Energiaremonttiin motivoi ensisijaisesti rahan säästö – energian riittävyys ja ekologiset syyt ovat suomalaisilla listan häntäpäässä

58 prosenttia vastaajista kertoo, että rahan säästö motivoi heitä energiaremonttiin. Toiseksi suosituin syy on asumismukavuus, jonka mainitsee 39 prosenttia vastaajista. Rahan säästö on siis Suomessa selvästi suosituin syy energiaremonttiin.
– Kustannukset ovat nousseet monilla elämänalueilla kuluvan vuoden aikana, joten on ymmärrettävää, että myös energiaremonteissa motivoi säästöt. Vaikka energiaremontin ensisijainen motivaattori olisikin säästäminen, remontti vaikuttaa myös asunnon arvoon, energian riittävyyteen ja päästöjen vähentämiseen. Energiaremontilla on siis tyypillisesti useita positiivisia vaikutuksia huolimatta siitä, mikä remonttimotivaatioon vaikuttaa eniten, Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi muistuttaa.
Vaikka rahan säästö onkin selvästi suurin motivaattori energiaremontteihin, tuloksissa on myös maantieteellisiä eroja. Säästäminen motivoi erityisesti Pohjois-Suomessa, sillä jopa 75 prosenttia pohjoissuomalaisista kertoo rahan säästön motivoivan energiaremonttiin. Vastaava luku eteläsuomalaisten keskuudessa on 55 prosenttia.
– Pohjois- ja Etelä-Suomen välinen ero selittyy todennäköisesti muun muassa säähän liittyvillä tekijöillä. Suomen pohjoisosissa lämmityskustannukset saattavat olla talviaikaan todella korkeita, minkä vuoksi kodin energiatehokkuuden parantaminen näkyy nopeasti myös kukkarossa, Päiväniemi toteaa.
Ekologiset syyt eivät juurikaan motivoi suomalaisia energiaremontteihin
EU:ssa valmisteilla olevan energiatehokkuusdirektiivin tavoitteena on vähentää rakennusten energiankulutusta ja kasvihuonekaasupäästöjä. Siitä huolimatta vain osa suomalaisista kokee ekologiset syyt motivoiviksi, sillä ilmastonmuutos ja luonnonvarojen riittävyys motivoivat energiaremonttiin vain 21 prosenttia vastaajista.
– Tutkimuksemme osoittaa ekologisten syiden motivoivan naisia huomattavasti enemmän kuin miehiä. Naisista 31 prosenttia kertoo ekologisten syiden motivoivan energiaremonttiin, kun taas miesten keskuudessa vastaava luku on 13 prosenttia. Monien muiden tekijöiden osalta tilanne on huomattavasti tasaisempi, Päiväniemi kertoo.
Esimerkiksi energian riittävyys motivoi sekä miehiä että naisia suunnilleen saman verran. Miehistä 24 prosenttia kokee energian riittävyyden motivoivana tekijänä ja naisista 23 prosenttia.
Kolme faktaa rakennusten energiatehokkuudesta ja -remonteista:
- Rakennusten energiatehokkuus ilmaistaan luokilla A-G. Luokitus pohjautuu rakennuksen ominaisuuksiin ja energiankulutukseen. Luokituksesta on hyötyä erityisesti vuokraus- tai myyntitilanteissa.
- Energiaremontin tavoitteena on tyypillisesti parantaa rakennuksen energiatehokkuutta eli nostaa energiatehokkuus seuraavaan luokkaan, laskea energiakustannuksia sekä nostaa kiinteistön arvoa.
- Energiaremontin voi toteuttaa monessa eri mittakaavassa, sillä energiatehokkuuden parantaminen ei aina vaadi suurta remonttia. Energiatehokkuutta voi parantaa esimerkiksi vaihtamalla rakennuksen ikkunat, lisäeristeillä ja -tiivisteillä tai hankkimalla ilmalämpö- tai vesi-ilmalämpöpumpun tai maalämmön.
*Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2023 -kysely tehtiin Stark Suomen toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW. Kysely toteutettiin Bilendin M3 Research -verkkopaneelissa helmikuussa 2023. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava.
Yhteydenotot ja lisätietoja:
Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800
Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi
Avainsanat
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
STARK - reilusti rakentajan asialla.
Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä starklaisia on noin 1 100 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 26 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Stark Suomi Oy
Mökille ja vapaa-ajan asunnoille suunnitellaan nyt pääasiassa pintaremontteja – monet suomalaiset viettävät ainakin osan kesästään remontoiden30.5.2023 08:48:00 EEST | Tiedote
Monet ovat jo aloittaneet tämän kesän mökkikauden, mikä herättää usein myös remontti-innon. Suomalaiset suunnittelevat nyt mökeilleen tai vapaa-ajan asunnoilleen pintaremonttia, ulkomaalausta ja terassin rakentamista. Tämä selviää Starkin teettämästä tutkimuksesta*.
Asumismuoto vaikuttaa suomalaisten energiaremonttisuunnitelmiin – omakotitaloasujat suosivat lisäeristämistä ja -tiivistämistä17.5.2023 08:35:00 EEST | Tiedote
Monet suomalaiset havahtuivat kuluneen talven aikana kotinsa energian kulutukseen. Kun EU julkaisi vielä suunnitteilla olevan energiatehokkuusdirektiivin, monet alkoivat pohtia asuntonsa energiaremontin tarvetta. Starkin helmikuussa 2023 teettämän tutkimuksen* mukaan asumismuodolla on merkittävä vaikutus suunnitteilla olevaan energiaremonttiin.
STARK-ketju laajenee ja avaa uuden toimipisteen Rovaniemelle10.5.2023 10:00:39 EEST | Tiedote
Stark lujittaa markkina-asemaansa ja laajentaa verkostoaan Suomessa avaamalla uuden toimipisteen Rovaniemelle syksyn aikana. Verkoston laajentaminen on johdonmukainen askel yhtiön kasvustrategiassa.
Kotitalousvähennyksen pienentäminen vähentäisi remontointihalukkuutta kaikissa tuloluokissa – erityisesti mökkiläisten remontointi-into laantuisi11.4.2023 08:40:00 EEST | Tiedote
Kotitalousvähennys on remontoijille merkittävä taloudellinen helpotus, sillä sen ansiosta remonttikustannuksissa voi säästää tuhansia euroja. Kotitalousvähennyksen pienentäminen vähentäisi noin joka kolmannen suomalaisen remontointihalukkuutta. Pienennys näkyisi erityisesti mökin tai vapaa-ajan asunnon omistajien remontointihalukkuuden laantumisena. Tämä selviää Starkin helmikuussa 2023 teettämästä kyselytutkimuksesta*.
Laattojen valinnasta tilan kokonaisilmeen suunnitteluun5.4.2023 08:40:00 EEST | Tiedote
Vaikka trendit laatoissa elävät ajan saatossa, perusasiat eivät muutu. Näitä ovat materiaalien kestävyys ja kaunis, ajaton muotoilu. Pelkkien laattojen sijaan ajatus on nykyään enemmän tilan kokonaisilmeessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme