Ensimmäinen suomenkielinen elämäkerta Ed Sheeranista julkaistaan jättikonserttien alla

Otava julkaisee toukokuussa ensimmäisen suomenkielisen elämäkerran maailman suosituimmasta sooloartistista Ed Sheeranista. Hänen Helsingin Malmilla 23.–24.7. järjestettäviä konserttejaan kerääntyy kuuntelemaan noin 120 000 ihmistä.

Ed Sheeranin menestys on ilmiömäinen: levymyynti, lataukset, suoratoisto ja yleisömäärät puhuvat omaa vakuuttavaa kieltään. Ensimmäisen suomeksi ilmestyneen elämäkerran musiikkitaiturista on kirjoittanut Britannian johtava julkkisten elämäkertakirjuri Sean Smith.

Ed Sheeran on kiistämättä vuoren huipulla ja katsoo sieltä alas muuhun musiikkibisnekseen. Ja minä mietin, että minun tehtäväni on saada selville, miten ihmeessä tuo suttuinen punatukkainen juippi kiipesi sinne”, kommentoi Smith kirjan esipuheessa.

Huippusuosittu brittiartisti konsertoi ensimmäistä kertaa Suomessa 23. ja 24. heinäkuuta 2019 Malmin lentokentällä. Ensimmäisen konsertin liput myytiin loppuun ennätysajassa. Sheeran tunnetaan erityisesti kappaleestaan Shape of You, joka on Spotifyn soitetuin kappale.

Sean Smithin elämäkerta esittelee ujon ja koulukiusatun pojan kasvutarinan koko maailman rakastamaksi supertähdeksi. Kirja jakautuu kolmeen osaan, joista ensimmäinen käsittelee Sheeranin lapsuutta. Toinen osa pureutuu hänen teinivuosiinsa ja ensimmäisiä askeleitaan musiikkibisneksessä, ja kolmas osa menestykseen.

Ed Sheeran (s. 1991) päätti 13-vuotiaana, että hänestä tulee laulaja ja lauluntekijä. Brittipoika pysyi juuri ja juuri nuotissa eikä ollut kirjoittanut ainuttakaan kappaletta – vuoden kuluttua hän oli jo äänittänyt albumin omassa makuuhuoneessaan. Lapsena Sheeran oli ujo ja änkyttävä rillipää, jota kiusattiin. Perheensä tuella ja sisukkaalla asenteella hän puski läpi vaikeuksien. Nyt Ed Sheeran on maailman menestynein sooloartisti, joka on tavoittanut koskettavilla lauluillaan miljoonayleisön ja rikkonut myyntiennätyksiä.

Sean Smith on aiemmin tehnyt elämäkerrat mm. Adelesta, Robbie Williamsista, Tom Jonesista, Kate Middletonista, Justin Timberlakesta, Britney Spearsista, Victoria Beckhamista ja J.K. Rowlingista.

Lisätiedot ja pdf-vedokset: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.