Ensimmäinen suomalainen ARC-naisisto on ylittänyt Atlantin valtameren

Ensimmäinen suomalainen naisisto, Ocean Ladies -tiimi, on ylittänyt maalilinjan purjehduskilpailu ARC:ssa (Atlantic Rally for Cruisers). Kisan lähtö oli 25.11.18 Las Palmasista ja maaliin Karibian St. Lucialle naisisto saapui lauantaina 15.12. Suomen aikaa klo 13.00.08. Lopulliset tulokset kilpailun sijoituksista saadaan kun maalilinja sulkeutuu 21.12. ja tasoitukset on laskettu.

Suomalaisnaiset ylittivät Atlantin ARC-kilpailun ainoana naisistona. Kolme viikkoa kestänyt purjehdus sujui onnistuneesti. Kuva: Ocean Ladies

Tämän 2700 merimailin matkan kahdeksan naisen venekunta purjehti Swan 441 -veneellä vajaassa kolmessa viikossa. Veneen automaattiohjausta ei Atlantin ylityksen aikana käytetty ja moottorivoimaa tarvittiin ainoastaan sähköntuotantoon tuuligeneraattorin ja aurinkopaneelin lisäksi. "Yli kaksi vuotta kestäneen projektin päätavoite on nyt saavutettu ja Atlanti ylitetty purjein, huippujuttu! Seikkailu jatkuu vielä Karibialla ja vene kotiutetaan Suomeen kevään aikana", iloitsee kippari Raija Alapeteri.

Jotta kisaan oli mahdollista osallistua oman naisiston voimin ilman vuokrakipparia, piti vene hankkia Suomesta ja purjehtia lähtösatamaan Las Palmasiin. Tämä noin 3000 merimailin siirtopurjehdus kesti kaksi kuukautta ja se toteutettiin vaihtelevilla miehistöillä.

”Turvallisuus edellä mentiin koko ajan ja kunnollinen valmistautuminen ylitykseen auttoi meitä reagoimaan erilaisiin tilanteisiin asianmukaisesti. Piti huomioida esimerkiksi purjeiden korjaus, varaosat, sääennusteet, veneen hallinta, ruokahuolto, turvallisuusasiat, tekniikka, sähkö ja vahtivuorojärjestelmä sekä tiimityöskentely”, summaa perämies Paula Rissanen.

Atlantic Rally for Cruisers -kilpailuun osallistui yhteensä 174 venekuntaa 37 maasta. Seitsemän venekuntaa keskeytti. Suomalainen s/y Carissa Ocean Lady oli tänä vuonna ainoa kokonaan naisista koostuva venekunta. Lue lisää kilpailusta osoitteessa www.worldcruising.com

Ocean Ladies -naisisto on:

Raija Alapeteri, kippari, Forssa
Paula Rissanen, perämies, Espoo
Tina Hellsten, Hanko
Maarit Suomi, Turku
Petra Päivärinne, Helsinki
Pia Siukosaari, Espoo
Meri Siili, Helsinki
Sari Laukkanen, Helsinki

Haastattelupyynnöt pyydetään lähettämään osoitteisiin press@vetter.fi SEKÄ oceanladies@gmn-usa.com

Quinyx ainoana Suomessa toimivana yrityksenä Gartnerin raportteihin10.9.2018 08:00:00 EESTTiedote

Quinyx, työvoimanhallinnan markkinajohtaja, on valittu mukaan arvostetun Gartnerin julkaisuihin, 2018 Market Guide for Retail Workforce Management Applications- ja 2018 Market Guide for Workforce Management Applications -raportteihin. Gartner on maailmanlaajuinen tutkimus- ja konsultointiyhtiö, joka tarjoaa yritysmaailman tietoa ja näkemystä. Quinyx on ainoa Suomessa toimiva työvuorosuunnittelu- ja ajanhallintaohjelmisto, joka on valittu mukaan Gartnerin listaukseen.

Maailman ensimmäisellä lapuankielisellä verkkokaupalla kohti markkinajohtajuutta31.8.2018 09:30:00 EESTTiedote

"Vihiroonki parkettilaattia, joka ei nataja!" - pohjanmaalaisen Lapua Floors Oy:n verkkokauppa on avannut lapuankielisen versionsa. Yritys on Pohjoismaiden ensimmäinen parkettilattiavalmistaja, joka sävyttää tammiparketin uuden LED-öljyvahateknologian avulla. Kuluttajille suunnatun verkkokaupan lisäksi yritys tuo tuotteensa kattavasti jälleenmyyntiin ympäri Suomen, kerralla noin 250 myymälään. Tänä vuonna perustettu yhtiö myy tuotteitaan myös kansainvälisillä markkinoilla.