Erikoinen vuosi päättyi pitkään joulumyyntiin ja sopivasti alkaneeseen talveen
– Jokaiselle vuodelle laaditaan ennusteet, joiden oletetaan esimerkiksi tiettyjen sesonkien osalta toteutuvan. Menneen vuoden osalta voi todeta, että mikään ei mennyt suunnitellusti, Virpi Viinikainen naurahtaa.
S-ryhmän marketit pärjäsivät kuitenkin yllättävässä tilanteessa hyvin. Joissain tuoteryhmissä, kuten ulkoilu- ja retkeilyvarusteissa, kysyntä ampaisi pitkäkestoisesti täysin uudelle tasolle. Se aiheutti saatavuushaasteita, joihin S-ryhmän hankinnassa kuitenkin pystyttiin vastaamaan ketterästi korvaavilla tuotteilla ja tavarantoimittajilla.
– Tästä hyvänä esimerkkinä ovat kasvomaskit, joissa kysyntä räjähti kerralla nollasta huippulukemiin. Kovat ammattilaisemme löysivät nopeasti laadukkaat tuotteet oikeaan hintaan ja pystyivät takaamaan niiden saatavuuden. Täysin ilman ei oo -myyntiä emme valitettavasti kuitenkaan selvinneet.
Uuteen tilanteeseen vastattiin myös kekseliäillä kampanjoilla, kuten humoristisesti etätyömuotia lähestyneellä Prisman Telcollectionilla. Kevään erinomaisia myynnin kasvuja seurasi joulukuussa palkintopotti Euroopan parasta markkinointia palkinneessa Eurobest-gaalassa.
Talvikelit ruokkivat alennusmyyntejä
– Joulukauppa käynnistyi hyvissä ajoin, kuten viime vuosina on tapahtunut. Kauppa alkaa käydä marraskuun puolivälin jälkeen. Viikkoa ennen Black Fridayta meillä oli Prismojen asiakasomistajapäivät, ja molemmat kampanjat onnistuivat erinomaisesti. Uudelleen kauppa kävi todella vilkkaasti muutamina joulunaluspäivinä.
Välillä kaupankäyntiin vaikuttivat osaltaan koko Suomessa kiristyneet koronarajoitukset, jotka saivat asiakkaat vähentämään etenkin kivijalkamyymälöissä asiointia.
– Kaiken kaikkiaan joulu oli kuin mennyt vuosi pienoiskoossa. Toisaalta kauppansa tekivät joulun viettämiseen ja kotona olemiseen liittyvät tuotteet, kuten kausivalot, ja toisaalta lahjana esimerkiksi ulkoiluun liittyvät tuotteet, kuten pyöräilytarvikkeet.
Erikoista myös säiden vaikutuksesta olikin se, että polkupyöräilyyn liittyviä tuotteita myytiin vielä joulukuussa enemmän kuin hiihtotarvikkeita. Niinpä alennusmyyntien alettua niille antaa potkua Etelä-Suomeenkin tullut talvi. Alella on edelleen tärkeä kaupallinen merkitys, mutta sään vaikutus on suuri.
– Kun talvi tulee, siihen liittyvä tuotteistus hiihtovarusteista toppatakkeihin lähtee liikkeelle, oli tavarat alennuksessa tai ei. Ale siis houkuttaa ostoksille, mutta voi olla, että lopullinen asiakkaan valinta kohdistuu normaalihintaiseen, hänen tarpeeseensa paremmin sopivaan tuotekokonaisuuteen.
Kehittämispaukkuja verkkokauppaan
Vuoden 2020 voi sanoa olleen kaikessa kaupankäynnissä verkkokaupan voittokulkua.
– Verkkokaupan suhteen meillä on kehitettävää sekä teknisesti että prosessimielessä. Etenkin kampanjoiden kovan kysynnän aikaan meillä oli haasteita, jotka täytyy voittaa vuoden 2021 aikana. Alkaneen vuoden joulukauppaan pääsemme jo uusin kyvykkyyksin.
Myös kivijalkakaupassa riittää edelleen kehitettävää. Viinikaisen mukaan erityisesti taustaprosessit ovat S-ryhmässä erinomaisessa kunnossa, mutta vielä kehitettävää on siinä, miten asiakastietoa käytetään valikoimatyön taustalla ja kuinka ollaan vielä enemmän asiakas-, asiakaspalvelu- ja myyntiorientoituneita.
– Valikoimissa pyrimme ketterään, asiakaskysyntää vastaavaan tekemiseen. Myymälöiden valikoimaa kehitämme vieläkin paremmin paikallisen asiakaskunnan tarpeita vastaavaksi. Prismat eivät ole enää välttämättä valtavan kokoisia automarketteja, vaan pienempiä ja lähempänä keskustoja. Silloin fyysisen valikoiman on oltava entistäkin osuvampi juuri kyseiseen ympäristöön ja verkkokaupan mahdollistettava asiakkaille sujuva pääsy koko laajan valikoimamme äärelle, Virpi Viinikainen päättää.
Poimintoja talviurheiluvälineiden myynneistä alkuvuonna:
- Alkuvuoden myynti pulkissa, kelkoissa ja liukureissa on yli 12-kertainen viime vuoteen verrattuna.
- Hiihtovälineiden myynti on vuoden alussa yli 5-kertainen viime vuoteen verrattuna.
- Jääurheiluvälineiden ja luistimien myynti on noin kaksinkertaistunut edellisvuodesta. Iso osa jääurheilupaikoista on avautumassa ja suurimmat myyntipiikit ovat vasta edessä.
- Erityisen suosittuja on olleet liukulumikengät, jotka ovat uusi ja kasvava laji. Kenkien myynti on kasvanut merkittävästi ja kysyntä tulee nousemaan, jos lumitilanne jatkuu hyvänä.
- Myynti käy erityisen hyvin, koska koronan vuoksi suuri osa sisälajien harrastuspaikoista on kiinni.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Virpi Viinikainen, käyttötavarakaupan johtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, virpi.viinikainen(at)sok.fi, 010 7681080
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Vappumakunsa kullakin – suomalaisille maistuu niin perunasalaatti kuin pakastepizza24.4.2024 08:05:00 EEST | Tiedote
Tippaleivät, munkit, sima, perunasalaatti ja nakit ovat vapun perinteisiä herkkuja, joilla on vankkumaton paikka suomalaisten vappupöydissä. S-ryhmän myyntidata osoittaa, että herkuttelussa löytyy kuitenkin mielenkiintoisia eroja niin eri maakuntien kuin ikäryhmienkin välillä.
S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.
Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.
S-ryhmässä pilotoidaan työvuorosuunnittelua, jonka puikoissa on henkilöstö itse: ”Työn merkityksellisyys ja tyytyväisyys on selvästi kasvanut”22.4.2024 08:18:33 EEST | Tiedote
S-ryhmässä otetaan määrätietoisia askeleita kohti yhteisöllistä työvuorosuunnittelua, joka parantaa henkilöstön mahdollisuuksia vaikuttaa työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen. Mallia on pilotoitu Pirkanmaan Osuuskaupassa, Osuuskauppa Arinassa ja Osuuskauppa Suur-Savossa. Vuoden oppien keruun jälkeen pilotti laajenee, ja mukaan tulee lisää erilaisia toimipaikkoja.
S-ryhmän myynti kasvoi alkuvuonna – marketkaupan veto jatkui vahvana12.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 3 311,6 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 3,0 prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme