Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 23.9.2022

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 23.9.2022

Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa

Hallitus päättää muun muassa jätehuoltomääräysten hyväksymisestä. Jos määräykset hyväksytään, ne tulevat voimaan 1.11.2022, lukuun ottamatta biojätteen erilliskeräysvelvoitetta pienkiinteistöille, joka tulee voimaan Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella 1.7.2023, Vantaalla 1.1.2024 ja Helsingissä 1.7.2024. Lisäksi siirtymäaikoja on kunnan hallinto- ja palvelutoimintaa koskevissa erilliskeräysvelvoitteissa, joissa hyötyjätteiden keräysvelvoitteiden rajoja on madallettu.

Hallitus päättää seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle:
- HSY:n hallintosäännön hyväksyminen
- talousarviovuotta 2022 koskevan vesihuollon sidotun investointimäärärahan ja sidotun toimintamenomäärärahan korottaminen.

Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista:
- Hämeentien (Kustaa Vaasan tie – Koskelantie) vesihuollon hankesuunnitelma
- Kaisaniemenpuiston vesihuollon hankesuunnitelma
- Laajasalon vesihuollon kapasiteetin parantamisen hankesuunnitelma
- Haukilahden painepiirin kapasiteetin lisäys ja muun vesihuollon saneerauksen rakentaminen
- Ämmässuon jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun rakennuskiviaineksen, betonin ja kiviainesylitteen käsittelyn hankinta.

Lisäksi hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2023–2025 ja osavuosikatsauksen tammi-elokuulta.

HSY tiedottaa kokouksen jälkeen uusista jätehuoltomääräyksistä.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala
www.hsy.fi

HSY:n vaarallisen jätteen syyskeräys tavoitti asukkaat24.11.2022 08:54:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY järjesti syys–lokakuussa ensimmäistä kertaa erillisen vaarallisen jätteen keräyskierroksen syksyllä Espoossa ja Helsingissä. Palvelu tavoitti asukkaat hyvin, sillä autoon tuotiin lähes 8 700 kg vaarallista jätettä. Tämä on lähes yhtä paljon kuin kevään kierroksella, kun sen suhteuttaa pysähdyspaikkojen määrään. Keräysauto kiersi alueilla, joilla ei ole pysyvää vaarallisen jätteen keräyspistettä.

Uusi biojätehanke tehostaa lannoite- ja energiaomavaraisuutta 202522.11.2022 08:31:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on käynnistämässä uutta hanketta, joka vauhdittaa kotimaista kiertotaloutta sekä energia- ja lannoiteomavaraisuutta. Uusien tekniikoiden myötä biokaasulaitoksesta saatavaa mädätettä voidaan ohjata tehokkaammin maatalouden lannoitetarpeisiin jo vuonna 2025. Tällä hetkellä biojätteestä tuotetaan uusiutuvaa bioenergiaa sekä kompostia mullantuotantoon. HSY käsittelee joka viidennen suomalaisen biojätteet, joissa on edelleen runsaasti hyödyntämätöntä potentiaalia.

Ympäristövastuu ja kestävä talous ohjenuoria HSY:n toiminnassa18.11.2022 11:06:28 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous hyväksyi kokouksessaan 18.11.2022 muun muassa HSY:n strategian 2030, toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2023 - 2025 sekä vesi- ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2023 - 2032. Toimintasuunnitelman tavoitteiden pohjana ovat strategiset päämäärät sekä investointien osalta 10 vuoden investointiohjelmat. Toimintaa ohjaavat vahvasti ympäristövastuu ja hiilineutraaliustavoitteet, mutta myös tuottavuus, joilla tähdätään tasapainoiseen talouteen.