Ennakkotiedote: Minna Rytisalon romaani nuoresta Minna Canthista ilmestyy syyskuussa

Rouva C. (Gummerus) on kuusamolaisen Minna Rytisalon toinen romaani. Se kuvaa, millaisista silmuista puhkeaa se Minna Canth, jonka me tunnemme: esikuva, taistelija, patsas. Romaani on voimakas, kaunokirjallinen kannanotto tyttöjen ja naisten oikeuksien puolesta. Rytisalon palkittu esikoisromaani Lempi (Gummerus 2016) oli arvostelu- ja myyntimenestys.

Rouva C. kertoo piian ja pumpulikauppiaan tyttären avioliitosta opettajansa kanssa. Perhe kasvaa, mutta samalla kasvaa halu tehdä kodin ulkopuolella paljon enemmän. Rouva C. on rakkaustarina ja ystävyyden kuvaus. Vaikka aika on eri, kysymys on sama: missä kulkevat yksilön rajat?

”Olen kiinnostunut vahvojen naisten tarinoista. Tahdon tuoda fiktion keinoin näkyville, miten vahvuus kasvaa sille annetussa tilassa ja miten uhma vaatii vielä enemmän. Minna Canthin elämään mahtui suuria mullistuksia, rohkeita valintoja sekä surua ja menetystä. Perhe-elämän ja taiteilijuuden yhteensovittaminen on edelleen ajankohtainen teema, samoin kuin naisen paikka, puhumattakaan tyttöjen oikeuksista ja itsemääräämisvallasta”, Rytisalo kertoo.

Minna Rytisalo
Sodankylässä syntynyt ja Kuusamossa asuva Minna Rytisalo (1974) on lukion äidinkielenopettaja. Esikoisromaani Lempi sai Botnia-kirjallisuuspalkinnon, Kiitos kirjasta -mitalin ja kirjabloggaajien myöntämän Blogistanian Finlandian. Se nousi ilmestymisvuonnaan kotimaisen kaunokirjallisuuden bestsellerlistalle ja oli listan myydyin esikoisteos. Kirjan käännösoikeudet on myyty kolmeen maahan.

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Rouva C., kansi: Jenni Noponen
Minna Rytisalo, kuva: Marek Sabogal

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Kulttuuriklinikka-podcast nostaa hoitopöydälle mielenkiintoisia mutta liian vähän käsiteltyjä kulttuuriaiheita. Sarjan ensimmäisessä jaksossa kirjailija ja kirjallisuustoimittaja Silvia Hosseini, Helsingin juhlaviikkojen taiteellinen johtaja Marko Ahtisaari sekä taidekritiikkiin keskittyneet Seiskan pojat eli Matti Tuomela ja Petteri Enroth käsittelevät kroonistunutta kipuilua taiteen ja viihteen välillä. Keskustelu kuullaan perjantaina 19.8. klo 17 Helsingin juhlaviikkojen Huvilanrannassa. Tilaisuus on maksuton.

Jussi Adler-Olsenin huippusuosittu Osasto Q -sarja jatkuu – Tanskan ykkösdekkaristin uutuutta myytiin kuukaudessa 100 000 kappaletta kirjailijan kotimaassa10.8.2022 13:54:17 EEST | Tiedote

Jussi Adler-Olsenin Natriumkloridissa (Gummerus) jahdataan sarjamurhaajaa, joka naamioi murhia onnettomuuksiksi ja itsemurhiksi. Osasto Q:ta ja Carl Mørckiä hidastavat paitsi koko Tanskaa riepotteleva koronavirus myös menneisyydestä nouseva uhka. Jussi Adler-Olsenin teoksia on käännetty noin 40 kielelle ja myyty yhteensä noin 27 miljoonaa kappaletta.

Ennakkotiedote: Kirjailijatytär Milja Kaunisto kertoo iskelmälaulajaisänsä tarinan – tunteikas ja rehellinen elämäkerta Pasi Kaunistosta ilmestyy 4.9.5.8.2022 10:59:44 EEST | Tiedote

Pasi Kaunisto – Elävän laulajan sielu (Gummerus) on kirjailija Milja Kauniston taiteilijaelämäkerta isästään, 1960- ja 1970-lukujen suosikki-iskelmälaulajasta, Toivo Kärjen suojatista Pasi Kaunistosta, jonka tunnetuimpia hittejä ovat Koskaan et muuttua saa ja Sanat eivät riitä kertomaan. Kirja ilmestyy 4.9.