Enontekiön kunta aikoo perustaa seriffin toimen vastatoimena poliisivirkojen lakkauttamiselle

Enontekiön kunnan poliisinvirat loppuvat vuodenvaihteessa. Suomen kolmanneksi suurin kunta aikoo vastata turvallisuushaasteeseen omalla seriffillä. – Kunnalla on vastuu kuntalaisista, vaikka valtiolla onkin vastuu poliisitoimista, sanoo Enontekiön kunnanvaltuuston puheenjohtaja Seppo Alatörmänen.

Kuva: Jari Rantapelkonen, Suomi100 valaistus Saanatunturilla

Tieto Enontekiön poliisin virkojen lopettamisesta saatiin syyskuussa. Lapin poliisi perusteli päätöstä sillä, että Enontekiön poliisipartion poliisi oli jäämässä eläkkeelle vuodenvaihteessa ja Lapin poliisi taas aikeissa vahvistaa Kittilän poliisia.

– Me emme jätä tätä tähän vaan käytämme kaikki keinot, että poliisi säilyy Enontekiöllä, sanoi Enontekiön kunnanvaltuuston puheenjohtaja Seppo Alatörmänen tuolloin.

Seriffi tuo turvaa kuntalaisille ja matkailijoille

Enontekiö on Suomen kolmanneksi suurin kunta. Päätös poliisittomuudesta on huolestuttanut kuntalaisia.

– Meiltä on lopetettu myös rajavartio. Viime viikolla poliisia odotettiin 2,5 tuntia uhkaavassa tilanteessa Hetassa. Jos tilanne olisi ollut Kilpisjärvellä, odotusaika olisi venynyt viiteen tuntiin, Seppo Alatörmänen kuvailee nykytilannetta. – Rekkaonnettomuudet aiheuttavat viikoittain ongelmia valtatie 21:n varrella. Liikenne voi olla poikki tuntikausia, ja viimeksi pyysimme liikenteenohjausapua Norjasta.

Saamelaisalueen viranomaisia työllistävät lisäksi muun muassa porovarkaudet sekä maastoon eksyneet ihmiset.

– Enontekiössä pitää lain mukaan olla poliisiasema, mutta kohta poliisiasemalla ei ole poliisia, Seppo Alatörmänen sanoo. ­ ­ – Kuitenkaan esimerkiksi keskustelut sisäministeri Paula Risikon kanssa eivät ole tuoneet muutosta tilanteeseen.

Kunnan turvallisuustilanteen takaamiseksi Enontekiö suunnittelee kunnallisen seriffin toimen perustamista.

– Kuntalaisten turvallisuuden tunne palautetaan, ja mahdollisena ratkaisuna tähän voisi olla kunnan perustama seriffin toimi. Toimi olisi voimassa, kunnes kuntaan saadaan jälleen poliisi, kunnanvaltuuston puheenjohtaja summaa.

– Kunnalla on vastuu kuntalaisista, vaikka valtiolla on vastuu poliisitoimista. Enontekiö haluaa olla houkutteleva kunta yrittäjille, asukkaille ja myös turvapaikanhakijoille.

Enontekiön seriffiksi on jo ilmoittautunut Antti Tonteri. Hänellä on vankka paikallistuntemus, ja tämänhetkisenä päivätyönään hän tekee maastotarkastuksia.

Seppo Alatörmänen
Kunnanvaltuuston puheenjohtaja
Enontekiön kunta
seppo.alatormanen@enontekio.fi

Kuva: Jari Rantapelkonen, Suomi100 valaistus Saanatunturilla
Antti Tonteri Hetan keskustassa Kuva: Jari Rantapelkonen
Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Seppo Alatörmänen pitämässä puhetta Suomi100 -tilaisuudessa Kuva: Jari Rantapelkonen

Seinäkiipeily kasvoi kaikenikäisten harrastukseksi ja olympialajiksi – Kiipeilyareena avaa boulderointihallin Kalasatamaan17.9.2018 09:37Tiedote

Helsingin Salmisaaren Kiipeilyareena on Suomen tunnetuin sisäkiipeilypaikka. Seinäkiipeilyn suosio on kasvanut huomattavasti 2000-luvulla. Tänään kiipeilijöitä voivat olla niin lastenlasten kanssa harrastavat isovanhemmat kuin olympialaisiin tähtäävät nuoret kiipeilijälupaukset. Kiipeilyareena avaa uuden toimipisteen Helsingin Kalasatamaan.

EduImpact Venture Capital Oy ja Zeroten Oy yhteistyöhön vauhdittamaan koulutusalan kasvuyrityksiä27.3.2018 09:10Tiedote

EduImpact Venture Capital Oy on uusi pääomasijoitusalan hallinnointiyhtiö. Sen EduImpact Fund -rahasto tulee keskittymään innovatiivisiin koulutusalan startup-yhtiöihin sekä varhaisen vaiheen kasvuyhtiöihin. EduImpactin yhteistyökumppanina toimii koulutusalan yrityskiihdyttämö xEdu, joka on Euroopan arvostetuimpia koulutusalan startup-yritysten hautomoja. Mainos- ja viestintätoimisto Zeroten Oy on valittu EduImpact Venture Capitalin vahvistetuksi kumppaniksi, kun EduImpact Fund -rahaston startup- ja kasvuyhtiöiden tuotteita ja palveluja aikanaan kaupallistetaan.