Ensi viikosta alkaen Kainuun terveysasemilla voi antaa luottohenkilölleen valtuuden asioida puolestaan terveys-, sosiaali- ja apteekkiasioissa – tavoitteena valtakunnallinen toimintamalli
Kainuun sotessa kokeilu on käynnissä 1.3.–31.5.2022. Kokeilun aikana annetut valtuudet säilyvät voimassa myös kokeilun päätyttyä.
Valtuuttaminen antaa esimerkiksi ikäihmisen läheisille sujuvamman tavan olla tukena terveys- ja sosiaaliasioiden hoitamisessa, vaikka he eivät pääsisi mukaan asioimaan terveys- tai sosiaalipalveluissa ja asuisivat kaukanakin.
Jos henkilöllä on sähköiset tunnistautumisvälineet, hän voi omatoimisesti valtuuttaa luottohenkilöitään Suomi.fi-valtuuksissa. Sähköisiä tunnistautumisvälineitä ovat verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne ja henkilökortin varmenne.
Kokeilussa valtuuden voi antaa apteekkiasiointiin sekä sähköisiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalveluihin
Kokeilu on suunnattu aikuisille, joilla ei ole sähköisiä tunnistautumisvälineitä. Digitaalisten palveluiden käyttö lisääntyy nopeasti erityisesti vanhemmissa ikäluokissa. Kainuussa on kuitenkin merkittävä määrä henkilöitä, jotka eivät aktiivisesti käytä internetiä tai joilla ei ole lainkaan tietokonetta.
”Tarve tällaiselle palvelulle on tullut erityisesti iäkkäiltä asiakkailta ja heidän läheisiltään. Tällä hetkellä he asioivat perinteisellä tavalla iäkkäiden puolesta sosiaali- ja terveyspalveluissa ja hoitavat heidän apteekkiasiansa. Haluamme vastata tähän tarpeeseen, jotta mahdollisimman moni kainuulainen hyötyisi sähköisistä palveluista ja saisi asiansa hoitumaan vaivattomasti.” sanoo Kainuun soten kehittämisjohtaja Marita Pikkarainen.
Valtuuden voi tehdä Kainuun soten terveysasemilla, jossa virkailija rekisteröi sen Suomi.fi-valtuuksiin.
Terveydenhuollon asioinnissa voi esimerkiksi ilmoittaa, vastaanottaa ja tarkastella valtuuttajan terveydentilaan liittyviä tietoja. Sama valtuutus toimii kaikissa asiointipalveluissa, kuten Kainuun Omasotessa, Omakannassa sekä monissa muissa sähköisissä terveyspalveluissa.
Sosiaalihuollon asioiden valtuutuksella voi viestiä sosiaalihuollon ammattilaisten kanssa valtuuttajan sosiaalipalveluista Kainuun Omasoten kautta.
Apteekkiasiointiin valtuutettu henkilö voi esimerkiksi noutaa reseptilääkkeitä, uusia reseptejä tai tarkistaa reseptitietoja. Valtuutus on voimassa kaikissa Suomen apteekeissa, joten asioida voi missä päin Suomea tahansa.
Kainuun kokeilu on tärkeä askel kohti valtakunnallista toimintamallia
Suomi.fi-valtuuksien käyttö edellyttää normaalisti vahvaa tunnistautumista verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin varmenteella. Nyt Kainuussa mahdollistetaan valtuuttaminen myös henkilöille, joilta nämä tunnistautumisvälineet puuttuvat.
”Osa ihmisistä on jäänyt monien arkea sujuvoittavien digitaalisten palveluiden ulkopuolelle. Tällä hetkellä myös läheisille arjen asioiden hoitaminen heidän puolestaan on työlästä. Tämä kokeilu on yksi tärkeä askel, joka helpottaa asioiden hoitamista sähköisissä palveluissa”, taustoittaa palvelupäällikkö Sanna Suomalainen-Ajanko Digi- ja väestötietovirastosta.
Kokeilun jälkeen Digi- ja väestötietovirasto arvioi toimintamallin soveltuvuutta muille hyvinvointialueille. Asiakkailta ja henkilöstöltä kerättävän palautteen perusteella valtakunnallista toimintamallia kehitetään entistä toimivammaksi ja sujuvammaksi.
Toimi näin, kun haluat antaa valtuudet
1. Jos sinulla on verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti (eli vahvan sähköisen tunnistautumisen väline), aloita valtuuksien tekeminen Kainuun soten verkkosivuilta: sote.kainuu.fi/valtuudet. Pääset tekemään valtuudet verkkosivujen ohjeiden ja linkkien avulla.
2. Jos sinulla ei ole vahvan sähköisen tunnistautumisen välinettä, täytä seuraavat valtuutuslomakkeet:
- Suomi.fi-valtuutuslomake
- Ajanvarauksen ja esitietojen valtuutuslomake
Lomakkeet voit tulostaa Kainuun soten verkkosivuilta sote.kainuu.fi/valtuudet tai hakea terveysasemaltasi.
3. Varaa aika puhelimitse valtuutuksen rekisteröintiä varten omalta terveysasemaltasi. Valitse takaisinsoittojärjestelmästä 3 ”Reseptin uusiminen".
4. Ota palvelupisteelle mukaan täytetyt lomakkeet ja henkilöllisyystodistuksesi (passi tai henkilökortti).
- Huomioi, että valtuutusta varten tarvitaan myös puolesta asiointiin valtuutettavan henkilön henkilötunnus.
- Valtuutuksen rekisteröinti edellyttää valtuuttajan henkilökohtaista asiointia terveysasemalla.
Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa
- Suomi.fi-valtuudet mahdollistaa asioimisen toisen henkilön, yrityksen tai muun yhteisön puolesta niissä palveluissa, jotka hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia.
- Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi Omakanta, monet terveydenhuollon palvelut sekä Verohallinnon ja Traficomin asiointipalvelut.
- Suomi.fi-valtuudet on turvallinen ja ajantasainen. Se tarkistaa oikeuden puolesta-asiointiin valtuusrekisteristä, kaupparekisteristä, yhdistysrekisteristä, verotusyhtymärekisteristä tai väestötietojärjestelmästä.
- Valtuudet on integroitu yli 163 asiointipalveluun, joita hyödyntää 272 yksityisen ja julkisen sektorin palveluntarjoajaa. Näiden lisäksi palvelu on käytössä muun muassa kaikissa Suomen apteekeissa.
- Vuonna 2016 lanseeratussa Suomi.fi-valtuuksissa on tehty jo yli 28 miljoonaa valtuutta.
- Suomi.fi-valtuuksia kehittää ja ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto.
- Lisätietoa toisen henkilön puolesta asioinnista osoitteessa: suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/tietoa-valtuuksista/toisen-henkilon-puolesta-asiointi
Yhteyshenkilöt
Digi- ja väestötietovirasto, palvelupäällikkö Sanna Suomalainen-Ajanko, sanna.suomalainen-ajanko@dvv.fi
Kainuun sote, digitaalisten palveluiden erikoissuunnittelija Niina Komulainen, nii-na.komulainen@kainuu.fi, 044 797 0444
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata15.9.2025 10:32:44 EEST | Pressmeddelande
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). Hon tillträder tjänsten den 1 oktober 2025.
Digi- ja väestötietoviraston viestintäjohtajaksi on nimitetty Susanna Niinivaara15.9.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Susanna Niinivaara on nimitetty Digi- ja väestötietoviraston (DVV) viestintäjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä 1.10.2025.
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.
Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen22.8.2025 08:08:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme