Ennakkotiedote: Minna Rytisalon romaani nuoresta Minna Canthista ilmestyy syyskuussa

Rouva C. (Gummerus) on kuusamolaisen Minna Rytisalon toinen romaani. Se kuvaa, millaisista silmuista puhkeaa se Minna Canth, jonka me tunnemme: esikuva, taistelija, patsas. Romaani on voimakas, kaunokirjallinen kannanotto tyttöjen ja naisten oikeuksien puolesta. Rytisalon palkittu esikoisromaani Lempi (Gummerus 2016) oli arvostelu- ja myyntimenestys.

Rouva C. kertoo piian ja pumpulikauppiaan tyttären avioliitosta opettajansa kanssa. Perhe kasvaa, mutta samalla kasvaa halu tehdä kodin ulkopuolella paljon enemmän. Rouva C. on rakkaustarina ja ystävyyden kuvaus. Vaikka aika on eri, kysymys on sama: missä kulkevat yksilön rajat?

”Olen kiinnostunut vahvojen naisten tarinoista. Tahdon tuoda fiktion keinoin näkyville, miten vahvuus kasvaa sille annetussa tilassa ja miten uhma vaatii vielä enemmän. Minna Canthin elämään mahtui suuria mullistuksia, rohkeita valintoja sekä surua ja menetystä. Perhe-elämän ja taiteilijuuden yhteensovittaminen on edelleen ajankohtainen teema, samoin kuin naisen paikka, puhumattakaan tyttöjen oikeuksista ja itsemääräämisvallasta”, Rytisalo kertoo.

Minna Rytisalo
Sodankylässä syntynyt ja Kuusamossa asuva Minna Rytisalo (1974) on lukion äidinkielenopettaja. Esikoisromaani Lempi sai Botnia-kirjallisuuspalkinnon, Kiitos kirjasta -mitalin ja kirjabloggaajien myöntämän Blogistanian Finlandian. Se nousi ilmestymisvuonnaan kotimaisen kaunokirjallisuuden bestsellerlistalle ja oli listan myydyin esikoisteos. Kirjan käännösoikeudet on myyty kolmeen maahan.

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Rouva C., kansi: Jenni Noponen
Minna Rytisalo, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.

Mediatiedote: Tämän kirjan luettuaan katsoo merta uusin silmin29.3.2018 09:41Tiedote

Norjalaisen Morten A. Strøksnesin menestysteos Merikirja (Gummerus) on tarinallista tietokirjallisuutta. Se kertoo kahdesta ystävyksestä, jotka päättävät pyydystää kumiveneestä Lofootteja ympäröivissä syvyyksissä elävän jäähain. Teoksen kiistaton päähenkilö on kuitenkin meille yhä tuntematon valtameri. Strøksnes vierailee Helsingissä 24.–26.5. ja esiintyy Helsinki Lit -festivaalilla perjantaina 25.5. yhdessä Juha Hurmeen kanssa.