Ennakkotiedote: Gummerus julkaisee kirjan Antti Röngän ja Petri Tammisen kirjeenvaihdosta

Silloin tällöin onnellinen (Gummerus) on kirja kahden kirjailijan, isän ja pojan, kirjeenvaihdosta. 23-vuotiaan Antti Röngän koulukiusaamisen pitkistä jäljistä kertova autofiktiivinen romaani Jalat ilmassa (Gummerus 2019) on ollut arvostelumenestys ja tämän syksyn puhutuin esikoisteos. Petri Tamminen on palkittu kirjailija, joka on kirjoittanut romaaneja, lyhytproosaa ja kuunnelmia. Viimeisimpänä häneltä on ilmestynyt romaani Musta vyö (Otava 2019). Kirjeenvaihtokirja Silloin tällöin onnellinen julkaistaan tammikuussa 2020.

Petri Tamminen ja Antti Rönkä, kuva: Marek Sabogal

Silloin tällöin onnellinen on rohkea, rehellinen ja hauska vuoropuhelu isänä ja poikana olemisesta nykyaikana. Aluksi Rönkä ja Tamminen jakavat toisilleen ajatuksia kirjoittamisesta ja kirjallisuudesta, mutta kirjeenvaihdon edetessä päätyvät käsittelemään yhä enemmän heidän välistään suhdetta ja asioita, joita pelkäävät.

Petri Tamminen ja Antti Rönkä, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Milja Kauniston uutuus vie vuoden 1900 Pariisiin kuvanveistäjä Ville Vallgrenin jalanjäljille20.9.2019 13:01:09 EESTTiedote

Ennen asettumistaan Etelä-Ranskan maaseudulle kirjailija ja musiikintekijä Milja Kaunisto asui vuosikausia Pariisissa, ja hän tuntee Montmartren kujien kutkuttavan historian. Tulenpunaisessa kabareessa (Gummerus) seurataan Pariisin maailmannäyttelyn pystytystä suomalaisen kuvanveistäjä Ville Vallgrenin ja pahamaineisen Saint-Lazaren naisvankilan vartijakokelas Albert S. Grosjeanin silmin.

Mediatiedote: Ranskalaisfeministi Mona Chollet’n tietokirja noitavainoista on ajankohtainen puheenvuoro maailmalla jylläävästä naisvihasta19.9.2019 08:47:54 EESTTiedote

1500- ja 1600-lukujen noitavainojen perintö elää yhä: monet samat ennakkoluulot rajoittavat naisten elintilaa nyky-yhteiskunnassakin, kirjoittaa Mona Chollet menestystietokirjassaan Naisia vai noitia? – Naisvainot ennen ja nyt (Gummerus). Ranskan eturivin feministi pohtii myös, miksi noituus on juuri nyt iso ilmiö maailmalla.

Mediatiedote: Storytel ostaa yhden Suomen suurimmista kustantamoista17.9.2019 14:30:26 EESTTiedote

Pohjois-Euroopan johtava äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalvelu Storytel AB (”Storytel”) ostaa Suomen kolmanneksi suurimman kustantamon, Gummerus Kustannus Oy:n (”Gummerus Kustannus”). Gummerus Kustannus julkaisee bestseller-kirjailijoita, kuten Minna Rytisalo, Matti Rönkä, Pauliina Rauhala, Sisko Savonlahti, Camilla Grebe ja Jojo Moyes. Yrityskaupan myötä Storytel vahvistaa merkittävästi asemaansa sekä jakelijana että kustantajana suomalaisilla kirja- ja suoratoistomarkkinoilla.

Mediatiedote: Kirja antisankari Jeesuksesta, punkista ja kirkon kriisistä12.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Vantaalaiseksi ammattikouludropoutiksi itseään luonnehtiva pappi Henrik Wikström kirjoittaa rohkeasti kirkon kriisistä 2000-luvulla. Kirjassaan Mitä Jeesus tekisi? (Gummerus) hän pohtii Jumalaa, tabuja, sankareita ja antisankareita, miehen ja naisen rooleja yhteiskunnassamme, rakkautta, hyvyyttä ja pahuutta. Lisäksi Wikström peräänkuuluttaa rohkeutta elää. ”Todelliset antisankarit eivät downshiftaa, he upshiftaavat siihen asti, että päätyvät ristille.”