Ensimmäinen pikaratikka Helsinkiin

Ensimmäinen uuden sukupolven pikaratikka aloittaa pian matkansa Kainuusta Helsinkiin. Vaunu toimitetaan kuorma-auton vetämällä lavetilla Škoda Transtechin Otanmäen tehtaalta HKL:n Koskelan varikolle, missä se valmistellaan käyttöönottoa varten. Noin vuorokauden kestävää matkaa voi seurata HKL:n, HSL:n ja Škoda Transtechin sosiaalisen median kanavissa perjantaina 9.4.

Havinnekuva IDIS Design

Kyseessä on ensimmäinen pääkaupunkiseudun tulevaan pikaratikkaliikenteeseen valmistettu ForCity Smart Artic X54 -vaunu. Vaunut ovat kahteen suuntaan ajettavia, joten niissä on ohjaamot kummassakin päässä ja ovet molemmilla sivulla. Ratikat ovat 34 metriä pitkiä, ja tarvittaessa niitä on mahdollista myöhemmin pidentää noin kymmenellä metrillä. Pikaratikan lattia on pysäkkilaiturien kanssa samalla tasolla, eikä pikaratikan sisällä ole portaita. Kantakaupungissa pikaratikat käyttävät samoja raiteita kuin nykyiset raitiovaunut.

Ensimmäinen pikaratikka on ns. prototyyppivaunu, jota HKL testaa kantakaupungin raitiotieverkolla kesästä alkaen. Prototyyppivaunusta saatuja käyttökokemuksia hyödynnetään sarjatuotantovaunun ratkaisuja viimeisteltäessä. Tässä vaiheessa myös matkustajat pääsevät tutustumaan uuteen pikaratikkaan.

Pikaraitiotievaunut on suunniteltu niin, että ne sopivat Helsingin paikoin haastavaan rataverkkoon. Vaunut ovat lisäksi liikennöinnin ja kunnossapidon näkökulmasta mahdollisimman hyvin yhteensopivia kantakaupungin Artic-vaunujen kanssa. Vaunut ovat ympäristöystävällisiä, energiatehokkaita, muunneltavia, esteettömiä ja ylläpitokustannuksiltaan edullisia.

Ensimmäiset Škoda Transtechin toimittamat 29 vaunua otetaan käyttöön Raide-Jokeri -hankkeen valmistuttua aloittavalla pikaraitiotie 550 -linjalla. HKL on tilannut lisäksi 23 samanlaista, tyyppinimeltään ForCity Smart Artic X54 -vaunua Kruunusillat-raitiotieyhteyden tarpeisiin.

Pikaratikat tulevat olemaan Helsingin seudulla keskeinen uusi liikkumisratkaisu. Pikaraitiotie 550:n ja Laajasalon Kruunusillat-yhteyden lisäksi pikaratikat tulevat 2020-luvulla liikennöimään muun muassa Vihdintien pikaraitiotietä pitkin Helsingin keskustan ja Kannelmäen välillä. Tulevaisuuden raitiotiesuunnitelmiin voit tutustua HSL:n verkkosivuilla hsl.fi/ratikat2030.

Media pääsee tutustumaan vaunuun myöhemmin keväällä koronatilanteen ja -rajoitusten helpotettua. Tällä hetkellä HKL:n tiloihin ei voida päästää vierailijoita.

Lisätiedot:

HKL, kalustopäällikkö Heidi Heikkilä, p. 040 1699703
HSL, joukkoliikennesuunnittelija Sakari Metsälampi, p. 040 768 2799
Škoda Transtech, toimitusjohtaja Juha Vierros, p. 050 394 7687

Havinnekuva IDIS Design

Helsingin uuden pikaratikan kuvausmahdollisuus medialle19.4.2021 09:01:56 EEST | Tiedote

Seudun ensimmäinen pikaratikka saapui Helsinkiin 9.4., ja tekniset koeajot on aloitettu. Medialla on nyt mahdollisuus tulla tutustumaan vaunuun. Koronatilanteesta johtuvien rajoitusten takia osallistujamäärää on rajoitettu, emmekä voi taata, että kaikki halukkaat mahtuvat mukaan. Vaunu on tutustuttavissa ja valokuvattavissa torstaina 22.4. HKL:n Vallilan varikon pihalla, varikon keskustan puoleisessa päädyssä osoitteessa Hämeentie 86. Jotta vaunuun pääsee tutustumaan, edellytetään medioilta oman, 15 minuutin ajan varaamista osoitteessa www.vello.fi/HKL. Ilman varattua aikaa varikon alueelle ei voida päästää. Kaikilta edellytetään myös kasvomaskin käyttöä vierailun ajan.

HKL tehostaa koronatoimia ja varautuu ruuhkatilanteiden ohjaukseen25.3.2021 15:09:00 EET | Tiedote

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom rajoittaa 27.3.–25.4.2021 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella liikennevälineiden suurinta sallittua matkustajamäärää puoleen koronaepidemian leviämisen estämiseksi. Tämän hetken matkustajamäärillä vaikutukset joukkoliikenteen matkustajiin ovat maltillisia, sillä raitiovaunujen ja metrojunien kuormitukset ovat pääosin huomattavasti sallittua alhaisemmat.