Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 22.1.2021

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 22.1.2021

Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa

Hallitus päättää muun muassa Kaivoksela - Myyrmäki päävesijohdon ja paineenkorotusaseman hankesuunnitelmasta sekä maa-alueen vuokraamisesta Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelta Stena Recycling Oy:lle metalliromun vastaanottoa, välivarastointia ja käsittelyä varten.

Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:
- urakoitsijan valinta tyhjentämään kotitalouksille tarkoitettujen vaarallisten jätteiden vastaanottopisteet ja kuljettamaan vaaralliset jätteet Kivikon jätepalvelukeskukseen
- urakoitsijan valinta sekajätteiden keräys- ja kuljetustöihin Helsingin kantakaupunkiin ja Länsi-Helsinkiin
- vedenpuhdistuslaitoksilla saostuskemikaalina käytettävän nestemäisen ferrisulfaatin hankinta
- Laajalahti - Pohjois-Tapiola ja Riimukallio -urakan urakoitsijan valinta parantamaan jätevesiviemäriverkostojen kapasiteettia sekä saneeraamaan ikääntyneet ja huonokuntoiset vesihuolto- ja hulevesiverkostot.

Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 31.12.2020, ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2021 ja Ilmanlaadun vuosiraportin uudistamisen.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala
www.hsy.fi

HSY kysyi ideoita lajittelun järjestämisestä kotona – nyt ideat testataan23.2.2021 10:14:33 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY sai Kierrätys lähtee käsistä -ideakilpailuun lähes viisikymmentä ehdotusta. Kilpailu käytiin kahdessa sarjassa ja sen tavoitteena oli löytää urbaaneja ja kompakteja kierrätysratkaisuja koteihin, helpottamaan lajittelua arjessa. Ideat arvioi monialainen tuomaristo. Voitokkaiksi ratkaisuiksi valittiin ReCube (Matti Heinonen, 1. sija), Carousel (Liubov Obraztcova, 2. sija) ja Fold (Isac Lindberg ja Jeremy Bengts, 3. sija). Lisäksi kunniamaininta myönnettiin ratkaisulle POI - Dekiru! Sorting system (Ngoc Nguyen ja Aiko Sakaguchi). Ratkaisuja testataan ja kehitetään kodeissa kevään aikana yhteistyössä muun muassa Y-Säätiön ja Espoon Asunnot Oy:n kanssa.

Jäteveden lämpö kiinnostaa – kokonaistarkastelu tarpeen ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi22.2.2021 09:05:00 EETTiedote

Jäteveden sisältämä lämpö on merkittävä resurssi, jonka nykyistä tehokkaampaan hyödyntämiseen kohdistuu paljon ja perusteltua kiinnostusta. Jäteveden lämpö on samalla välttämättömyys jäteveden biologiselle käsittelylle, erityisesti typenpoistolle. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on käynnistänyt yhteishankkeen, jossa tutkitaan jätevesilämpöä yhteiskunnan lämpöenergiataloudessa.

HSY:n hallituksen päätökset 19.2.202119.2.2021 11:28:03 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa tehdä vesihuollon suunnittelupalveluiden hankintaan puitesopimukset Espoon katujen suunnitteluun seuraavien konsulttien kanssa: Ramboll Finland Oy, FINNMAP Infra Oy, Destia Oy, A-Insinöörit Civil Oy, Sitowise Oy, Afry Finland Oy, WSP Finland Oy sekä FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy. Hallitus päätti antaa lausunnot valtioneuvoston periaatepäätöksiin kiertotalouden edistämiseksi ja kotimaan liikenteen kasvihuonekaasujen vähentämiseksi. Hallitus sai tiedoksi pääkaupunkiseudun hiilinielut ja -varastot. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti lukuun ottamatta kohtaa 3, jossa hallitus päätti merkitä tiedoksi kokouksessa täsmennetyn sisäisen tarkastuksen vuosisuunnitelman vuodelle 2021. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun hiilinieluista ja -varastoista. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: https://hsy10.oncloudos.com/cg

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.2.202117.2.2021 07:49:32 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.2.2021. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa vesihuollon suunnittelupalveluiden hankinnasta Espoon katujen suunnitteluun valituilta konsulteilta sekä lausuntojen antamisesta valtioneuvoston periaatepäätöksiin kiertotalouden edistämiseksi ja kotimaan liikenteen kasvihuonekaasujen vähentämiseksi. Hallitus saa tiedoksi pääkaupunkiseudun hiilinielut ja -varastot. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun hiilinieluista ja -varastoista. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi