Entistä useampi haluaa suositella HSL:n palveluita

Vastaajat olivat tyytyväisiä etenkin siihen, että matkalippujen ostaminen on helppoa. Myös tietoa lipuista, aikatauluista ja reiteistä oli vastaajien mukaan helposti löydettävissä. Verrattuna joulukuun kyselyyn tyytyväisten vastaajien osuus kasvoi eniten eli 12 prosenttiyksikköä, kun kysyttiin, miten hyvin tietoa lipuista ja niiden hinnoista on saatavilla. Joukkoliikenteen reitteihin tyytyväisten osuus kasvoi 8 prosenttiyksikköä. Tyytyväisyys heikkeni eniten häiriötilanteiden viestintään (9 prosenttiyksikköä).
”Asiakastyytyväisyys on pysynyt koronasta huolimatta hyvällä tasolla, mikä ilahduttaa erityisesti. Olemme pystyneet pandemiasta huolimatta tarjoamaan hyvää asiakaskokemusta. Terveysturvallisuuden tärkeys näkyy lipun ostamisen tavoissa, sillä omalla puhelimella ostettujen lippujen suosio on edelleen kasvussa. Tammi–maaliskuussa jo 46 prosenttia lipputuloistamme tuli mobiililipuista, ja NPS-kyselyn mukaan nettilataaminen on mieluisin tapa ostaa HSL-kortille kautta tai arvoa”, asiakkuuspäällikkö Laura Sundell kertoo.
Maaliskuun NPS-luku nousi joulukuuhun verrattuna kaikilla muilla alueilla paitsi Espoon C-vyöhykkeellä ja D-vyöhykkeellä. HSL:n palveluita innokkaimmin suosittelisivat Helsingin B-vyöhykkeellä asuvat vastaajat. Suositteluhalukkuus oli suurta myös Helsingin A-vyöhykkeellä sekä Vantaan, Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeellä.
Kysyimme myös vastaajien ajatuksia liikkumisesta ja työnteon tavoista koronan jälkeen. Vastaajista 54 prosenttia haluaisi työskennellä tai opiskella etänä vähintään yhtenä päivänä viikossa myös sitten, kun korona ei enää rajoita liikkumista. Etätyö houkuttelee eniten Helsingin A-vyöhykkeellä sekä Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeellä asuvia. Vastaajista 27 prosenttia kertoi työskennelleensä tai opiskelleensa etänä ennen koronaa vähintään yhtenä päivänä viikossa.
Selvitämme asiakkaidemme suositteluhalukkuutta asiakaskyselyllä neljä kertaa vuodessa. Suositteluindeksi eli NPS-luku saadaan, kun suosittelijoiden prosenttiosuudesta vähennetään kriittisten prosenttiosuus. Poimimme maaliskuun 2021 kyselyyn satunnaisotannalla asiakastietokannastamme 400 000 asiakasta, joille lähetimme sähköpostilla kutsun nettikyselyyn. Kysely toteutettiin 10.–17.3., ja vastauksia saimme noin 7 500. Suosittelijoiden osuus vastaajista oli 45 prosenttia ja kriittisten 21 prosenttia. NPS-luku voi vaihdella välillä -100 ja +100.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HSL:n asiakkuuspäällikkö Laura Sundell, puh. 045 657 9608
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: hsl.fi/hsl/hsl-organisaationa/yhteystiedot
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikkaliikenne palaa normaaliksi 3.11. - ratikat kulkevat taas Hakaniemestä Kaisaniemeen22.10.2025 09:39:03 EEST | Tiedote
Raitiovaunut kulkevat jälleen Pitkänsillan yli maanantaista 3.11. alkaen. Kaikki ratikkalinjat noudattavat ensimmäistä kertaa samanaikaisesti niille suunniteltuja reittejä, sitten kevään 2022. Ratikat 3, 6, 7 ja 9 ylittävät jälleen Pitkänsillan, linja 5 palaa liikenteeseen ja ratikat 4 ja 10 siirtyvät tiheämpään vuoroväliin. Lähes kaikkien ratikkalinjojen aikatauluihin tulee muutoksia. Kokonaisuudessaan remontista johtuvat poikkeusjärjestelyt ovat sujuneet hyvin ja asiakkaat ovat olleensa tyytyväisiä tiedonkulkuun poikkeusjärjestelyistä. Linjojen reitteihin ja aikatauluihin voi tutustua jo ennakolta HSL:n Reittioppaassa.
HSL:n uusi ratikkakartta tulee käyttöön marraskuussa – asiakkaat mukana kehitystyössä isosti21.10.2025 14:09:24 EEST | Tiedote
Helsingin uusi ratikkakartta tulee laajemmin käyttöön marraskuun alussa, kun kantakaupungin raitioliikenne palaa normaaleille reiteilleen 3.11. Hakaniemen remontin valmistumisen myötä. Kartan kehitystyössä on hyödynnetty runsaasti matkustajilta kerättyä palautetta. Uusi kartta tulee nähtäville ratikkapysäkeille ja raitiovaunuihin.
HSL pilotoi kehokameroita matkalippujen tarkastajien työssä13.10.2025 12:15:00 EEST | Tiedote
HSL:n matkalippujen tarkastajilla on 15.10. alkaen käytössä kehokameroita, joilla voidaan tallentaa videokuvaa ja ääntä. Kamerat ovat päällä vain tarvittaessa. Kyseessä on noin 3 kuukautta kestävä pilotti, jonka aikana ja sen jälkeen selvitetään kameroiden käytön vaikutusta erityisesti matkalippujen tarkastajien työturvallisuuteen ja yleiseen turvallisuuteen HSL:n joukkoliikenteessä.
HSL:n hallituksen päätöksiä 7.10.20257.10.2025 13:46:56 EEST | Päätös
HSL:n hallitus kokoontui tiistaina 7. lokakuuta. Kokouksessa käsiteltiin muun muassa raitiovaunukaluston käyttösopimusta, annettiin lausunto metron junakulunvalvonnan hankesuunnitelmasta sekä päätettiin maksupalvelutarjoajan ja tilityspalveluiden hankinnasta.
HSL-alkuperäissarja nyt katsottavissa – MATKA kertoo hauskan ja koskettavan kasvutarinan29.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Joukkoliikenne tuo ihmisiä yhteen ja mahdollistaa kohtaamisia - tästä kertoo HSL-alkuperäissarja MATKA, joka on nähtävissä 29.9. alkaen Nelosen kanavilla ja Ruudussa. Sarjan on ohjannut ja käsikirjoittanut Tiina Lymi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme