Ennakkotiedote: Minna Rytisalon romaani nuoresta Minna Canthista ilmestyy syyskuussa

Rouva C. (Gummerus) on kuusamolaisen Minna Rytisalon toinen romaani. Se kuvaa, millaisista silmuista puhkeaa se Minna Canth, jonka me tunnemme: esikuva, taistelija, patsas. Romaani on voimakas, kaunokirjallinen kannanotto tyttöjen ja naisten oikeuksien puolesta. Rytisalon palkittu esikoisromaani Lempi (Gummerus 2016) oli arvostelu- ja myyntimenestys.

Rouva C. kertoo piian ja pumpulikauppiaan tyttären avioliitosta opettajansa kanssa. Perhe kasvaa, mutta samalla kasvaa halu tehdä kodin ulkopuolella paljon enemmän. Rouva C. on rakkaustarina ja ystävyyden kuvaus. Vaikka aika on eri, kysymys on sama: missä kulkevat yksilön rajat?

”Olen kiinnostunut vahvojen naisten tarinoista. Tahdon tuoda fiktion keinoin näkyville, miten vahvuus kasvaa sille annetussa tilassa ja miten uhma vaatii vielä enemmän. Minna Canthin elämään mahtui suuria mullistuksia, rohkeita valintoja sekä surua ja menetystä. Perhe-elämän ja taiteilijuuden yhteensovittaminen on edelleen ajankohtainen teema, samoin kuin naisen paikka, puhumattakaan tyttöjen oikeuksista ja itsemääräämisvallasta”, Rytisalo kertoo.

Minna Rytisalo
Sodankylässä syntynyt ja Kuusamossa asuva Minna Rytisalo (1974) on lukion äidinkielenopettaja. Esikoisromaani Lempi sai Botnia-kirjallisuuspalkinnon, Kiitos kirjasta -mitalin ja kirjabloggaajien myöntämän Blogistanian Finlandian. Se nousi ilmestymisvuonnaan kotimaisen kaunokirjallisuuden bestsellerlistalle ja oli listan myydyin esikoisteos. Kirjan käännösoikeudet on myyty kolmeen maahan.

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Rouva C., kansi: Jenni Noponen
Minna Rytisalo, kuva: Marek Sabogal

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Miten kylmyys vaikuttaa hyvinvointiimme? Kylmä kutsuu on rakkauskirje kylmille vesille ja talvelle14.10.2021 10:35:44 EEST | Tiedote

Toimittaja-tietokirjailija Tiina Torpan Kylmä kutsuu – Hyvinvointia talvesta (Gummerus) kertoo kylmävesiuinnin, hiihdon ja muiden talvilajien sekä viileyden vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin. Samalla kirja ylistää Suomen ilmastoa ja luontoa. Suomi on Torpan mukaan maailman paras kylmävesiuinnin ja talvilajilajien maa, mutta mitä voimme tehdä, jotta nykyisenkaltainen talvi säilyy? Kirja ilmestyy 18.10.

Nuorista lohikäärmeistä kertova Tulisiivet on hauska ja jännittävä fantasiasarja alakouluikäisille – Sen luonut kirjailija Tui T. Sutherland on yksi Soturikissat-menestyssarjan kirjoittajista6.10.2021 13:29:42 EEST | Tiedote

Maailmalla megahitiksi noussut lastenromaanisarja Tulisiivet on koukuttanut monet alakouluikäiset lukemiseen. Sarjan romaaneja on myyty jo yli 14 miljoonaa kappaletta, ja sen pohjalta on tekeillä tv-sarja. Suomeksi ilmestyy tänä syksynä kaksi romaania: Viiden poikasen ennustus ja Puuttuva perillinen. Lasten- ja nuortenkirjailija Tui T. Sutherland on yksi supersuositun Soturikissat-sarjan kirjoittajista Erin Hunter -nimen takana.

Rellu, Rättäri, Kupla, Warre ja Mosse – Jake Nymanin Oi niitä autoja vie nostalgiselle matkalle menneiden vuosien auto-Suomeen4.10.2021 08:19:47 EEST | Tiedote

Mitä suomalainen pop-musiikki on eri vuosikymmeninä kertonut suomalaisten suhteesta autoihin? Mitkä ovat kaikkien aikojen parhaat autolaulut? Jake Nymanin Oi niitä autoja – Tarinoita ja musiikkia muistojen valtateiltä (Gummerus) on nostalginen retromatka menneiden vuosikymmenten auto-Suomeen. Kirjailijan omat automatkamuistot lomittuvat suomalaisen autoilun historiaan aina ensimmäisistä maahan tuoduista automobiileistä lähtien.

Savonia-palkitun Heidi Jaatisen sukuromaani kuvaa isäntä- ja palvelusväen yhteiseloa karikkoineen ja suvantoineen sisällissodan jälkeisessä Suomessa30.9.2021 09:10:06 EEST | Tiedote

Finlandia-ehdokkaanakin ollut Heidi Jaatinen sai Savonia-palkinnon edellisestä romaanistaan Koski (Gummerus 2018). Nyt ilmestyvä Suvanto jatkaa samoissa maisemissa, kirjailijan kotiseudulla Kiuruvedellä. Suvanto kuvaa uusperheen elämää sisällissodan jälkeisessä Savossa. 1920-luvulle tultaessa Suomea koettelee uusi uhka: espanjantauti.