Enontekiön kunta aikoo perustaa seriffin toimen vastatoimena poliisivirkojen lakkauttamiselle

Enontekiön kunnan poliisinvirat loppuvat vuodenvaihteessa. Suomen kolmanneksi suurin kunta aikoo vastata turvallisuushaasteeseen omalla seriffillä. – Kunnalla on vastuu kuntalaisista, vaikka valtiolla onkin vastuu poliisitoimista, sanoo Enontekiön kunnanvaltuuston puheenjohtaja Seppo Alatörmänen.
Kuva: Jari Rantapelkonen, Suomi100 valaistus Saanatunturilla

Tieto Enontekiön poliisin virkojen lopettamisesta saatiin syyskuussa. Lapin poliisi perusteli päätöstä sillä, että Enontekiön poliisipartion poliisi oli jäämässä eläkkeelle vuodenvaihteessa ja Lapin poliisi taas aikeissa vahvistaa Kittilän poliisia.

– Me emme jätä tätä tähän vaan käytämme kaikki keinot, että poliisi säilyy Enontekiöllä, sanoi Enontekiön kunnanvaltuuston puheenjohtaja Seppo Alatörmänen tuolloin.

Seriffi tuo turvaa kuntalaisille ja matkailijoille

Enontekiö on Suomen kolmanneksi suurin kunta. Päätös poliisittomuudesta on huolestuttanut kuntalaisia.

– Meiltä on lopetettu myös rajavartio. Viime viikolla poliisia odotettiin 2,5 tuntia uhkaavassa tilanteessa Hetassa. Jos tilanne olisi ollut Kilpisjärvellä, odotusaika olisi venynyt viiteen tuntiin, Seppo Alatörmänen kuvailee nykytilannetta. – Rekkaonnettomuudet aiheuttavat viikoittain ongelmia valtatie 21:n varrella. Liikenne voi olla poikki tuntikausia, ja viimeksi pyysimme liikenteenohjausapua Norjasta.

Saamelaisalueen viranomaisia työllistävät lisäksi muun muassa porovarkaudet sekä maastoon eksyneet ihmiset.

– Enontekiössä pitää lain mukaan olla poliisiasema, mutta kohta poliisiasemalla ei ole poliisia, Seppo Alatörmänen sanoo. ­ ­ – Kuitenkaan esimerkiksi keskustelut sisäministeri Paula Risikon kanssa eivät ole tuoneet muutosta tilanteeseen.

Kunnan turvallisuustilanteen takaamiseksi Enontekiö suunnittelee kunnallisen seriffin toimen perustamista.

– Kuntalaisten turvallisuuden tunne palautetaan, ja mahdollisena ratkaisuna tähän voisi olla kunnan perustama seriffin toimi. Toimi olisi voimassa, kunnes kuntaan saadaan jälleen poliisi, kunnanvaltuuston puheenjohtaja summaa.

– Kunnalla on vastuu kuntalaisista, vaikka valtiolla on vastuu poliisitoimista. Enontekiö haluaa olla houkutteleva kunta yrittäjille, asukkaille ja myös turvapaikanhakijoille.

Enontekiön seriffiksi on jo ilmoittautunut Antti Tonteri. Hänellä on vankka paikallistuntemus, ja tämänhetkisenä päivätyönään hän tekee maastotarkastuksia.

Seppo Alatörmänen
Kunnanvaltuuston puheenjohtaja
Enontekiön kunta
seppo.alatormanen@enontekio.fi