Ennakkotiedote: Minna Rytisalon romaani nuoresta Minna Canthista ilmestyy syyskuussa

Rouva C. (Gummerus) on kuusamolaisen Minna Rytisalon toinen romaani. Se kuvaa, millaisista silmuista puhkeaa se Minna Canth, jonka me tunnemme: esikuva, taistelija, patsas. Romaani on voimakas, kaunokirjallinen kannanotto tyttöjen ja naisten oikeuksien puolesta. Rytisalon palkittu esikoisromaani Lempi (Gummerus 2016) oli arvostelu- ja myyntimenestys.

Rouva C. kertoo piian ja pumpulikauppiaan tyttären avioliitosta opettajansa kanssa. Perhe kasvaa, mutta samalla kasvaa halu tehdä kodin ulkopuolella paljon enemmän. Rouva C. on rakkaustarina ja ystävyyden kuvaus. Vaikka aika on eri, kysymys on sama: missä kulkevat yksilön rajat?

”Olen kiinnostunut vahvojen naisten tarinoista. Tahdon tuoda fiktion keinoin näkyville, miten vahvuus kasvaa sille annetussa tilassa ja miten uhma vaatii vielä enemmän. Minna Canthin elämään mahtui suuria mullistuksia, rohkeita valintoja sekä surua ja menetystä. Perhe-elämän ja taiteilijuuden yhteensovittaminen on edelleen ajankohtainen teema, samoin kuin naisen paikka, puhumattakaan tyttöjen oikeuksista ja itsemääräämisvallasta”, Rytisalo kertoo.

Minna Rytisalo
Sodankylässä syntynyt ja Kuusamossa asuva Minna Rytisalo (1974) on lukion äidinkielenopettaja. Esikoisromaani Lempi sai Botnia-kirjallisuuspalkinnon, Kiitos kirjasta -mitalin ja kirjabloggaajien myöntämän Blogistanian Finlandian. Se nousi ilmestymisvuonnaan kotimaisen kaunokirjallisuuden bestsellerlistalle ja oli listan myydyin esikoisteos. Kirjan käännösoikeudet on myyty kolmeen maahan.

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt:
Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Rouva C., kansi: Jenni Noponen
Minna Rytisalo, kuva: Marek Sabogal

Mediatiedote: Rankasti koulukiusatun nuoren miehen kasvutarina24.6.2019 14:04:49 EESTTiedote

23-vuotiaan Antti Röngän Jalat ilmassa (Gummerus) on omakohtainen romaani koulukiusaamisen pitkistä jäljistä ja hyväksytyksi tulemisesta. Se kertoo peittelemättömästi yksinäisen nuoren miehen läheisyyden kaipuusta ja hapuilevista ensimmäisistä kerroista. Vahva kaunokirjallinen debyytti kuvaa viiltävän tarkasti, millaista on kantaa häpeän taakkaa ja miten toisen ihmisen hyväksyvä katse voi keventää raskaita kantamuksia. Antti Rönkä kirjoittaa silmiä avaavasti ja rohkeasti epävarmuudesta, aikuiseksi kasvamisesta ja tästä ajasta. Romaani ilmestyy koulujen alkaessa 8.8.

Mediatiedote: Sisko Savonlahden esikoisromaania Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu on myyty yli 20 000 kappaletta18.6.2019 15:34:10 EESTTiedote

Sisko Savonlahden autofiktiivinen romaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) oli viime syksyn esikoiskirjatapaus. Huikean suosion saavuttanut kirja nosti Savonlahden kertaheitolla sukupolvensa ääneksi. Romaani oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi, ja ruotsalaiskustantamo Norstedts osti keväällä sen käännösoikeudet.

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.