Eppu Nuotion uutuusromaani on ylistyslaulu aikuisten naisten väliselle ystävyydelle

Maggie ja minä (Gummerus) on Eppu Nuotion, rakastetun tarinankertojan, hurmaava uutuusromaani täynnä elämänjanoa ja suuria tunteita. Se kuvaa naisten välisen ystävyyden voimaa, joka kannattelee ja toimii peilauspintana silloin, kun elämä tuntuu sohjossa kahlaamiselta. Romaani muistuttaa ihanalla tavalla kirjallisuuden ja taiteen ihmisiä yhdistävästä voimasta.

Eppu Nuotio, kuva: Liisa Valonen

Nelikymppisellä Hannalla on perhe ja unelmatyö Kansallisteatterin pukuompelijana. Silti hän kaipaa ruuhkavuosien täyttämään elämäänsä jotakin. Kun Hanna tutustuu lukupiirissä Ulrikaan, hän saa sydänystävän, uutta virtaa ja kiehtovia tuttavuuksia.

Mistä me sitten puhumme? Kaikesta, emmekä mistään erikoisesta. Se on meidän naisten erikoisosaamisaluetta. Naiset hallitsevat polveilevat keskustelut, samaan lauseeseen mahtuu hyvin uusi palashampoo ja miehen omituiset tavat. Ja saadaanko koskaan yhtään ystävysten keskustelua päätökseen vai jääkö aina osa langanpätkistä ilmaan roikkumaan?

Romaanin toisessa aikatasossa eletään 1900-luvun alkua. Taidemaalari Venny Soldan-Brofeltin avioliitto kirjailija Juhani Ahon kanssa natisee liitoksissaan, mutta senkin uhalla Venny maalaa kalliolla tanssivaa Maggie Gripenbergiä.

Iisalmessa syntynyt Eppu Nuotio kertoo törmänneensä lapsuudessaan Juhani Ahoon kaikkialla. ”Vennystä ei puhuttu silloin missään. Minua on pitkään kiinnostanut hänen tarinansa, ja olen kirjoittanut näytelmän heidän avioliitostaan. Tässä romaanissa halusin keskittyä nimenomaan Vennyyn. Olen ajatellut, että ystävyys tanssijatar Maggie Gripenbergiin kannatteli Vennyä niinä vuosina, kun elämä paiskoi päin naamaa.”

Eppu Nuotio (s. 1962) on kirjoittanut itsensä lukijoiden sydämiin ja hänen elämänmakuiset tarinansa ovat saavuttaneet suuren suosion. Nuotio on monipuolinen kirjailija, jonka tuotanto sisältää muun muassa romaaneja, lastenkirjoja ja näytelmiä. Berliinin-vuosien jälkeen Nuotio on palannut Suomeen ja asuu Helsingissä miehensä ja koiransa kanssa.

Eppu Nuotio, Maggie ja minä

Eppu Nuotio, kuva: Liisa Valonen
Maggie ja minä

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.

Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.