Vaasan Sähkö Oy

Energiakonsernilta ennätyksellinen tulos myrskyistä huolimatta: Menestyksen taustalla etenkin omistusosuudet ja energianhankinta

Vaasan Sähkö -konserni onnistui vuonna 2019 tekemään ennätyksellisen tuloksen vuoden alussa riehuneesta Aapeli-myrskystä huolimatta. Edellisvuodesta yli tuplaantunut tulos oli ennen kaikkea seurausta omistusten tuottamista tuotoista sekä onnistuneesta energian hankinnasta. Myös asiakasmäärän valtakunnallinen kasvu vaikutti konsernin positiiviseen vireeseen.
Vaasan Sähkö. Kuva: Ann-Sofi Berg

Hyvä tulos luo tarvittavaa pohjaa tuleville investoinneille, joita tarvitaan matkalla kohti täysin päästötöntä energiantuotantoa.

- Kestävät valinnat ovat strateginen tavoitteemme ja haluamme olla vahvasti mukana koko Suomen ilmastotalkoissa, toteaa toimitusjohtaja Stefan Damlin.

- Murros vaatii suuria investointeja. Toisaalta olemme iloisia, että voimme samalla luoda alueelle uusia työmahdollisuuksia.

Sähkökauppa

Sähkönhankinta oli 1 896 gigawattituntia (GWh), mikä jää noin prosentin verran vajaaksi edellisvuodesta. Päästöttömän tuotannon osuus sähkön hankinnasta oli arviolta 65 prosenttia. Tuulisähkön osuus oli 11,7 prosenttia, mikä oli edellisvuoden tasoa.

Sähkön myynnissä asiakasmäärän valtakunnallinen kasvu noudatti asetettuja tavoitteita. Alkuvuodesta saavutettiin tilanne, jolloin Vaasan Sähkön asiakkaita oli kaikissa Suomen kunnissa.

Vaasan Sähkö jatkoi investointejaan uusiutuvaan energiaan päätöksellä sijoittaa 18,6 miljoonaa euroa Teuvan Paskoonharjulle rakennettavaan tuulipuistoon. Päätös tukee yhtiön kestävän kehityksen tavoitteita.

Kaukolämpö

Kaukolämpöä myytiin 698 GWh, eli noin 3 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Tuotannosta noin 80 prosenttia oli hiilineutraalia. Kivihiilen osuus kaukolämmön tuotannossa pysyi alhaisena, jääden 8 prosenttiin.

Vuoden aikana kaukolämmössä vietiin läpi useita kestävän kehityksen hankkeita. Merkittävä sellainen oli Westenergyssä tuotettavan energian osuuden kasvattaminen uuden savukaasupesurin myötä jopa puoleen koko vuoden lämmöntuotannosta. Samalla tehtiin noin 2 miljoonan euron investointi kaukolämpöverkon siirtokykyyn.

Vuoden alusta Vaasan Sähkön kaukolämpöliiketoimintaan liitettiin entisen Vähänkyrön kunnan kaukolämpöverkko.

Alkusyksystä kerrottiin lämpövarastoprojektin käynnistymisestä Vaasan Vaskiluodossa. Lämpöenergiavarasto on kokoluokaltaan ja tekniikaltaan harvinainen hanke ja mahdollistaa muun muassa kivihiilen vähentämisen kaukolämmön tuotannossa. Varasto on tarkoitus ottaa käyttöön ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 2020.

Vaasan Sähköverkko Oy

Vaasan Sähköverkon vuoden alkua väritti vahvasti Aapeli-myrsky, jonka heikentävä vaikutus tulokseen ja toimitusvarmuuteen oli merkittävä. Pahimmillaan Aapeli katkoi sähköt jopa 14 000 taloudelta.

- Ilman jo tehtyjä sähköverkon maakaapelointeja olisi sähköttömiä asiakkaita ollut vähintäänkin kaksi kertaa enemmän, toteaa sähköverkkoyhtiön toimitusjohtaja Juha Rintamäki.

Vuoden aikana tehtiin investointeja jakeluverkkoon 14 miljoonan euron edestä. Nämä toivat 3 000–4 000 jakelualueen taloutta säävarman verkon piiriin. Vuoden lopussa yhtiön keskijänniteverkosta oli maan alla noin 41 prosenttia ja pienjänniteverkosta noin 71 prosenttia.

Verkkoinvestoinnit työllistivät arviolta lähes 200 sähkö- ja maanrakennusalan ammattilaista alueen yrityksistä.

Oy RAVERA Ab

Aapeli-myrskyn aiheuttamat korjaustyöt olivat laajuudessaan ennennäkemättömät. Konsernin verkkourakointiyhtiössä tilanne vaati nopeaa toimintaa myös kumppaniverkoston hyödyntämisessä. Kumppaneilta saatiin yli 50 henkeä apuun eri puolilta Suomea.

Uusia liiketoimintamahdollisuuksia tutkittiin muun muassa pilotoimalla aurinkosähköjärjestelmien toimittamista. Osana pilottia toimitettiin ja asennettiin useita järjestelmiä omakotitaloihin Vaasan Sähköverkon jakelualueella.

Vuoden 2020 näkymät heikommat

- Viime vuonna tammikuun myrsky aiheutti haittaa asiakkaille ja maksoi verkkoyhtiölle noin kaksi miljoonaa euroa, toimitusjohtaja Damlin kommentoi.

Myös vuosi 2020 alkoi energiayhtiöiden kannalta haastavissa merkeissä, kun samaan aikaan energiantuotanto oli suurta ja kulutus taas heikkoa leudon talven ja teollisuuden lakkojen vuoksi. Toisaalta taas jokaiseen suomalaiseen vaikuttava, koronaviruksesta aiheutuva poikkeustilanne lisää haasteita.

- Näiden tekijöiden vaikutus tulee näkymään vahvasti liiketoiminnoissamme, ennakoi Damlin. Yhtiön fokus on kuitenkin tällä hetkellä vahvasti asiakkaissa.

- Ennen kaikkea pyrimme nyt luomaan ratkaisuja, jotka helpottavat asiakkaan arkea ja huolta tulevaisuudesta.

Lue myös: Vaasan Sähkö laskee sähköenergian hintaa

Vaasan Sähkö -konsernin tunnusluvut vuonna 2019

liikevaihto M€

(142,8)

liikevoitto M€

36,9

(16,1)

bruttoinvestoinnit M€

37,0

(15,9)

omavaraisuusaste %

53,6

(53,1)

henkilöstö 31.12.

(143)

Yhtiökokous

Yhtiökokous on pandemian vuoksi siirretty, se pidetään toukokuun lopulla.

Lue lisää konsernin vuosikertomuksesta 2019.

Vaasan Sähkö. Kuva: Ann-Sofi Berg

Vaasan Sähkö Oy
Kirkkopuistikko 0
65100 VAASA

06 324 5111http://www.vaasansahko.fi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2019 oli noin 153 milj. euroa.

Lue lisää julkaisijalta Vaasan Sähkö Oy