Energiansäästöviikko – huolloilla energiatehokkuutta!

Asianmukaisesti huollettu öljylämmityslaitteisto on energiatehokas. Kunnossa oleva laitteisto myös säästää euroja: se toimii kuten pitää ja polttoöljyn kulutus on pienempi verrattuna huoltamattomaan laitteistoon. Energiansäästöviikolla 9.-15. lokakuuta huoltojen merkityksestä muistuttaa Öljyalan Palvelukeskuksen uusi video.
Energiansäästöviikon video muistuttaa öljylämmitystalossa asuvia siitä, että öljylämmityslaitteisto on energiatehokas, kun se on huollettu oikein.

Uuden, huoltojen tärkeyttä korostavan videon lisäksi Öljyalan Palvelukeskus opastaa lämmittäjiä muutenkin vastuulliseen energiankäyttöön. Verkkosivuilta www.oljylammitys.fi löytyy muun muassa energiansäästön tietopaketti.

-Öljylämmitysjärjestelmä on yleensä varmatoimista tekniikkaa, joten joskus niin sanotut vuosihuollot saattavat unohtua, vaikka niiden aika jo olisikin. Liian pitkälle huoltoja ei kannata lykätä, jotta järjestelmä toimii kuten tarkoitus on, muistuttaa erityisasiantuntija Eero Otronen Öljyalan Palvelukeskuksesta.

Tässä muistisääntö

Polttimen osalta muistisääntönä voi pitää sitä, että huolto kannattaa teettää aina, kun on kulutettu 5 000 litraa öljyä tai vähintään joka toinen vuosi. Huoltoliike tarkastaa ja puhdistaa polttimen osat ja vaihtaa suuttimen sekä tekee puhdistetulle kattilalle polttimen säädöt, jotka laitetaan kohdalleen savukaasuanalysaattorin avulla.

Kattila puhdistetaan kerran vuodessa, vanha kattila useammin. Kattilan hormi pitää nuohota kerran vuodessa.

Vanhojen kattiloiden osalta on hyvä miettiä myös sitä, milloin olisi uusimisen aika, koska kovin iäkkäät kattilat eivät vastaa nykyajan energiatehokkuusvaatimuksia.

Vaihtamista kannattaa ruveta suunnittelemaan kattilan ollessa 20-25 vuotta vanha. Jos kattila on asennettu ennen vuotta 1985, on korkea aika uusia se. Samalla voi pyytää asiantuntija-arvion siitä, kaipaisiko lämmitysjärjestelmä muuten tai joku sen osa päivitystä.

Uuden kattilan avulla lämmityksen energiatehokkuus paranee selvästi ja öljynkulutus vähenee, mikä pienentää polttoainelaskua. Lisäksi uusi kattila on toimintavarma vanhaan verrattuna.

Poltinhuolto luvanvaraista toimintaa

Öljypolttimen huolto on luvanvaraista toimintaa.

Kun huolto on ajankohtaista, voi ottaa yhteyden tuttuun huoltoliikkeeseen tai katsoa ammattilaisten yhteystietoja verkosta, esimerkiksi Lämmitysenergia Yhdistyksen sivujen urakoitsijahausta www.ley.fi. Verkosta löytyvät luonnollisesti myös huoltoliikkeiden omat verkkosivut yhteystietoineen. Myös naapureilta voi saada hyviä vinkkejä huoltoliikkeistä.

Energiansäästön tietopaketti

Lisätietoja: Öljyalan Palvelukeskus, erityisasiantuntija Eero Otronen, puh. 040 861 8481, etunimi.sukunimi(at)oil.fi

Kuvat