Ennakkotieto toimituksille: Puoluejohtajat kohtaavat OAJ:n koulutuskeskustelussa 30.1. Educa verkossa -tapahtumassa

Puoluepuheenjohtajat kohtaavat OAJ:n järjestämässä kuntavaaliaiheisessa paneelissa lauantaina 30.1.2021 klo 11.30-13. Suuri koulutuskeskustelu käydään paikan päällä Messukeskuksessa. Koulutuskeskustelu huipentaa opetusalan Educa verkossa -tapahtuman, joka järjestetään koronan vuoksi netin välityksellä.

Median edustajat voivat seurata puoluejohtajien keskustelua joko paikan päällä Messukeskuksessa tai netin verkkolähetystä. Yleisö seuraa keskustelua verkosta.

Osallistujiksi ovat ilmoittautuneet SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marin, Perussuomalaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Jussi Halla-aho, Kokoomuksen puheenjohtaja, kansanedustaja Petteri Orpo, Keskustan puheenjohtaja, tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko, vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo, Vasemmistoliiton 1. varapuheenjohtaja, kansanedustaja Jussi Saramo, RKP:n puheenjohtaja, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson, KD:n puheenjohtaja, kansanedustaja Sari Essayah ja Liike Nytin puheenjohtaja, kansanedustaja Harry Harkimo.

Paneelin juontajina toimivat MTV:n yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki ja OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka

Puoluejohtajilta kysytään, miten puolueet aikovat kehittää koulutusta, varhaiskasvatusta ja osaamista. OAJ muistuttaa kuntavaalien edellä äänestäjiä siitä, että isot asiat päätetään lähellä jokaista kuntalaista. Kuntavaalit ovat todelliset sivistysvaalit, sillä kuntapäättäjät ratkaisevat pitkälti koulutuksen laadun ja tarjonnan ja resurssit. Koulutus-, kasvatus- ja kulttuuripalvelut nousevat selkeästi kuntien ykköstehtäväksi, kun sote-palvelut siirtyvät alueille.

OAJ:n kysely: Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden tuen tarve lisääntynyt ja opettajien kuormitus kasvanut – koulutuksen erityissuojelusta on pidettävä kiinni29.2.2024 00:01:00 EET | Tiedote

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ toteutti jäsenkyselyn sen ammatillisissa oppilaitoksissa työskenteleville jäsenille. Tulokset ovat erittäin huolestuttavia: opettajat kokevat, että opiskelijoiden tuen tarve on kasvanut, opiskeluvalmiudet heikentyneet ja opettamiseen on käytettävissä aiempaa vähemmän aikaa. Ammatillisen koulutuksen opiskelijakohtainen rahoitus on viime vuosikymmenen aikana pienentynyt samaan aikaan, kun työtehtävien määrä on kasvanut.

OAJ: Pääministerin kutsuttava keskeiset liitot koolle neuvottelujen käynnistämiseksi työmarkkinamallista9.2.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Ylimääräiseen kokoukseen kokoontunut OAJ:n hallitus keskusteli työmarkkinatilanteesta eilen illalla. OAJ esittää, että työmarkkinakriisin ratkaisemiseksi pääministerin pitää kutsua keskeiset liitot koolle kaksikantaisten neuvottelujen käynnistämiseksi työmarkkinamallista. Järjestön hallituksen mielestä työmarkkinoiden umpisolmu on ratkaistava, mutta juuri nyt ei ole tarkoituksenmukaista järjestää uusia lakkoja.