Entistä useampi haluaa suositella HSL:n palveluita

Vastaajat olivat tyytyväisiä etenkin siihen, että matkalippujen ostaminen on helppoa. Myös tietoa lipuista, aikatauluista ja reiteistä oli vastaajien mukaan helposti löydettävissä. Verrattuna joulukuun kyselyyn tyytyväisten vastaajien osuus kasvoi eniten eli 12 prosenttiyksikköä, kun kysyttiin, miten hyvin tietoa lipuista ja niiden hinnoista on saatavilla. Joukkoliikenteen reitteihin tyytyväisten osuus kasvoi 8 prosenttiyksikköä. Tyytyväisyys heikkeni eniten häiriötilanteiden viestintään (9 prosenttiyksikköä).
”Asiakastyytyväisyys on pysynyt koronasta huolimatta hyvällä tasolla, mikä ilahduttaa erityisesti. Olemme pystyneet pandemiasta huolimatta tarjoamaan hyvää asiakaskokemusta. Terveysturvallisuuden tärkeys näkyy lipun ostamisen tavoissa, sillä omalla puhelimella ostettujen lippujen suosio on edelleen kasvussa. Tammi–maaliskuussa jo 46 prosenttia lipputuloistamme tuli mobiililipuista, ja NPS-kyselyn mukaan nettilataaminen on mieluisin tapa ostaa HSL-kortille kautta tai arvoa”, asiakkuuspäällikkö Laura Sundell kertoo.
Maaliskuun NPS-luku nousi joulukuuhun verrattuna kaikilla muilla alueilla paitsi Espoon C-vyöhykkeellä ja D-vyöhykkeellä. HSL:n palveluita innokkaimmin suosittelisivat Helsingin B-vyöhykkeellä asuvat vastaajat. Suositteluhalukkuus oli suurta myös Helsingin A-vyöhykkeellä sekä Vantaan, Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeellä.
Kysyimme myös vastaajien ajatuksia liikkumisesta ja työnteon tavoista koronan jälkeen. Vastaajista 54 prosenttia haluaisi työskennellä tai opiskella etänä vähintään yhtenä päivänä viikossa myös sitten, kun korona ei enää rajoita liikkumista. Etätyö houkuttelee eniten Helsingin A-vyöhykkeellä sekä Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeellä asuvia. Vastaajista 27 prosenttia kertoi työskennelleensä tai opiskelleensa etänä ennen koronaa vähintään yhtenä päivänä viikossa.
Selvitämme asiakkaidemme suositteluhalukkuutta asiakaskyselyllä neljä kertaa vuodessa. Suositteluindeksi eli NPS-luku saadaan, kun suosittelijoiden prosenttiosuudesta vähennetään kriittisten prosenttiosuus. Poimimme maaliskuun 2021 kyselyyn satunnaisotannalla asiakastietokannastamme 400 000 asiakasta, joille lähetimme sähköpostilla kutsun nettikyselyyn. Kysely toteutettiin 10.–17.3., ja vastauksia saimme noin 7 500. Suosittelijoiden osuus vastaajista oli 45 prosenttia ja kriittisten 21 prosenttia. NPS-luku voi vaihdella välillä -100 ja +100.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HSL:n asiakkuuspäällikkö Laura Sundell, puh. 045 657 9608
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: hsl.fi/hsl/hsl-organisaationa/yhteystiedot
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme