Ennakkotietoa Gummeruksen kesän ja syksyn 2019 kirjoista

Gummeruksen ensi kesän ja syksyn kirjakatalogi on julkaistu. Loppuvuonna ilmestyvissä kirjoissa käsitellään muun muassa koulukiusaamista ja sen pitkiä jälkiä, luontosuhdetta sekä Kalle Päätaloa, jonka syntymästä tulee syksyllä kuluneeksi 100 vuotta. Julkaisemme uutuuskirjat muun muassa Matti Röngältä, Antti Heikkiseltä sekä toukokuussa Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumassa esiintyviltä Nina Lykkeltä ja Kim Thúylta.

Kotimainen kaunokirjallisuus

22-vuotiaan Antti Röngän esikoisromaani Jalat ilmassa on riipaisevan rehellinen, omakohtainen kertomus siitä, miten kiusaaminen jättää kiusattuun arvet, jotka eivät parane koulun päätyttyä. Saamelainen runoilija, muusikko ja kulttuuri- ja ympäristöaktivisti Niillas Holmberg alleviivaa ihmisen ja maan välistä yhteyttä runokokoelmassaan Jalkapohja.

Historia herää henkiin kotimaisissa romaaneissa. Mikko Kamulan Tuonela vie 1400-luvun Savoon, Milja Kauniston Tulenpunainen kabaree suomalaistaiteilijoiden matkassa 1900-luvun alun Pariisiin ja Paula Havasteen Vierashuoneet Neuvosto-Eestiin, Saarenmaalle 1950-luvun myllerrykseen. Sotakirjailija Esa Sirénin Kompakkajoen sissipartiossa seikkaillaan jatkosodan lopun taisteluissa.

Jännäreiden lukijoita hemmotellaan. Matti Röngän Uskottu mies on kauan kaivattua jatkoa suositulle ja palkitulle Viktor Kärppä -sarjalle. Seppo Mustaluodon Kuoleman safari jatkaa entisen erikoisjoukko-operaattori Janne Norrmanin seikkailuja.

Suomennettu kaunokirjallisuus

Norjalaisen Nina Lykken läpimurtoromaani Ei, ei ja vielä kerran ei on herkullinen satiiri etuoikeutettuun elämään eksyneestä keskiluokasta. Vietnamista venepakolaisena Kanadaan lähteneen Kim Thúyn omaelämäkerralliset romaanit Ru ja Vi opettavat näkemään kauneutta ja hyvyyttä kaikkialla. Odotetut uutuudet julkaistaan myös muun muassa Camilla Grebeltä, Clare Mackintoshilta, Jojo Moyesilta ja Nora Robertsilta.

Tietokirjat

Syksyn tietokirjoissa käsitellään suomalaisen autofiktion kiistatonta kuningasta, 100-vuotisjuhlavuottaan viettävää Kalle Päätaloa. Antti Heikkinen sukeltaa tutkimusmatkalle Päätalon elämään, sanojen taakse, tekojen, tunnustusten ja muistojen äärelle kirjassaan Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. 20-vuotiaana Iijoki-sarjaan rakastunut Karoliina Timonen kirjoittaa teoksessaan Kirjeitä Iijoelle kirjasarjan naisille romaanimenneisyyteen.

Martti Backmanin Rintamalääkärin kuolema kertoo kranaattikammosta kärsivän nuoren lääketieteen kandidaatin, Urpo Viinikan riipaisevan tarinan ja näyttää sodan sankaritarinoiden kääntöpuolen: ankaran pelon ja mielen järkkymisen.

Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan Agricola-liikkeen toiminnanjohtaja Henrik Wikström pohtii luterilaisen kirkon kriisiä kirjassaan Mitä Jeesus tekisi? Ranskalaisen Le Monde Diplomatique -lehden päätoimittajan Mona Chollatin Naisia vai noitia? käsittelee naisvainoja ennen ja nyt.

Luontoon sukelletaan muun muassa Adela Pajusen ja Marko Leppäsen Suomalainen metsäkylpy -teoksessa sekä metsänhoitaja ja tietokirjailija Peter Wohllebenin Metsän käyttöoppaassa.

Tutustu kirjaluetteloon täällä

Lisätietoja, vedos- ja haastattelupyynnöt:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 5146 360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappaleet:
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän tuottaja, p. 050 477 9332,
rosa-maria.kari@gummerus.fi

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.

Mediatiedote: Ammattisotilaan toimintajännärissä on faktat kohdallaan6.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy lopputuloksessa, sillä Mustaluodon jännäreissä pienimmätkin yksityiskohdat ovat uskottavia. Nyt ilmestyvä Kuoleman safari (Gummerus) on toinen entisestä erikoisjoukko-operaattorista Janne Norrmanista kertova kirja. Seppo Mustaluoto esiintyy dekkariviikon lauantaitapahtumassa 15.6. Helsingin keskustakirjasto Oodissa klo 16.

Mediatiedote: Kesän dekkareissa seikkaillaan ympäri maailmaa17.5.2019 13:16:11 EESTTiedote

Gummeruksen kesän jännityskirjakattauksessa on romaaneja sekä uusilta että tunnetuilta tekijöiltä. Entisen ammattisotilaan Seppo Mustaluodon toimintajännärissä Kuoleman safari rymistellään Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Ranskalaisdekkaristi Fred Vargasilta ilmestyy Kolme evankelistaa -sarjan aiemmin suomentamaton helmi Muistoksi käynnistäsi. Dekkariviikko kesäkuussa huipentuu brittitrilleristi Erin Kellyn Helsingin vierailuun 13.–15.6.