Ennen julkaisemattomiin kuviin ja tarinoihin perustuva romaani Tove Janssonista

Tositapahtumiin perustuvassa romaanissa Rakkaudella, Tove Ville Eerola sitoo yhteen ainutlaatuisen kuvamateriaalin sekä Tove Janssonin ja hänen parhaan ystävänsä Eva Konikoffin elämäntarinat.

Rakkaudella, Tove julkaistaan 22.9.

Tove ja Eva olivat vuosikymmenien ajan kirjeenvaihdossa sen jälkeen, kun Eva muutti vuonna 1941 Yhdysvaltoihin, jossa asui kuolemaansa saakka. Rakkaudella, Tove on lähettäjänsä viimeinen tervehdys ystävälleen, kirjeen muotoon puettu elämäkertaromaani Tove Janssonista, mutta myös kertomus Eva Konikoffista sekä hänen dramaattisesta kohtalostaan, jota ei ole aikaisemmin kuvattu.

Vuonna 2021 Eerola sai kuulla, että Evan sukulainen tekee tästä dokumenttia Yhdysvalloissa. Hän kertoi yllättäviä kertomuksia, jotka muuttavat kuvaamme Tove Janssonista ja hänen yksityiselämästään. Samalla löytyi runsaasti ennennäkemätöntä kuva-aineistoa. Ensimmäistä kertaa julkaistavat valokuvat muodostavat suvussa kulkeneiden tarinoiden kanssa ainutlaatuisen kokonaisuuden.

Ville Eerola on ammattihistorioitsija ja kirjailija, joka on julkaissut monia historiateoksia. Hänen esikoisromaaninsa Nuori Waltari julkaistiin vuonna 2020, ja se sai kosolti kiitosta värikkäästä kerronnastaan ja ajankuvastaan.

Ville Eerola: Rakkaudella, Tove (Docendo 2022), sidottu, 230 sivua.

Rakkaudella, Tove julkaistaan 22.9.
Kirjan kansikuva
Tove Jansson (Kuva: Mark Saran)