Ensi vuoden yritystukien EAKR-haku käynnistyy Pohjois-Suomessa 9.1.2023 (Lappi, Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)

Ensi vuonna yritysten kehittämishankkeisiin on EAKR-rahoituksen lisäksi haettavissa Oikeudenmukaisen siirtymän rahastoon liittyvää JTF-tukea ELY-keskukselta.

ELY-keskuksen yrityksen kehittämisavustukset on suunnattu pk-yrityksille, ja rahoitettavilla hankkeilla tulee olla merkittävä vaikutus yrityksen kasvuun, uudistumiseen, kansainvälistymiseen tai innovaatiotoimintaan. Yrityksen kehittämisavustukset ovat pääosin EAKR-rahoitusta.

EU-ohjelmakauden ensimmäinen EAKR-hakujakso käynnistyi maaliskuussa ja päättyy 31.12.2022. Vuodenvaihteen jälkeen tuen hakemisessa on lyhyt tauko. Uusi EAKR-haku on jälleen avoinna Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa 9.1.-28.2.2023 sekä Kainuussa 9.1-31.12.2023.

Alkuvuoden aikana Pohjois-Pohjanmaalla on haettavissa EAKR-tukea yrityksen kehittämisavustuksiin noin 9,5 miljoonaa euroa. Kainuussa määrärahaa on noin 4,6 miljoonaa euroa ja Lapissa noin 9,7 miljoonaa euroa.

Lisäksi ensi vuonna on tulossa jaettavaksi huomattava määrä Oikeudenmukaisen siirtymän rahastoon liittyvää JTF-tukea. Pohjois-Pohjanmaalla on käytettävissä JTF-rahoitusta yrityksen kehittämisavustuksiin noin 35,9 miljoonaa euroa, Kainuussa noin 2,7 miljoonaa euroa ja Lapissa noin 22,3 miljoonaa euroa.

JTF-haku käynnistyy arvioiden mukaan kevään aikana, kun EU:n komissio on hyväksynyt alueelliset suunnitelmat ja EURA 2021 -järjestelmä mahdollistaa haun avaamisen. Kun suunnitelmissa on merkittävä kehittämis- tai investointihanke, uutta tukimuotoa kannattaa pitää silmällä. Yritysrahoitushakujen käynnistymisestä tiedotetaan rakennerahastot.fi-sivustolla ja ELY-keskuksen verkkosivuilla.

ELY-keskuksen rahoitus on tarkoitettu pk-yritysten kasvun tueksi

ELY-keskuksen rahoituksella tuetaan pk-yritysten kasvua. Tällä EU-ohjelmakaudella huomioidaan erityisesti ilmastonmuutokseen sopeutumiseen, hiilineutraalisuuden edistämiseen sekä energia- tai materiaalitehokkuuteen vaikuttavat hankkeet.

Rakennerahastot.fi-sivuston Pohjois-Suomen yritysrahoitus-osiossa on julkaistu uutena lisämateriaalina Periaatteita kansainvälistymishankkeissa. Ohje avaa hakijalle konkreettisesti sitä, minkälaisia toimenpiteitä ja kustannuksia kansainvälistymishankkeet voivat sisältää.

Hakijan kannattaa tutustua rahoituslinjauksiin ja olla yhteydessä oman alueensa ELY-keskuksen yritysasiantuntijaan ennen hakemuksen jättämistä. Hankesuunnitelmasta on suositeltavaa keskustella etukäteen yritysasiantuntijan kanssa. Hakemuksen laatimiseen liittyvissä asioissa hakijoiden apuna on lisäksi valtakunnallinen pk-yritysten rahoitusneuvonta, p. 0295 024 800 (ma-pe klo 9–15).

Ohjelmistokehitystyön viivästyminen vaikuttaa käsittelyaikoihin

Hankekäsittely ELY-keskuksessa on tällä hetkellä ruuhkautunut. Käsittelyaikojen pitkittyminen johtuu EURA 2021 -järjestelmän ohjelmistokehityksen myöhästymisestä. Vuoden 2022 maaliskuusta lähtien saapuneiden hankkeiden käsittely käynnistyi lokakuun lopussa ja päätöksiä on tehty marraskuusta lähtien. Hakemuksia käsitellään saapumisjärjestyksessä ja päätöksiä tehdään viikottain järjestettävissä rahoituskokouksissa.

Maksatusten ja muutoshakemusten aikatauluista

Uudella EU-ohjelmakaudella hyväksytyille hankkeille voidaan myöntää ennakkomaksuna 30 prosenttia tuen määrästä. Ennakkomaksujen tekeminen on ollut mahdollista EURA 2021 -järjestelmässä marraskuun lopulta lähtien ja ennakkoja maksetaan hankkeille käytännössä niin pian kuin se on päätöksenteon jälkeen mahdollista.

Maksatusten hakeminen on mahdollista EURA 2021 -järjestelmässä näillä näkymin keväästä 2023 alkaen. Hyväksytyn hankkeen osalta muutoshakemusten tekemiselle ei ole toistaiseksi tiedossa aikatauluarvioita ohjelmistokehitystyön puolesta.

Lisätietoa ELY-keskuksen yritysrahoituksesta Pohjois-Suomessa:

Rahoitusyksikön päällikkö Pasi Loukasmäki, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, p. 0295 023 568, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet påskyndas i pilotområden16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Avrinningsområdena till Aura å och Pemar å samt Kimitoön med omgivande havsområden har valts som pilotområden för Skärgårdshavsprogrammet. Syftet med Skärgårdshavsprogrammet är att minska näringsbelastningen på Skärgårdshavet och få bort jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde från listan över de värsta belastningskällorna för Östersjön, som upprätthålls av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö.