Eriarvoistuminen on Suomessa keskeinen turvattomuustekijä

Kyselytutkimukseen vastanneista 60 prosenttia pitää ihmisten eriarvoistumista keskeisenä turvattomuustekijänä Suomessa. Kaikkein todennäköisin turvallisuutta koetteleva uhka on puolestaan taloudellisen taantuman pitkittyminen. Nämä tiedot käyvät ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön kansalaisturvallisuutta käsittelevästä tutkimuksesta, jonka aineisto kerättiin tammi-maaliskuussa 2017.

Jopa 67 % vastaajista piti alueiden eriarvoistumista kasvavana ongelmana ja 60 % ihmisten eriarvoistumista keskeisenä turvattomuustekijänä Suomessa. Tasa-arvon arveltiin toteutuvan parhaiten sukupuolen osalta ja heikoiten etnisen taustan ja iän kohdalla.

Todennäköisimpänä turvallisuutta koettelevana uhkana vastaajat pitivät taloudellisen taantuman pitkittymistä (36 %). Seuraavaksi todennäköisimpiä uhkia olivat yksilöiden radikalisoituminen (29 %) ja hallituksen sisäpoliittista päätöksentekoa oleellisesti vaikeuttavat ongelmat (28 %).

– Suomen joutuminen sotilaallisen iskun kohteeksi nähtiin esitetyistä uhkakuvista vähäisimpänä, SPEKin tutkimuspäällikkö Tuula Kekki toteaa.

– Vastaajat eivät pitäneet erilaisia globaaleja tai ympäristöön liittyviä uhkia kovin todennäköisinä. Ja lisäksi arvioidessaan yhteiskunnan ja oman asuinalueen turvallisuutta 89 prosenttia vastaajista piti Suomea turvallisena maana.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön tutkimuksella kartoitettiin jo toista kertaa suomalaisten turvallisuutta vahvistavia ja horjuttavia tekijöitä, kansalaisten selviytymistä häiriötilanteista, näkemyksiä erilaisten riskitilanteiden todennäköisyydestä sekä poliittisen päätöksenteon hyväksyttävyyttä. Ensimmäisen kerran kysely toteutettiin vuonna 2015.

Kyselyn tulokset olivat monelta osin positiivisemmat kuin vuoden 2015 aineistossa. Vastausten mukaan valtion panostus kotimaan asioihin on hieman kasvanut. Vastaajat myös luottavat enemmän valtion mahdollisuuksiin turvata kansalaisten fyysistä turvallisuutta.

– Tuloksia ei voi silti vieläkään pitää kovin positiivisina tai kansalaisten enemmistöä optimistisena, Kekki sanoo.

– Kaksi vastaajaa viidestä oli sitä mieltä, että eduskunta panostaa liikaa muiden maiden asioista ja ongelmista huolehtimiseen. Lähes yhtä moni arvioi, että valtiolla on jatkossa entistä vähemmän mahdollisuuksia turvata kansalaisten riittävä toimeentulo.

Lisätietoja:

Tutkimuspäällikkö Tuula Kekki, 040 157 7706

Turvassa 2017. Kansalaisturvallisuus Suomessa (SPEK tutkii 17): http://www.spek.fi/Suomeksi/Kehittaminen/Tutkimustoiminta/Tutkimushankkeet/Turvassa-2017

Kuvio: Käsitykset valtion roolista, resursseista sekä politiikan hyväksyttävyydestä vuosina 2015 ja 2017 (%).

Funktionsförmågan avgör om man kan rädda sig från en brand - Vem ansvarar för brandsäkerheten, när en funktionshindrad äldre person bor kvar i sitt hem?19.10.2017 09:00Tiedote

Boendets brandsäkerhet är inte bara ett problem i glesbygden. I år har det inträffat tre branddödsfall i Helsingfors i vilka offret har varit funktionshindrad, i två av dessa fall över 70 år gammal. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland vill fästa uppmärksamhet vid säkerhetsansvaren, när äldre personer och specialgrupper bor kvar i sina hem. Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder.

Toimintakyky ratkaisee pelastumisen tulipalosta - Kuka vastaa paloturvallisuudesta, kun toimintakyvytön vanhus asutetaan kotiinsa?19.10.2017 09:00Tiedote

Asumisen paloturvallisuus ei ole pelkästään harvaan asuttujen alueiden ongelma. Helsingissä on tänä vuonna ollut kolme palokuolemantapausta, joissa uhri on ollut liikuntarajoitteinen, näistä kahdessa tapauksessa yli 70-vuotias. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa kiinnittää huomiota turvallisuusvastuisiin, kun ikäihmisiä ja erityisryhmiä asutetaan koteihinsa. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tulipaloissa on kuollut 30 ihmistä.

Muistisairaiden turvallisuuden hallinnassa korostuvat kiellot21.9.2017 08:30Tiedote

Muistisairauden aiheuttamaan toimintakyvyn laskuun ja mahdollisiin vaaratilanteisiin varaudutaan heikosti. Riskienhallintakeinona korostuvat rajoitukset ja kiellot, kuten ruuanlaiton ja ulkona liikkumisen rajoittaminen tai ajokielto. Sallivat, toiminnan mahdollistavat tekniset ja digitaaliset apuvälineet ja sovellutukset ovat vielä harvinaisia, käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEKin) laatimassa iäkkäiden ja muistisairaiden arjen turvallisuutta käsittelevässä julkaisussa.

Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa8.9.2017 10:31Tiedote

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.