Erfarenheter av coronapandemin samlades in från arbetsplatser för framtiden
Arbetshälsoinstitutets pressmeddelande 9.2.2023
I Arbetshälsoinstitutets forskningsprojekt utreddes arbetsplatsernas verksamhetssätt under coronapandemin. Nyckeln till framgångsrik riskhantering var arbetsplatsernas egen riskbedömning och allmänna anvisningar.
– Det är nu viktigt att teckna ner arbetsplatsernas erfarenheter och lärdomar så att de kan utnyttjas när man överväger sätt att hantera kommande pandemier, säger ledande forskare Pia Perttula från Arbetshälsoinstitutet.
Under coronapandemin började arbetsplatser ägna särskild uppmärksamhet åt hälsa och säkerhet. I och med coronan identifierade arbetsplatserna tydligare än tidigare behovet av en riskbedömning av biologiska agenser.
På arbetsplatsen bör risker bedömas som en helhet
Belastningsfaktorer på arbetsplatsen under coronapandemin inkluderade bland annat rädslan för att insjukna i corona, det snabba införandet och hanteringen av distansarbetspraxis och den försvagade känslan av gemenskap på arbetsplatsen. Även ärenden förknippade med anställningsförhållanden väckte oro.
– Det kommer även i fortsättningen att vara viktigt att olika risker bedöms som en helhet och att information och anvisningar tas fram för arbetsplatser för riskhanteringen, påminner äldre sakkunnig Sirpa Laitinen.
Redan i de tidiga stadierna av pandemin identifierades och genomfördes fungerande riskhanteringsåtgärder på arbetsplatserna, till exempel effektivare hygien- och rengöringspraxis, säkerhetsavstånd och minskning av antalet möten mellan människor på arbetsplatsen. Arbetsplatserna använde sig av företagshälsovårdens expertis i sin riskbedömning.
Även behovet av intern kommunikation betonades under pandemin. För att hantera riskerna var det viktigt att med hjälp av kommunikation nå både arbetsplatsens egen personal och andra som arbetade i arbetsplatsens lokaler.
Allmänna anvisningar skapas bäst i samarbete
Behovet av information var stort på arbetsplatserna under coronapandemin. Särskilt i början var arbetsplatserna intresserade av konkreta tips om vilka åtgärder som bör vidtas på arbetsplatserna för att hantera coronarisken. Arbetsplatserna ansåg att offentlig kommunikation var nödvändig, men bedömde att informationen ibland var motsägelsefull och utmanande att tillämpa på arbetsplatsen.
– Ett nära samarbete mellan producenterna av allmänna anvisningar är en förutsättning för att anvisningarna är överensstämmande och når arbetsplatserna, säger äldre sakkunnig Erja Mäkelä.
Det är viktigt att teckna ner lärdomar från coronapandemin för framtiden och att ta hänsyn till pandemins olika faser. Arbetshälsoinstitutets experter har tagit fram anvisningar för arbetsplatsernas för de olika stadierna i pandemicykeln. Dessa finns i forskningsprojektets slutrapport.
– Enligt WHO befinner vi oss fortfarande i pandemifasen. I praktiken genomgår dock arbetsplatserna en fas av återhämtning från pandemin. Senast nu är det viktigt att skriva ner de anvisningar och åtgärder som var avgörande för den egna arbetsplatsen vid bekämpningen av infektioner, konstaterar Mäkelä.
Läs mer
- Slutrapport (pä finska): Pandemi och riskhantering på arbetsplatsen
Forskningsprojekt: Pandemi och riskhantering
- Syftet med undersökningen var att reda ut och utvärdera arbetsplatsernas lärdomar och erfarenheter om coronapandemins effekter på hanteringen av arbetssäkerhet. Dessutom utreddes arbetsplatsernas verksamhetssätt, tidpunkterna för åtgärder för att förhindra exponering och det informationsflödesnätverk som användes av arbetsplatsen för att bedöma och hantera risker under epidemin. Syftet var att hitta bra sätt med vilka arbetsplatserna även i fortsättningen kan förbereda sig för de risker som biologiska agenser orsakar.
- Målgruppen för undersökningen var Noll olycksfall-forumets nätverk av arbetsplatser och de parter vars information användes av arbetsplatserna under pandemin. Som forskningsmaterial användes allmänna anvisningar från pandemitiden.
- I undersökningen granskades perioden 1.1.2020–31.12.2021.
- Projektets webbplats (på finska): Pandemia ja riskien hallinta | Työterveyslaitos (ttl.fi)
Ytterligare information
- Ledande forskare Pia Perttula (forskning), pia.perttula@ttl.fi, +35843 820 0499
- Äldre sakkunnig Sirpa Laitinen (biologiska riskfaktorer), Sirpa.Laitinen@ttl.fi, +35846 851 1911
- Äldre sakkunnig Erja Mäkelä (riskhanteringsanvisningar), erja.makela@ttl.fi, +35846 851 4948
- Projektledare Tiina-Mari Monni, Tiina-Mari.Monni@ttl.fi, +35850 433 1607
Nyckelord
Kontakter
Juha HietanenspecialexpertTyöterveyslaitos | Finnish Institute of Occupational Health | Arbetshälsoinstitutet
Tel:+358504773267juha.hietanen@ttl.fiPäivi LehtomurtospecialexpertTyöterveyslaitos | Finnish Institute of Occupational Health | Arbetshälsoinstitutet
Tel:+358504156309paivi.lehtomurto@ttl.fiLänkar
Om
Må bra av jobbet
Arbetshälsoinstitutet är en finländsk forsknings-, utvecklings- och expertinstans inom området för arbetsvälbefinnande. Verksamhetens syfte är att främja hälsa och säkerhet i arbetet och öka arbetstagarnas välbefinnande. Institutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningssektor med verksamhetsställen på fem orter och huvudkontor i Helsingfors, Finland. Verksamheten finansieras till hälften av statsmedel. Arbetshälsoinstitutet har cirka 500 anställda.
Följ Työterveyslaitos
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Työterveyslaitos
Undersökning: Inom handelsbranschen bör man vara uppmärksam på belastningstoppar4.12.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Arbetets belastning inom handelsbranschen är rimlig, men det förekommer belastningstoppar i arbetet. För fysisk belastning finns det redan hjälpmedel. Stöd behövs emellertid även för psykisk belastning, såsom svåra möten med kunder. Dessutom kräver det stora antalet unga arbetstagare och den höga omsättningen inom handelsbranschen god och kontinuerlig introduktion.
Tutkimus: Kaupan alalla kuormitushuippuihin on syytä kiinnittää huomiota4.12.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Kaupan alan työn kuormitus on kohtuullista, mutta työssä esiintyy kuormitushuippuja. Fyysiseen kuormitukseen on jo tarjolla apuvälineitä. Myös henkiseen kuormitukseen, kuten hankaliin asiakaskohtaamisiin, tarvitaan kuitenkin tukea. Lisäksi kaupan alan suuri nuorten työntekijöiden määrä ja vaihtuvuus edellyttävät hyvää ja jatkuvaa perehdytystä.
Study: Attention should be paid to peak workload in the retail sector4.12.2025 06:00:00 EET | Press release
The workload in the trade sector is reasonable, but there are workload peaks. For physical workload there are assistive devices available. However, support is also needed for mental strain, such as difficult customer encounters. In addition, the high number of young adults in the retail sector, along with high turnover, requires good and continuous orientation.
Bättre hantering av värmen i arbetet: nya pausrekommendationer för arbetsplatser1.12.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Klimatförändringen ökar antalet varma perioder och arbete som utförs i heta förhållanden, vilket gör beredskap allt viktigare på arbetsplatserna. Hälsoriskerna vid värmebelastning är allvarliga, men de kan hanteras när arbetet planeras på rätt sätt. Arbetshälsoinstitutets forskare har utarbetat de första pausrekommendationerna för medeltungt och tungt hett arbete som är lämpliga för det finländska klimatet.
Kuumuuden hallinta työssä paranee: uudet tauotussuositukset työpaikoille1.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Ilmastonmuutos lisää kuumia jaksoja ja kuumissa olosuhteissa tehtävää työtä, joten varautuminen työpaikoilla on yhä tärkeämpää. Lämpökuormituksen terveysriskit ovat vakavia, mutta niitä voidaan hallita, kun työ suunnitellaan oikein. Työterveyslaitos on laatinut ensimmäiset Suomen ilmastoon sopivat tauotussuositukset keskiraskaaseen ja raskaaseen kuumatyöhön.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
