Epävarmuus leimaa yritysten näkymiä Hämeessä

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdanneodotukset ovat heinäkuussa laskeneet edelleen, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Vaikka alueemme yritysten tulevaisuuden arviot ovat hieman myönteisempiä muuhun Suomeen verrattuna, on muistettava kevään jyrkkä pudotus suhdanteissa. Selkeästi teollisuuden ja rakentamisen näkymät ovat synkentyneet”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Heinäkuussa Hämeessä vastanneista yrityksistä 56 prosenttia arvioi suhdanteiden pysyvän ennallaan ja 18 prosenttia ennakoi kohentumista lähitulevaisuudessa.

Tuotanto- ja myyntimäärät pienenivät edelleen toisella vuosineljänneksellä, mutta notkahdus jäi pahimpia pelkoja lievemmäksi. Lähikuukausien aikana neljännes yrityksistä arvioi tuotannon kuitenkin edelleen vähenevän. ”Vastanneista 25 prosenttia arvioi tuotannon määrän pienenevän seuraavan kolmen kuukauden aikana”, Eerikäinen kertoo.

”Emme voi tietää, miten maailman talouden epävarmuus ja koronapandemian jatkuminen vaikuttavat erityisesti vientiyrityksiin tulevaisuudessa”, korostaa Eerikäinen.

Riittämätön kysyntä edelleen suurin este kasvulle

Hämeessä henkilökunnan määrä supistui huhti-kesäkuussa ja työvoimaa vähennettäneen syksyn lähestyessä.

”Vastanneista 21 prosenttia arvioi henkilökunnan määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana pienempi kuin heinäkuussa”, Eerikäinen sanoo.

Heinäkuussa yritysten tuotannon kasvun suurimmaksi esteeksi nousi edelleen riittämätön kysyntä. ”Vastanneista yrityksistä 58 prosenttia kertoo tuotannon kasvun esteeksi vaimean kysynnän. Arvio kysynnän heikentymisestä on 10 prosenttia suurempi kuin huhtikuussa”, toteaa Eerikäinen.

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Se on osa EU:n harmonisoitua suhdannekyselyjärjestelmää. Tuloksissa on laskettu yhteen teollisuus, rakentaminen ja palvelut. Aluekatsauksen tuloksia ei ole koko maan Suhdannebarometrituloksista poiketen painotettu, eli kaikki yritykset saavat yhtä suuren painoarvon. Kysely tehtiin heinäkuussa Hämeen kauppakamarin ja EK:n jäsenyrityksille. Vastaajayrityksiä oli 101, jotka työllistävät yli 18 500 henkilöä.

Puh:040 739 9303

Edessä vahvan kasvun aika21.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Valtakunnallisesti suhdanteet näyttävät parantuneen, mutta edelleenkin Hämeessä yritysten tilanne on hieman vaisu. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä koronakyselystä, joka tehtiin keskiviikkona. ”Koronavirusepidemia vaikuttaa yhä alueemme yritysten liikevaihtoon negatiivisemmin kuin Suomessa keskimäärin. Kyselyn tulos hämmensi, koska alueemme teollisuus on lähtenyt nousuun ja palvelualalla on jo tapahtunut käänne positiivisempaan. Seuraavien kahden kuukauden arviot liikevaihdon kehityksestä näyttävät kuitenkin jo positiivisemmilta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

TEKIJÄ-tapahtuman logokilpailun voitti Katja Reina15.6.2021 11:22:22 EEST | Tiedote

Hämeenlinnassa ja Forssassa vuosittain toteutettavan TEKIJÄ-tapahtuman järjestäjät käynnistivät toukokuussa opiskelijoille suunnatun avoimen suunnittelukilpailun, jonka tavoitteena oli löytää tapahtumalle uusi ilme ja logo. Kilpailun tuomaristo valitsi voittajaksi Katja Reinan Laurea-ammattikorkeakoulusta. Kilpailu oli avoin kaikille opiskelijoille ja se herätti hyvin kiinnostusta keräämällä osallistujia eri opiskeluasteilta.

Liikesivistysrahaston uusi Hämeen aluetoimikunta on perustettu10.6.2021 14:44:36 EEST | Tiedote

Liikesivistysrahaston Lahden ja Hämeenlinnan toiminta-alueet on Kannatusyhdistyksen hallituksen päätöksen mukaisesti yhdistetty uudeksi Hämeen aluetoimikunnaksi. Aluetoimikuntien yhdistämisellä tavoitellaan aiempaa suurempaa hyötyä Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopisto LUTin ja Hämeen ammattikorkeakoulun tarjoamasta tutkimus- ja kehittämispotentiaalista alueen elinkeinoelämälle sekä samalla Liikesivistysrahaston jäsen- ja varainhankinnalle.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille5.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 5.6.2021 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus päätti viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä yritysten verojalanjälki oli yli 2,2 miljardia euroa1.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Kanta- ja Päijät-Hämeeseen rekisteröityneiden yritysten veronjalanjälki oli yhteensä yli 2,2 miljardia euroa vuonna 2019, selviää Keskuskauppakamarin julkaisemasta Suuresta Veroselvityksestä. ”Sekä päijäthämäläisten että kantahämäläisten yritysten kerryttämä verojalanjälki on kasvanut vuosina 2015-2019. Alueemme yritysten verojalanjälki on noussut yli 300 miljoonalla vuodesta 2017. Yritysten maksamat ja tilittämät verot olivat Päijät-Hämeessä 1,3 miljardia euroa ja Kanta-Hämeessä 962 miljoonaa euroa vuodelta 2019. Päijät-Hämeessä maksetun yhteisöveron määrä laski hieman, mutta Kanta-Hämeessä yhteisöveron määrä kasvoi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen alueelle 23 uutta hallitusammattilaista27.5.2021 11:03:46 EEST | Tiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintoon osallistui toukokuussa 521 henkilöä, joista 477 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin kolmatta kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 23 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 15 ja Kanta-Hämeestä kahdeksan henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.