Juustoportti Oy

Ensimmäinen hiilineutraali maito - Juustoportti hyvittää kokonaan Vapaan lehmän maidon hiilijalanjäljen

Jaa
Juustoportin koko tuotantoketjun hiilijalanjälki on laskettu Luonnonvarakeskuksen (Luke) toimesta, kasvinviljelystä valmiiseen tuotteeseen saakka. Laskelmien perusteella saadun Vapaan lehmän maitojen ja maitojuomien hiilijalanjäljen Juustoportti hyvittää Gold Standard-sertifioitujen projektien avulla. Päästökompensaatio tapahtuu investoimalla energiatehokkaampiin keittimiin ja metsänistutukseen Afrikassa. Keittimet vähentävät metsän hakkuuta, uusi metsä sitoo hiilidioksidia ja lisää luonnon monimuotoisuutta. Juustoportti kertoo kartoittavansa myös kotimaisia kompensaatioprojekteja.

”Ilmastonmuutoksen hillitsemisen kannalta käytännön teot on tehtävä nyt. Ensisijainen asia on hiilijalanjäljen pienentäminen, jota Juustoportti on tehnyt koko historiansa ajan. Koko väestön ruokavaliomuutoksen vaihtoehtona rinnalla on nykyisten tuotteiden muuttamainen hiilineutraaliksi. Tämän olemme nyt tehneet, sillä haluamme tarjota helpon tavan kuluttajille tehdä ympäristötekoja”, kommentoi Juustoportin toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari.

Luke on suorittanut laskennan Juustoportin tiloilla sekä meijerillä alkuvuoden aikana. Laskelmat tarkennetaan kesällä ja lopulliset tulokset saadaan elokuussa. Vasta sen jälkeen tarkka luku on tiedossa. Alustavien tietojen perusteella maitojen ja maitojuomien hiilijalanjälki vaikuttaisi olevan 0,6–1,2 CO2-ekv. välillä. Juustoportin meijerin toiminta on alustavien tulosten mukaan keskivertoa ympäristöystävällisempää.

”Tarkat tulokset eivät ole valmiina, mutta jo nyt pystymme tutkitun tiedon valossa jatkamaan kehitystyötä ympäristön hyväksi sekä meijerillä, että maitotiloilla. Olemme iloisia, että ympäristöprojektimme näkyivät meijerin tuloksissa näin selkeästi keskiarvoa pienempänä hiilijalanjälkenä”, Timo Keski-Kasari jatkaa.

Juustoportti on kehittänyt Vapaan lehmän maidon ominaisuuksiaja pyrkii olemaan sillä vastuullisuuden edelläkävijä jatkossakin. Vapaan lehmän maito sai ensimmäisenä Euroopassa maailmanlaajuisen eläinten hyvinvointia mittaavan edistyneen tason Welfare Quality-sertifikaatin. Juustoportin markkinoinnista vastaava Niklas Keski-Kasari on tyytyväinen Vapaan lehmän tuotteisiin:

”Vapaan lehmän maito on monipuolisesti vastuullisinta maitoa. Se on kokonaisuus, jonka tekijöitä ovat eläinten hyvinvointi, parempi korvaus tuottajille ja ilmastolle paras vaihtoehto. Markkinoilla vastuullinen kuluttaminen kasvaa edelleen ja pyrimme vastaamaan siihen. Uskomme, että asiat etenevät vapaaehtoisilla parannustoimilla. Ilmastonmuutokseen ei ole yhtä helppoa ratkaisua, vaan se koostuu useista teoista.         

Liitteet

Kuva 1. Kuva Juustoportin hyvityksestä
Kuvaaja: Antti Asumaa

Kuva 2. Vapaan lehmän maidot ovat nyt hiilineutraaleja
Kuvaaja: Juustoportti

Oikeudet: Vapaasti käytettävissä uutisen yhteydessä

Yhteyshenkilöt

Timo Keski-Kasari, toimitusjohtaja, 0400 567 366


Niklas Keski-Kasari, markkinointi ja viestintä, 0400 509 098

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Juustoportti Oy
Juustoportti Oy
Meijeritie 3
61600 Jalasjärvi

06-4566800https://www.juustoportti.fi

Juustoportti on jalasjärveläinen elintarvikealan konserni, joka on kasvanut viidessäkymmenessä vuodessa pienestä maatilajuustolasta lähes 250 henkilöä työllistäväksi perheyritykseksi. Juustoportilla on meijeri- ja juustolatoiminnan lisäksi kahvila-ravintolat Jalasjärvellä, Mäntsälässä, Kärsämäellä, Ylöjärvellä ja Kuopiossa, sekä ruokatuotteita valmistava Kasvis Galleria Kuopiossa. Juustoportti on tuotantotekniikaltaan Suomen moderneimpia meijereitä, ja se on maailmalla palkittu kypsytetyistä juustoistaan. Suomessa Juustoportti on saanut tunnustusta esimerkiksi hyvänä työnantajana ja perinteisen toimialan rajojen rikkojana. Juustoportti on jo yli parinkymmenen vuoden ajan luonut joka kuukausi yhden uuden, pysyvän, työpaikan.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Juustoportti Oy

Paulig on sopinut Frezza-brändin ja -liiketoiminnan myymisestä Juustoportille9.3.2023 12:00:00 EET | Tiedote

Paulig toi 20 vuotta sitten Frezza-tuotteiden myötä Suomeen täysin uuden kylmien kahvijuomien segmentin ja suomalaiset ovat saaneet nauttia erilaisista Frezza-mauista ja virkistävistä hemmotteluhetkistä vuosikymmenien ajan. Nyt Paulig on sopinut Frezza-brändin myymisestä Juustoportille, jonka on tarkoitus jatkaa brändin menestystarinaa ja myyntiä tulevaisuudessa. Kaupan suunniteltu täytäntöönpano on 31.3.2023.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye