanuuksia paikallisten ja alueellisten yritysten kanssa. Konsernin henkilöstömäärä on kokonaisuudessaan pienentynyt, mutta työpaikkoja on siirtynyt kumppaneiden toimintaan ulkoistusten kautta ja lisäksi kumppanit ovat pystyneet laajentamaan energia-alan palvelutuotantoa muille energiayhtiöille. Alueellisten kumppanuuksien vaikuttavuus syntyy siten paitsi suorien ostojen kautta, myös kumppanuuden mahdollistaman paikallisten yritysten kehittymisen ja toiminnan laajentamisen mahdollisuuksien kautta.

Pelkästään energiakonsernin suorien hankintojen merkitys on suuri. Vuonna 2020 konserni investoi 85,5 miljoonalla eurolla, ja operatiiviset kustannukset olivat 59,9 miljoonaa euroa. Erityisesti vuoden 2020 poikkeuksellisissa yleisen talouden olosuhteissa korkea investointitaso oli tärkeä työllistävä panostus. Suorien hankintojen kerrannaisvaikutukset aluetaloudessa riippuvat siitä, miten paljon hankintoja saadaan kohdistettua toiminta-alueen kumppaneille.

Vuonna 2017 Suur-Savon Sähkö -konserni teetti vuoden 2016 toiminnan aluetalousvaikutuksista pro gradu -tutkielman. Tällöin tulokseksi saatiin toiminta-alueelle tuotettavan suoran ja välillisen työllistävän vaikutuksen olevan 588 henkilötyövuotta. Vuoden 2016 jälkeen kumppanuuksien merkitys on kasvanut entisestään, ja toiminnan laajuus sekä investointien määrä ovat kasvaneet.

"Toteutettava tutkimus on Suur-Savon Sähkö -konsernille merkittävä seurantatutkimuksen omainen selvitys. Haluamme nähdä, miten systemaattinen kumppanuuksien kehittäminen, kumppaneidemme vahvistuminen ja toimintamme kasvu näkyvät aluetaloudellisena vaikutuksena. Erityisesti nyt, kun tarkastelu laajennetaan merkittävimpien kumppaneiden toiminnan kehittymiseen viime vuosien aikana, tutkimus tuo uudenlaista tietoa tämän kumppanuuksien varaan rakentuneen liiketoimintamallin vaikutuksista", Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen toteaa.

Kumppanuusverkoston tarkastelu tutkimuksellisesti ajankohtaista

Ruralia-instituutti hyödyntää aluetalousvaikutuksien arvioinnissa yleisen tasapainon RegFin-mallia. Mallin avulla saadaan esiin konsernin suorien vaikutusten lisäksi myös välilliset vaikutukset.

"Tutkimuksellisesti Suur-Savon Sähkön aluetaloudellisten vaikutusten arviointi osoittaa liiketaloudellisesti perusteltujen ratkaisujen laajemmat talousvaikutukset. Tutkimus toteutetaan liiketaloustieteen ja taloustieteen rajapinnassa tuottaen näin tietoa muun muassa yrityskehittämisen kokonaistaloudellisesta vaikutuksesta. Kestävyysmuutoksen toteuttaminen edellyttää muutoksia myös yritysten liiketoimintamalleissa. Tutkimus tarjoaa esimerkin kokonaistaloudellisten mallien mahdollisuuksista pureutua tällaisten muutosten aiheuttamiin alueellisiin vaikutuksiin", professori Sami Kurki Ruralia-instituutista luonnehtii tutkimuksen merkitystä, tavoitteita ja sijoittumista tutkimuskenttään.

Tutkimuksen tulokset julkaistaan maaliskuussa 2022 Ruralia-instituutin tutkimusraporttisarjassa.

Nyt käynnistettävä tutkimus energiakonsernin aluetalousvaikutuksista tiivistää Suur-Savon Sähkön ja Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin yhteistyötä edelleen. Aluetaloustutkimuksen lisäksi käynnissä on monivuotinen tutkimushanke Järvi-Suomen alueen monipaikkaisen asumisen kehittymisestä. Tämän tutkimuksen keskiössä on energiankulutuksen tietojen yhdistäminen muuhun monipaikkaisuutta käsittelevään tietoon.

Suur-Savon Sähkö – konserni on monialainen energiakonserni, joka toiminta-alueellaan vastaa sähkön siirto- sekä lämpöliiketoiminnasta. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat myös sähkönmyyntiyhtiöt Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti sekä Lumme Energian tytäryhtiö Solarigo Systems, joka tarjoaa aurinkovoimapalveluita. Konsernin ennustettu liikevaihto vuonna 2021 on noin 250 milj. euroa ja henkilöstömäärä on noin 110.

Vaajakoskella tutkitaan kalaportaiden toimintaa ja selvitetään luonnonmukaisen kalatien rakentamista16.6.2021 17:36:52 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy tutkii parhaillaan Jyväskylän Vaajakosken voimalaitoksen kalaportaiden toimintaa vedenalaisen video- ja hahmontunnistusjärjestelmän avulla. Tavoitteena on saada tarkempaa tietoa kalaportaissa liikkuvien kalojen, etenkin järvitaimenten, koosta ja määrästä. Lisäksi käynnissä on alustava kartoitus luonnonmukaisen kalatien rakentamisen mahdollisuuksista Vaajakoskelle. Voimalan lähistöllä liikkuessa voi nähdä maaperätutkimuksen tekijöitä kairausvaunuineen heinäkuun aikana. Hanke toteuttaa maa- ja metsätalousministeriön hallinnoimaa NOUSU-ohjelmaa.

Kohti hiilidioksidineutraalia sähköntuotantoa: Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:n tuulivoimahankkeeseen Närpiössä7.6.2021 14:03:07 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy kasvattaa hiilidioksidivapaata sähköntuotantoaan omistusosuudella Närpiöön toteutettavasta tuulivoimahankkeesta. Kokonaisuudessaan 17 tuulivoimalan ja 102 MW tuotantotehon laajasta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona noin 9 500 MWh, vastaten noin 450 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuonna 2023.

Energiakonsernin tulos heikkeni koronan keskellä - investointitaso pidettiin kuitenkin korkeana26.2.2021 09:02:40 EET | Tiedote

Suur-Savon Sähkö -konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 154,9 (2019: 154,2) miljoonaa euroa, kasvua edelliseen vuoteen oli 0,4 %. Konsernin operatiivinen tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 12,2 miljoonaa euroa (2019: 18,7), eli väheni 34,7 %. Konsernin käyttökate 41,8 miljoonaa euroa oli kuitenkin konsernin koko historian kolmanneksi paras tulos. Vuotta 2020 leimasi poikkeuksellisen lämmin säätila sekä COVID-19 viruksen aiheuttama pandemia.