Entistä ehompi Kauppatori juhlistaa Suomen EU-puheenjohtajuuden alkua

Uudet ja yhtenäiset toriteltat sekä siistitty yleisasu ovat osa Helsingin Kauppatorin kehitystä.

Kuva: Jussi Hellsten

Helsingin Kauppatori juhlistaa Suomen kolmannen EU-puheenjohtajuuden alkua. Torin myyntiteltat on uudistettu ja yhtenäistetty, aluetta siistitty, kukkaistutuksia uusittu ja vessoja lisätty.

Oransseilla teltoilla on Kauppatorilla pitkä historia, ja myyntitelttojen värit säilyvät jatkossakin perinteisinä. Valkoiset teltat toimivat edelleen matkamuistojen ja käsityöläisten myyntipisteinä, oranssit tuttuun tapaan ruoka-, vihannes-, kukka- ja marjatelttoina.

Myyntitelttojen ehostus on osa Kauppatorin lyhyen aikavälin kehitystyötä, josta vastaa muun muassa Torikortteleiden kehittämisestä vastannut Helsingin Leijona Oy. Siistimisen lisäksi alueelle on tuotu kaupunkilaisten iloksi myös kaksi uutta oleskelualuetta. Toinen oleskelualue on sijoitettu kesän ajaksi Kauppahallin rantaan Lyypekinlaiturille, ja toinen Kauppatorille Suomenlinnan lauttaterminaalin läheisyyteen.

Kauppatori on merellisen Helsingin sydän ja keskeinen maamerkki niin kaupunkilaisille kuin matkailijoillekin. Torin elämyksellisyyden ja ulkoasun jatkuva parantaminen on tärkeää. Toivottavasti nämä askeleet auttavat asteittain myös rakentamaan paikallisylpeyttä, sillä se on koko Kauppatorin kehityksen keskeinen tavoite”, toteaa Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.

Kaupunkilaiset ovat toivoneet, että Kauppatorista tehtäisiin selkeämpi ja houkuttelevampi. Kyseessä on kaikille rakas paikka, joten tämä kehitys on helsinkiläisille tärkeää”, iloitsee Torikortteleiden kauppapaikkajohtaja Peggy Bauer.

Konkreettiset kokeilut tähtäävät pidemmän aikavälin toimenpiteisiin ja ovat tärkeitä, kun Kauppatorin kävijämäärät vain entisestään kasvavat. Ensi kesänä kansainvälisen kuvataiteen suurtapahtuma Helsinki Biennaali tuo korkeatasoista taidetta Helsingin Vallisaareen. Maksuton tapahtuma lisää matkailijoiden määrää Helsingin keskustassa, sillä Kauppatori toimii Helsinki Biennaalin lähtösatamana.

Kauppatori ilmentää hyvin eurooppalaista torikulttuuria, omaleimaisella tavallaan. Ensi kesän Helsinki Biennaalin yhteydessä alueen kehittämistä jatketaan edelleen - tavoitteena on kaunis, siisti ja palveleva Kauppatori”, Vapaavuori lupaa.

Kauppapaikkajohtaja

Kuva: Jussi Hellsten
Jussi Hellsten

Katariinankatu 1, 2. krs

Torikorttelit on Helsingin kauttaaltaan remontoitu ja uudelleenavattu empirekeskusta Senaatintorin ja Kauppatorin välissä. Historiallisessa uudistuksessa virastokäytössä olleet tilat on palautettu liike- ja ravintolatiloiksi ja sisäpihat kunnostettu oleskelu- ja tapahtumapaikoiksi. Torikortteleita kehittää kaupungin tytäryhtiö Helsingin Leijona Oy yhteistyössä kaupunkilaisten, yrittäjien ja kaupungin virastojen kanssa.

Lue lisää julkaisijalta Torikorttelit

Tilanvaltaajat-kokeilu on tuonut uudenlaista vilinää Torikortteleihin8.12.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Jo lähes vuoden jatkunut Tilanvaltaajat-kokeilu on ollut menestys Torikortteleissa. Valtaajat ovat tuoneet kukin vuorollaan kortteleihin uudenlaista vilinää, ja vastavuoroisesti saaneet itse kokeilla kivijalassa erilaisia luoviakin liiketoiminnan muotoja. Joulukuussa Tilanvaltauksia on peräti kaksi: Taiteilijapariskunta Meeri Koutaniemen ja Sami Yaffan Koutaffa Pop up Art Shop, sekä Torikortteleiden toimijoiden oma joulukauppa ja talviterassi, Orange Market.

Munakauppa 2.0 avautuu Torikortteleihin – uudenlainen Foodhub tarjoaa lähiruokaa kontaktittomasti29.3.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Pääsiäisviikolla Torikortteleissa aloittaa toimintansa Uudenmaan ruoan Foodhub, joka tuo herkullisen valikoiman lähiruokaa tarjolle aivan Helsingin ytimeen, Senaatintorin laidalle. Munakauppa 2.0 on lähiruoan noutopiste, josta kukin voi noutaa tilaamansa tuotteet täysin kontaktittomasti. Nopeimmat ehtivät tilaamaan vielä pääsiäisherkut suoraan maatiloilta.

Tilanvaltaajat tulevat Torikortteleihin – kokeilussa testataan kivijalan ulottuvuuksia1.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Helsingin historialliseen keskustaan tulee uutta elämää, kun joukko erilaisia sisällöntuottajia, creatoreita ja vaikuttajia valtaa käyttöönsä Torikortteleiden vapaita liiketiloja aina kuukaudeksi kerrallaan. Kyse on Tilanvaltaajat-kokeilusta, jossa Torikorttelit yhteistyössä markkinointitoimisto PING Helsingin kanssa tutkii kaupunkikeskustan ja kivijalkakaupan kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia yhdistettynä sosiaalisen median kuluttajia liikuttavaan voimaan.