Ensimmäinen suomalainen ARC-naisisto on ylittänyt Atlantin valtameren

Ensimmäinen suomalainen naisisto, Ocean Ladies -tiimi, on ylittänyt maalilinjan purjehduskilpailu ARC:ssa (Atlantic Rally for Cruisers). Kisan lähtö oli 25.11.18 Las Palmasista ja maaliin Karibian St. Lucialle naisisto saapui lauantaina 15.12. Suomen aikaa klo 13.00.08. Lopulliset tulokset kilpailun sijoituksista saadaan kun maalilinja sulkeutuu 21.12. ja tasoitukset on laskettu.

Suomalaisnaiset ylittivät Atlantin ARC-kilpailun ainoana naisistona. Kolme viikkoa kestänyt purjehdus sujui onnistuneesti. Kuva: Ocean Ladies

Tämän 2700 merimailin matkan kahdeksan naisen venekunta purjehti Swan 441 -veneellä vajaassa kolmessa viikossa. Veneen automaattiohjausta ei Atlantin ylityksen aikana käytetty ja moottorivoimaa tarvittiin ainoastaan sähköntuotantoon tuuligeneraattorin ja aurinkopaneelin lisäksi. "Yli kaksi vuotta kestäneen projektin päätavoite on nyt saavutettu ja Atlanti ylitetty purjein, huippujuttu! Seikkailu jatkuu vielä Karibialla ja vene kotiutetaan Suomeen kevään aikana", iloitsee kippari Raija Alapeteri.

Jotta kisaan oli mahdollista osallistua oman naisiston voimin ilman vuokrakipparia, piti vene hankkia Suomesta ja purjehtia lähtösatamaan Las Palmasiin. Tämä noin 3000 merimailin siirtopurjehdus kesti kaksi kuukautta ja se toteutettiin vaihtelevilla miehistöillä.

”Turvallisuus edellä mentiin koko ajan ja kunnollinen valmistautuminen ylitykseen auttoi meitä reagoimaan erilaisiin tilanteisiin asianmukaisesti. Piti huomioida esimerkiksi purjeiden korjaus, varaosat, sääennusteet, veneen hallinta, ruokahuolto, turvallisuusasiat, tekniikka, sähkö ja vahtivuorojärjestelmä sekä tiimityöskentely”, summaa perämies Paula Rissanen.

Atlantic Rally for Cruisers -kilpailuun osallistui yhteensä 174 venekuntaa 37 maasta. Seitsemän venekuntaa keskeytti. Suomalainen s/y Carissa Ocean Lady oli tänä vuonna ainoa kokonaan naisista koostuva venekunta. Lue lisää kilpailusta osoitteessa www.worldcruising.com

Ocean Ladies -naisisto on:

Raija Alapeteri, kippari, Forssa
Paula Rissanen, perämies, Espoo
Tina Hellsten, Hanko
Maarit Suomi, Turku
Petra Päivärinne, Helsinki
Pia Siukosaari, Espoo
Meri Siili, Helsinki
Sari Laukkanen, Helsinki

Haastattelupyynnöt pyydetään lähettämään osoitteisiin press@vetter.fi SEKÄ oceanladies@gmn-usa.com

SporttiRakki ja Pohjanmaan Kaluste yhteistyöhön – koiranleluja kalustetuotannon hukkamateriaalista, täysin kotimaisin voimin27.3.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Suomen laajin koiraharrastajien palveluportaali SporttiRakki on aloittanut yhteistyön kurikkalaisen Pohjanmaan Kaluste Oy:n kanssa. Huonekalutuotannossa ylijäävät nahkapalat hyödynnetään nyt täysin kotimaisin voimin valmistettaviksi koiranleluiksi, sillä tuotteet ommellaan Nokian Nahkatuotteen tehtaalla. Kolmessa kuukaudessa yli 500 kiloa ylijäämänahkaa on jo hyödynnetty valmiiksi leluiksi, ja yli 1500 kiloa on tällä hetkellä odottamassa valmistusta.