Erikoinen vuosi päättyi pitkään joulumyyntiin ja sopivasti alkaneeseen talveen

Virpi Viinikainen aloitti S-ryhmän markettien käyttötavarakaupan johtajana 1.9.2020. Koronapandemian värittämä vuosi oli varmasti uran erikoisimpia, mutta tarjosi paljon myös positiivista. Useissa tuoteryhmissä huimasti kasvaneihin myynteihin pystyttiin vastaamaan ketterillä liikkeillä. Talvi taas tuli alennusmyyntien kannalta kreivin aikaan.

– Jokaiselle vuodelle laaditaan ennusteet, joiden oletetaan esimerkiksi tiettyjen sesonkien osalta toteutuvan. Menneen vuoden osalta voi todeta, että mikään ei mennyt suunnitellusti, Virpi Viinikainen naurahtaa.

S-ryhmän marketit pärjäsivät kuitenkin yllättävässä tilanteessa hyvin. Joissain tuoteryhmissä, kuten ulkoilu- ja retkeilyvarusteissa, kysyntä ampaisi pitkäkestoisesti täysin uudelle tasolle. Se aiheutti saatavuushaasteita, joihin S-ryhmän hankinnassa kuitenkin pystyttiin vastaamaan ketterästi korvaavilla tuotteilla ja tavarantoimittajilla.

– Tästä hyvänä esimerkkinä ovat kasvomaskit, joissa kysyntä räjähti kerralla nollasta huippulukemiin. Kovat ammattilaisemme löysivät nopeasti laadukkaat tuotteet oikeaan hintaan ja pystyivät takaamaan niiden saatavuuden. Täysin ilman ei oo -myyntiä emme valitettavasti kuitenkaan selvinneet.

Uuteen tilanteeseen vastattiin myös kekseliäillä kampanjoilla, kuten humoristisesti etätyömuotia lähestyneellä Prisman Telcollectionilla. Kevään erinomaisia myynnin kasvuja seurasi joulukuussa palkintopotti Euroopan parasta markkinointia palkinneessa Eurobest-gaalassa.

Talvikelit ruokkivat alennusmyyntejä

– Joulukauppa käynnistyi hyvissä ajoin, kuten viime vuosina on tapahtunut. Kauppa alkaa käydä marraskuun puolivälin jälkeen. Viikkoa ennen Black Fridayta meillä oli Prismojen asiakasomistajapäivät, ja molemmat kampanjat onnistuivat erinomaisesti. Uudelleen kauppa kävi todella vilkkaasti muutamina joulunaluspäivinä.

Välillä kaupankäyntiin vaikuttivat osaltaan koko Suomessa kiristyneet koronarajoitukset, jotka saivat asiakkaat vähentämään etenkin kivijalkamyymälöissä asiointia.

– Kaiken kaikkiaan joulu oli kuin mennyt vuosi pienoiskoossa. Toisaalta kauppansa tekivät joulun viettämiseen ja kotona olemiseen liittyvät tuotteet, kuten kausivalot, ja toisaalta lahjana esimerkiksi ulkoiluun liittyvät tuotteet, kuten pyöräilytarvikkeet.

Erikoista myös säiden vaikutuksesta olikin se, että polkupyöräilyyn liittyviä tuotteita myytiin vielä joulukuussa enemmän kuin hiihtotarvikkeita. Niinpä alennusmyyntien alettua niille antaa potkua Etelä-Suomeenkin tullut talvi. Alella on edelleen tärkeä kaupallinen merkitys, mutta sään vaikutus on suuri.

– Kun talvi tulee, siihen liittyvä tuotteistus hiihtovarusteista toppatakkeihin lähtee liikkeelle, oli tavarat alennuksessa tai ei. Ale siis houkuttaa ostoksille, mutta voi olla, että lopullinen asiakkaan valinta kohdistuu normaalihintaiseen, hänen tarpeeseensa paremmin sopivaan tuotekokonaisuuteen.

Kehittämispaukkuja verkkokauppaan

Vuoden 2020 voi sanoa olleen kaikessa kaupankäynnissä verkkokaupan voittokulkua.

– Verkkokaupan suhteen meillä on kehitettävää sekä teknisesti että prosessimielessä. Etenkin kampanjoiden kovan kysynnän aikaan meillä oli haasteita, jotka täytyy voittaa vuoden 2021 aikana. Alkaneen vuoden joulukauppaan pääsemme jo uusin kyvykkyyksin.

Myös kivijalkakaupassa riittää edelleen kehitettävää. Viinikaisen mukaan erityisesti taustaprosessit ovat S-ryhmässä erinomaisessa kunnossa, mutta vielä kehitettävää on siinä, miten asiakastietoa käytetään valikoimatyön taustalla ja kuinka ollaan vielä enemmän asiakas-, asiakaspalvelu- ja myyntiorientoituneita.

– Valikoimissa pyrimme ketterään, asiakaskysyntää vastaavaan tekemiseen. Myymälöiden valikoimaa kehitämme vieläkin paremmin paikallisen asiakaskunnan tarpeita vastaavaksi. Prismat eivät ole enää välttämättä valtavan kokoisia automarketteja, vaan pienempiä ja lähempänä keskustoja. Silloin fyysisen valikoiman on oltava entistäkin osuvampi juuri kyseiseen ympäristöön ja verkkokaupan mahdollistettava asiakkaille sujuva pääsy koko laajan valikoimamme äärelle, Virpi Viinikainen päättää.

Poimintoja talviurheiluvälineiden myynneistä alkuvuonna:

• Alkuvuoden myynti pulkissa, kelkoissa ja liukureissa on yli 12-kertainen viime vuoteen verrattuna.
  • Hiihtovälineiden myynti on vuoden alussa yli 5-kertainen viime vuoteen verrattuna.
  • Jääurheiluvälineiden ja luistimien myynti on noin kaksinkertaistunut edellisvuodesta. Iso osa jääurheilupaikoista on avautumassa ja suurimmat myyntipiikit ovat vasta edessä.
  • Erityisen suosittuja on olleet liukulumikengät, jotka ovat uusi ja kasvava laji. Kenkien myynti on kasvanut merkittävästi ja kysyntä tulee nousemaan, jos lumitilanne jatkuu hyvänä.
  • Myynti käy erityisen hyvin, koska koronan vuoksi suuri osa sisälajien harrastuspaikoista on kiinni.

Lisätietoja:
Virpi Viinikainen, käyttötavarakaupan johtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, virpi.viinikainen(at)sok.fi, 010 7681080

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2019 noin 11,7 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa  38 000 työntekijällään.

S-ryhmä palkkaa ensi kesänä 12 000 nuorta: ”Tilannearvioissa on alueellista vaihtelua”22.1.2021 09:53:44 EETTiedote

S-ryhmä työllistää kesällä 2021 ympäri Suomen noin 12 000 nuorta myymälöissä, ravintoloissa, hotelleissa ja liikennemyymälöissään. Arvio on lähes sillä tasolla, jolla kausiapualaisia työllistettiin ennen koronakriisiä. Nuorille halutaan välittää toiveikkaita signaaleja ja katsoa kesään jo luottavaisesti. Koronatilanteen kehittymistä kuitenkin seurataan tiiviisti koko ajan.

MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa14.1.2021 08:32:03 EETTiedote

S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle. Myymälöiden kalatiskien vastuullisuussertifiointi puolestaan etenee Food Market Herkuista muihin marketkaupan ketjuihin. Tammikuun aikana peräti 14 myymälän kalatiski saa MSC-sertifikaatin.

Edelläkävijyys vastuullisuusasioissa toi kaikille Pohjois-Karjalan Sokos Hotelleille kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -tunnuksen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Break Sokos Hotellit Koli ja Bomba sekä Joensuun Original Sokos Hotellit Vaakuna ja Kimmel ovat saaneet joulukuussa 2020 Sustainable Travel Finland -tunnuksen. Tunnuksen saa, kun täyttää Visit Finlandin luoman kestävän kehityksen kriteeristön, joka huomioi niin hotellin ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden. Hotelleja operoivalle Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle ihmisten, luonnon ja oman maakunnan hyvinvointi on koko toiminnan lähtökohta, jonka eteen on jo pitkään tehty monipuolisesti työtä.

Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia7.1.2021 08:36:01 EETTiedote

Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.