Ensimmäiset suomalaiset kausityöntekijät pellolla

MTK:n, ProAgrian ja Suomen Kylien yhteinen Töitäsuomesta.fi -palvelu on lähtenyt hyvin käyntiin. Maksuttomaan palveluun on rekisteröitynyt jo 5 500 työtä hakevaa ja -tarjoavaa. Viimeisen 28 päivän aikana Töitäsuomesta.fi -sivuilla on vierailtu 86 000 kertaa, ja kävijöitä on ollut 64 000. Suomalaiset työnhakijat eivät ole jääneet lepäämään laakereilleen, vaan ovat tarttuneet tilaisuuteen maatilojen kausitöistä.

Avoimien työpaikkojen määrä sivustolla on myös kasvussa. Nyt työpaikkoja on palvelun kautta avoinna noin 1 200 eri puolilla Suomea. Määrä on kolminkertaistunut muutamassa viikossa. Vapaita kausityöpaikkoja voi ilmoittaa ja hakea myös te-palvelut.fi -sivustolla, joten avointen kausityöpaikkojen ja työnhakijoiden lukumäärät ovat tätäkin suurempia. Näiden palveluiden tarkoitus on ratkaista työvoiman kohtaanto-ongelma kustannustehokkaalla tavalla. Molemmat palvelut ovat maksuttomia.

Normaalioloissa työnantajat ovat sopineet kausitöistä pääosin ulkomaisten työntekijöiden kanssa, mikä nyt korona-aikana on aiheuttanut epävarmuutta ja hitautta uusien rekrytointien käynnistämisessä. Kevät on etuajassa ja istutuksilla on kiire. Siksi yrittäjät ovat halunneet suosia työntekijöitä, joilla on aiempaa kokemusta ja tietotaitoa tilalla työskentelystä.

Suomeen on tulossa ulkomailta 1 500 huoltovarmuuden kannalta keskeistä työntekijää, jotka ovat työskennelleet Suomessa aiemminkin. Lisäksi maatilat tarvitsevat yli 10 000 työntekijää Suomesta.

Koronakevään ensimmäisistä suomalaisrekrytoinneista on tullut positiivista palautetta tiloilta. Työnantajat ovat löytäneet osaavia ja motivoituneita työntekijöitä, ja ensimmäiset tekijät ovat jo töissä, muun muassa perunan- ja sipulin istutuksessa. Suomalaisilla maatiloilla työskentelee paljon ulkomaisia työntekijöitä kausiluonteisesti. Siitä huolimatta suurin osa suomalaisesta ruoantuotannosta tehdään omin voimin.

Maaseudulla työvoimapula on jatkunut pitkään. Kuluvana satokautena maaseudun mahdollisuudet tulevat tutuiksi yhä useammalle suomalaiselle. MTK toivoo, että tänä kesänä tiloille tulevista työntekijöistä saadaan osaavaa ja motivoitunutta väkeä maatiloille ja heidän innostuksensa maatalouden ja maaseudun töihin säilyy jatkossakin.

Haastateltavia:
Juho Aula, Laitila, 050 3318 323 (peruna, porkkana, sipuli, sianlihantuotanto)
Hanna Holma, Salo, 044 3577 801 (kurkku)
Tero Tolvanen, Rääkkylä, 040 516 5857 (luomumarjat) http://www.luomumansikka.fi/

toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, MTK, 050 522 5207
elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, 040 502 6810

What do you want to do ?
New mailCopy

Hallituksen lisätalousarvio jätti paljon paikattavaa kestävän elvytyksen ydinasioihin eli biotalouteen ja digitalisaatioon3.6.2020 15:19:48 EESTTiedote

Hallituksen massiivinen 5,5 miljardin euron lisätalousarvioesitys sisältää monia tärkeitä koronakriisistä elpymiseen tähtääviä toimia, arvioi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK. Vihreän talouden elpymiseen, digitaaliseen elpymiseen sekä lähipalvelujen ja kriisinkestävän yhteiskunnan elvyttämiseen liittyvät toimet jäivät kuitenkin vajaiksi. Julkisen talouden nettolainanotto kasvaa vuonna 2020 jo 18,8 miljardiin euroon. Uuden ja vanhan velan hoito ja kestävä kasvu edellyttävät merkittävää hyppyä kotimaisten uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntämisessä ja työpaikkojen luomisessa.

Maaseudulle EU:n elvytysrahaa ja EU:n maatalousbudjettiin korotus, mutta kokonaistaso jää silti nykykautta pienemmäksi - turvetuotannon kehittämiselle jopa 200 miljoonan euron rahoitus2.6.2020 16:17:41 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että EU:n komission tänään esittämää elvytyspakettia ei kannata ostaa kuin sikaa säkissä. Elvytyspaketin mittakaava vastaa yli viiden vuoden EU-budjettimenoja. Näiden rahojen käyttöön ei kuitenkaan esitetä toimintamalleja eikä pelisääntöjä. MTK:n mielestä EU:n elvytys on tehtävä nykyisiä politiikka-alueita noudattaen ja esitettyä maltillisemmin. Muilta osin finanssipoliittinen elvytys tulisi jättää jäsenmaiden hoidettavaksi. EU:n tulee välttää käytännössä vastikkeettomia tulonsiirtoja.

Maa- ja metsätalouden rahoitusta vahvistettava EU:n budjetissa - yhtenäinen ja globaalisti vaikuttava Eurooppa on Suomen ja suomalaisen maaseudun etu27.5.2020 16:12:09 EESTTiedote

Koronapandemian vuoksi EU:n talouteen ja sen myötä monivuotiseen budjettikehykseen kohdistuu nyt ennennäkemättömiä haasteita. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK toivoo nopeaa päätöstä vahvasta monivuotisesta EU-budjetista (MFF) ja sen rinnalle suunnitellusta yhteisestä elvytysrahastosta. EU:n monivuotisen budjetin tulee sekä vastata uusiin haasteisiin että vahvistaa ja kehittää Euroopan kestävää biotaloutta. MTK kannattaa edelleen 10 prosenttia suurempaa budjettia kuin komissio esitti vuonna 2018. EU:n on tarjottava myös lyhytaikaista apua koronakriisistä toipumiseen. MTK vaatii, että yhteisen maatalouspolitiikan rahoitus on turvattava ja aiemman rahoitusesityksen suuret leikkaukset maaseudun kehittämisvaroihin on peruttava. Tuemme vahvasti Suomen hallitusta, jonka tavoitteena on maaseutuvarojen palautus EU:n budjettineuvotteluissa.

Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja keskitettävä väliaikaisesti kotimaan matkailuun22.5.2020 08:34:57 EESTTiedote

Suomalaiset matkailijat kuluttavat keskimäärin noin 5 miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmasosa tästä käytetään kotimaan matkailuun, ovat kerrannaisvaikutukset mittavat: talous elpyy ja työllisyys paranee. Parasta elvytystä on tehostaa kotimaan matkailun markkinointia. Visit Finlandin resursseja pitää keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailun markkinointiin. Lisäksi on varmistettava, että matkailuyrityksiä koskevat nykyiset ja tulevat tukimuodot ja -rahoitus huomioivat kaikki matkailuyritysten yritysmuodot ja niiden tuottamat moninaiset ja monipuoliset matkailupalvelut.

MTK:n ja yhteistyökumppaneiden huoltovarmuuskysely: Koronapandemia vaikuttanut usean maa- ja puutarhatilan tuotantopanosten saantiin ja tuotantoon21.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n yhdessä kumppaniensa kanssa tekemän kyselyn mukaan koronapandemia on vaikuttanut maa- ja puutarhatilojen tuotantopanosten saatavuuteen tai tuotantoon 60 %:lla vastanneista tiloista. Yleisimmät vaikutukset ovat kyselyn mukaan olleet hengityssuojainten ja suojakäsineiden sekä kausityövoiman saatavuusongelmat, tietoliikenneverkkojen ruuhkautuminen sekä yrityksen talouden ja rahoitusaseman vaikeutuminen. Myös varaosien toimitus koneisiin ja laitteisiin on hidastunut. Maatalouden perustuotantopanosten osalta saatavuus on kuitenkin tähän saakka ollut hyvä. Siementen, lannoitteiden ja eläinrehun osalta vain muutama prosentti vastaajista ilmoitti kohdanneensa saatavuuden heikentymistä. Kysely toteutettiin viime viikolla osana huoltovarmuusorganisaation toimintaa ja siihen vastasi 765 maatila- ja puutarhayritystä ympäri maan.