Erikoinen vuosi päättyi pitkään joulumyyntiin ja sopivasti alkaneeseen talveen

– Jokaiselle vuodelle laaditaan ennusteet, joiden oletetaan esimerkiksi tiettyjen sesonkien osalta toteutuvan. Menneen vuoden osalta voi todeta, että mikään ei mennyt suunnitellusti, Virpi Viinikainen naurahtaa.
S-ryhmän marketit pärjäsivät kuitenkin yllättävässä tilanteessa hyvin. Joissain tuoteryhmissä, kuten ulkoilu- ja retkeilyvarusteissa, kysyntä ampaisi pitkäkestoisesti täysin uudelle tasolle. Se aiheutti saatavuushaasteita, joihin S-ryhmän hankinnassa kuitenkin pystyttiin vastaamaan ketterästi korvaavilla tuotteilla ja tavarantoimittajilla.
– Tästä hyvänä esimerkkinä ovat kasvomaskit, joissa kysyntä räjähti kerralla nollasta huippulukemiin. Kovat ammattilaisemme löysivät nopeasti laadukkaat tuotteet oikeaan hintaan ja pystyivät takaamaan niiden saatavuuden. Täysin ilman ei oo -myyntiä emme valitettavasti kuitenkaan selvinneet.
Uuteen tilanteeseen vastattiin myös kekseliäillä kampanjoilla, kuten humoristisesti etätyömuotia lähestyneellä Prisman Telcollectionilla. Kevään erinomaisia myynnin kasvuja seurasi joulukuussa palkintopotti Euroopan parasta markkinointia palkinneessa Eurobest-gaalassa.
Talvikelit ruokkivat alennusmyyntejä
– Joulukauppa käynnistyi hyvissä ajoin, kuten viime vuosina on tapahtunut. Kauppa alkaa käydä marraskuun puolivälin jälkeen. Viikkoa ennen Black Fridayta meillä oli Prismojen asiakasomistajapäivät, ja molemmat kampanjat onnistuivat erinomaisesti. Uudelleen kauppa kävi todella vilkkaasti muutamina joulunaluspäivinä.
Välillä kaupankäyntiin vaikuttivat osaltaan koko Suomessa kiristyneet koronarajoitukset, jotka saivat asiakkaat vähentämään etenkin kivijalkamyymälöissä asiointia.
– Kaiken kaikkiaan joulu oli kuin mennyt vuosi pienoiskoossa. Toisaalta kauppansa tekivät joulun viettämiseen ja kotona olemiseen liittyvät tuotteet, kuten kausivalot, ja toisaalta lahjana esimerkiksi ulkoiluun liittyvät tuotteet, kuten pyöräilytarvikkeet.
Erikoista myös säiden vaikutuksesta olikin se, että polkupyöräilyyn liittyviä tuotteita myytiin vielä joulukuussa enemmän kuin hiihtotarvikkeita. Niinpä alennusmyyntien alettua niille antaa potkua Etelä-Suomeenkin tullut talvi. Alella on edelleen tärkeä kaupallinen merkitys, mutta sään vaikutus on suuri.
– Kun talvi tulee, siihen liittyvä tuotteistus hiihtovarusteista toppatakkeihin lähtee liikkeelle, oli tavarat alennuksessa tai ei. Ale siis houkuttaa ostoksille, mutta voi olla, että lopullinen asiakkaan valinta kohdistuu normaalihintaiseen, hänen tarpeeseensa paremmin sopivaan tuotekokonaisuuteen.
Kehittämispaukkuja verkkokauppaan
Vuoden 2020 voi sanoa olleen kaikessa kaupankäynnissä verkkokaupan voittokulkua.
– Verkkokaupan suhteen meillä on kehitettävää sekä teknisesti että prosessimielessä. Etenkin kampanjoiden kovan kysynnän aikaan meillä oli haasteita, jotka täytyy voittaa vuoden 2021 aikana. Alkaneen vuoden joulukauppaan pääsemme jo uusin kyvykkyyksin.
Myös kivijalkakaupassa riittää edelleen kehitettävää. Viinikaisen mukaan erityisesti taustaprosessit ovat S-ryhmässä erinomaisessa kunnossa, mutta vielä kehitettävää on siinä, miten asiakastietoa käytetään valikoimatyön taustalla ja kuinka ollaan vielä enemmän asiakas-, asiakaspalvelu- ja myyntiorientoituneita.
– Valikoimissa pyrimme ketterään, asiakaskysyntää vastaavaan tekemiseen. Myymälöiden valikoimaa kehitämme vieläkin paremmin paikallisen asiakaskunnan tarpeita vastaavaksi. Prismat eivät ole enää välttämättä valtavan kokoisia automarketteja, vaan pienempiä ja lähempänä keskustoja. Silloin fyysisen valikoiman on oltava entistäkin osuvampi juuri kyseiseen ympäristöön ja verkkokaupan mahdollistettava asiakkaille sujuva pääsy koko laajan valikoimamme äärelle, Virpi Viinikainen päättää.
Poimintoja talviurheiluvälineiden myynneistä alkuvuonna:
- Alkuvuoden myynti pulkissa, kelkoissa ja liukureissa on yli 12-kertainen viime vuoteen verrattuna.
- Hiihtovälineiden myynti on vuoden alussa yli 5-kertainen viime vuoteen verrattuna.
- Jääurheiluvälineiden ja luistimien myynti on noin kaksinkertaistunut edellisvuodesta. Iso osa jääurheilupaikoista on avautumassa ja suurimmat myyntipiikit ovat vasta edessä.
- Erityisen suosittuja on olleet liukulumikengät, jotka ovat uusi ja kasvava laji. Kenkien myynti on kasvanut merkittävästi ja kysyntä tulee nousemaan, jos lumitilanne jatkuu hyvänä.
- Myynti käy erityisen hyvin, koska koronan vuoksi suuri osa sisälajien harrastuspaikoista on kiinni.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Virpi Viinikainen, käyttötavarakaupan johtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, virpi.viinikainen(at)sok.fi, 010 7681080
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme