Vasa Elektriska Ab

Enkelt sätt för fjärrvärmehushållen att minska på koldioxidavtrycket: ny lösning helt koldioxidfri

Fjärrvärmehushållen i Vasa kan från årsskiftet välja att värma sina hem med certifierad, ren fjärrvärme. Klimatgarantins koldioxidutsläpp är 0 g och erbjuder således en enkel lösning på att minska koldioxidavtrycket.
Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Klimatgarantin är en produkt som certifierats av Kiwa, en oberoende aktör inom kontroll och certifiering, som säkerställer att fjärrvärmen är ren.

- Vi vill göra det så lätt som möjligt för våra kunder att göra klimatgärningar. Vår lösning för dem som värmer med fjärrvärme är att möjliggöra valet av en koldioxidutsläppsfri värmeprodukt, berättar Markus Tuomala, fjärrvärmedirektör på Vasa Elektriska

I Finland är det just uppvärmningen och användningen av elapparater som ger upphov till den största delen av boendets koldioxidavtryck, och därför har sådana här valmöjligheter stor betydelse.

Enligt Tuomala hjälper ren fjärrvärme företagen att förverkliga sina mål inom miljöansvar, men också konsumenter vill ha möjligheten att välja ekologiskt. Priset för certifierad värme i ett egnahemshus med fjärrvärme uppgår till cirka ett par euro mer i månaden.

För Vasa Elektriska är garantin ett steg framåt på vägen mot fullständig kolneutralitet inom fjärrvärmen.

- Vårt eget klimatarbete framskrider en lösning åt gången. Inom fjärrvärmen har de senaste klimatgärningarna varit det kommande energilagret i Vasklot, rökgasskrubbern på Westenergys anläggning samt diverse samarbetsprojekt med företagskunder inom spillvärme och flexibel konsumtion.

Klimatgarantin erbjuds från och med årsskiftet och samtidigt byter Vasa Elektriska namnet på sin basfjärrvärmeprodukt till Närvärme.

- Vi har redan en tid funderat på namnet Närvärme, som mycket bättre beskriver vår värmeproduktion, som ju sker lokalt, berättar Tuomala.

Ändringar i fjärrvärmepriset från februari

Från början av februari stiger uppvärmningskostnaderna för fjärrvärmehushållen i Vasa. För ett egnahemshus är skillnaden i medeltal en och en halv euro i månaden. Prisändringen beror på att branschens allmänna anskaffningskostnader och priset på utsläppsrätter stigit. Efter höjningen placerar sig Vasavärmen fortfarande bland de tio förmånligaste i Finland.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska Ab
Kyrkoesplanaden 0
65100 Vasa

06 324 5750http://www.vasaelektriska.fi

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 140 personer och omsättningen år 2018 utgjorde ca 143 milj. euro.

Följ Vasa Elektriska Ab

Senaste pressmeddelandena från Vasa Elektriska Ab