Energiayhtiöltä vahva kannanotto ilmaston puolesta: Paleface lainasi tuulelle äänensä

Vaasan Sähkö julkaisi tänään maanantaina kannanottonsa ilmaston puolesta. ”Tuulen puhe” on teos, jonka on sanoittanut Karri Miettinen, artistinimeltään Paleface, joka myös lainaa tuulelle äänensä.

Pariisin ilmastosopimuksen myötä maailmanlaajuinen tavoite on rajata ilmaston lämpeneminen tämän vuosisadan aikana 1,5 asteeseen.

- Maapallon keskilämpötila on noussut kiihtyvään tahtiin, ja yli kahden asteen lämpenemisen jälkeen saattaa käynnistyä tapahtumaketju, jota ei voi enää pysäyttää, Paleface ilmaisee huolensa.

- Jokainen ihminen voi tehdä asioita ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja oman hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Tällaisia asioita ovat monet kuluttamiseen liittyvät päätökset, esimerkiksi lihansyönnin vähentäminen ja oman sähkösopimuksen tsekkaaminen: käytätkö vihreää sähköä?

- Mä olen runoilija ja yritän vaikuttaa asioihin sanojen avulla. Siksi yhteistyö Vaasan Sähkön kanssa oli luontevaa, Paleface jatkaa.

Tuulen puheen kuvamateriaali muodostuu kautta Suomen tallennetuista, dronella kuvatuista videoista.

Teos esittelee suomalaisia maisemia pohjoisesta etelään sisältäen otoksia seuraavilta paikkakunnilta:

Kolari, Pudasjärvi, Mustasaari, Vaasa, Rautalampi, Enonkoski, Petäjävesi, Kerimäki, Savonlinna, Kuhmoinen, Lahti, Kouvola, Vihti ja Helsinki.

- Haluamme herättää ihmisiä miettimään ilmastoa. Läpi Suomen kuvatut maisemat muistuttavat, että ilmasto on yhteinen asia. Jokainen voi myös itse vaikuttaa siihen, miltä tulevaisuus näyttää, toteaa Vaasan Sähkön markkinointipäällikkö Tiina Lillbacka.

Katso video:
Tuulen puhe

Kuvaajat: Sami Kosonen ja Niko Siltaloppi (Raippaluodon silta, Mustasaari)
Suunnittelu: Folk Finland

Tiina Lillbacka
markkinointipäällikkö
etunimi.sukunimi@vaasansahko.fi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2017 oli noin 130 milj. euroa.

Asiakasmäärää kasvoi 15 % tiukasta hintakilpailusta huolimatta9.4.2019 13:55:19 EESTTiedote

Pohjoismaiden kuiva kesä, polttoaineiden hintakehitys ja päästöoikeuksien jyrkkä hinnannousu korottivat vahvasti sähkön markkinahintaa vuoden 2018 toisen puoliskon aikana. Vaasan Sähkö onnistui kasvattamaan asiakasmääräänsä merkittävästi, mikä myös näkyi liikevaihdon kasvuna. Liikevoittoa rasitti Seinäjoen voimalaitoksen omistusjärjestelyistä johtunut 5 miljoonan euron kertaluonteinen sähkönhankintakulu.

120 kiinteän asutuksen asiakasta edelleen ilman sähköä4.1.2019 14:20:18 EETTiedote

Aapeli-myrskyn tuhoja on korjattu myös tänään perjantaina edelleen vahvistetuin resurssein. Eilen klo 14 Vaasan Sähköverkon sähköttömiä asiakkaita oli kaiken kaikkiaan noin 3 340. Tänään samoihin aikoihin määrä on noin 1 900. Uusia vikoja on ilmaantunut sekä eilisen että tämän päivän aikana. Sähköjä palautetaan ensisijaisesti kiinteälle asutukselle, josta on tällä hetkellä sähköttä noin 120. Loput sähköttömistä ovat vapaa-ajan asuntoja. Yhtiö jatkaa kaikkien vikojen korjaamista läpi viikonlopun.