Ensimmäinen kirja Ukrainan presidentti Zelenskyistä julkaistaan Suomessa 14.6.2022

Zelenskyi - Koko tarina on ensimmäinen suomeksi julkaistava teos Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyistä. Mika Kuljun kirjoittama ja Readme.fi:n kustantama kirja julkaistaan 14.6.2022.

Kansi_hires

"Zelenskyin sankaruus ja karisma eivät perustu siihen, että hän olisi ulkonäöltään poikkeuksellisen komea tai erityisellä tavalla mieleenpainuva persoona. Pikemminkin hän on jokamies, johon tavallinen ihminen voi samaistua. Hän nousee sankariksi pakkotilanteessa, jossa ainoa vaihtoehto on taistella ja selvitä. Valkokankaalla tällaisten miesten rooleissa on monesti loistanut amerikkalainen Tom Hanks, jonka näyttelemät sankarityypit monesti muistuttavat Zelenskyin hahmoa. Jos Hanks olisi nuorempi, hän olisikin hyvä valinta esittämään Ukrainan presidenttiä suurelokuvassa, joka varmasti joskus tulevaisuudessa nähdään näiden tapahtumien dramatisoijana. Paras näyttelijävalinta olisi tietenkin itse Zelenskyi, joka tosin tuskin pystyisi ylittämään omaa todellisen elämän roolisuoritustaan. Hänen kaltaisestaan arkielämän sankarista suuren yleisön on vaikea olla pitämättä", kertoo Mika Kulju.

”Minä tarvitsen ammuksia, en kyytiä.”

Näin vastasi Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi Yhdysvaltojen tarjoukseen noutaa hänet pois Kiovasta Venäjän hyökkäyksen keskeltä. Venäjän hyökkäys naapurimaataan kohtaan oli raaka ja törkeä, mutta Zelenskyin esimerkin mukaisesti ukrainalaiset päättivät taistella. Jo parin ensimmäisen taistelupäivän aikana Ukrainan nuorekkaasta presidentistä kasvoi kansainvälinen elävä legenda ja esikuva kaikille vapautta arvostaville eurooppalaisille. Rohkeutensa ansiosta hän on meidän aikamme kunnioitetuin eurooppalainen valtiomies.

Volodymyr Zelenskyi – Koko tarina on elokuvakäsikirjoituksen arvoinen, suorastaan ihmeellinen tarina elämän tarjoamista yllättävistä onnistumisen mahdollisuuksista ja traagisista käänteistä. Zelenskyi oli näyttelijä, käsikirjoittaja ja ohjaaja, jolla ei ollut käytännössä mitään kokemusta politiikasta. Hän esitti Ukrainan presidenttiä suositussa tv-sarjassa Kansan palvelija, jonka roolin hän omaksui itselleen myös todellisessa elämässä.

Värikkäiden vaiheiden jälkeen Zelenskyi valittiin Ukrainan presidentiksi vuonna 2019 ja koko hänen kaudelleen on ollut tunnusomaista Venäjän yritys vaikuttaa maan sisäpolitiikkaan ja ulkopolitiikkaan. Tulehtuneet välit puhkesivat Venäjän hyökkäyssodaksi 24. helmikuuta 2022. Tuo päivämäärä jää ikuisiksi ajoiksi Euroopan historiaan ratkaisevana käännekohtana, joka syöksi ihmiskunnan kolmannen maailmansodan partaalle.

Tämä kirja on kuvaus miehestä, joka joutuu kantamaan Euroopan nykyhistorian raskaimman roolin vapauden esitaistelijana. Elämäkerta on myös huikea kasvutarina tv-sarjan näyttämöiltä todellisen elämän kansallissankariksi. Samalla kirja on tuoreimman eurooppalaisen sodan historia.

Mika Kulju (s. 1969) on kirjoittanut pitkällä urallaan yli 20 tietokirjaa, joita on käännetty useille eri kielille. Kirjailijan uran ohella Kulju on työskennellyt pitkään journalistina sanomalehtien, television ja radion parissa sekä yritysviestinnän ammattilaisena.

Tutustu kirjaan: https://www.readme.fi/kirja/zelenskyi-koko-tarina/

Kansi_hires

Someri − Jatkosodan saaritaistelu kesti 36 rajua tuntia, päättyen suomalaisten täydelliseen voittoon21.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Vuonna 2022 tulee kuluneeksi 80 vuotta Itämeren suurimmasta meritaistelusta sitten Ruotsinsalmen taistelun vuonna 1790. Ne molemmat myös käytiin osin samoilla, Kotkan eteläpuolisilla merialueilla ja samoilla päivämäärillä. Harri V. Hietikon kirjoittama ja Readme.fi:n kustantama Someri – Jatkosodan saaritaistelu on kertomus saaritaistelun ehdottomuudesta, suomalaisten sotilaiden ja sotilaskotisisarten rohkeudesta ja ihmiskohtaloista noiden dramaattisten tuntien aikana.

UUTUUSKIRJA: KALASTAJAN TÄRPIT – ONNISTU KALASTUKSESSA PAREMMIN6.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Kalastus on yksi Suomen suosituimmista harrastuksista, sillä 1,5 miljoonaa suomalaista ilmoittaa kalastavansa vuosittain. Alkuun pääseminen tässä jännittävässä ja hyödyllisessä luontoharrastuksessa saattaa kuitenkin olla haasteellista. Kalastusmuotoja, välineitä ja jopa sanastoa on alussa vaikea tulkita. Readme.fi:n kustantamassa Kalastajan tärpit -kirjassa pyritään taklaamaan kalastajanalun eteen tulevia haasteita, mutta myös antamaan vinkkejä jo kalastusta harrastaneille.

Ruokakasvatusyritys Vennerin kasvisreseptikirja Vegentäjä tekee monipuolisesti hyvää niin kokkailijalle, ilmastolle kuin yhteiskunnallekin2.6.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Ruokakasvatusyritys Venner on tuonut maukkaat, kasvisrikkaat reseptinsä yksiin kansiin, luoden vegentämiseen kannustavan, värikkään ja kasvisten ilosanomaa pursuavan kokonaisuuden. Readme.fi:n kustantama Vegentäjä inspiroi kasvisten lisäämiseen rennoin ottein. Kirja pyrkii tuomaan ruokavaliokeskusteluun sallivuutta sekä kannustaa pieniinkin askeliin, samalla kuitenkin tarjoten valmiita ateriasuunnitelmia ja päiväkokonaisuuksia pitempäänkin vegentämiseen.