Erilainen Mingle kutsuu verkostoitumaan SuomiAreena -kuplan ulkopuolelle

Erilainen mingle tuo erilaiset ihmiset yhteen SuomiAreenalla. Tapahtuma järjestetään maanantaina 15.7.2019 Keski-Porin kirkossa.

Uusien yhteyksien solmiminen on Porin päivien suola, mutta valitettavan usein kohtaamisissa ei päästä normaaleja arkipäivän tuttuja syvemmälle. Päättäjä kohtaa toisen päättäjän, työnhakijat juttelevat keskenään.

SuomiAreenassa on mahdollista tehdä myös eri tavalla ja kurkottaa oman kuplan ulkopuolelle. Sitä varten on maanantaina 15.7. Erilainen Mingle, missä on mahdollista kaataa raja-aitoja. Yhteyttä luomassa ovat eri-ikäiset ja eritaustaiset ihmiset; työnhakijat, päättäjät, mielenterveyskuntoutujat, järjestöväki ja monet muut.

Erilainen mingle järjestetään maanantaina 15.7.2019 Keski-Porin kirkossa kello 16-18, osoitteessa Hallituskatu 1, Pori.

Tänä vuonna Erilaisessa Minglessä tuodaan yhteen eri elämäntilanteissa olevia ihmisiä jakamaan kokemuksia ja näkemyksiä erityisesti tulevaisuudesta, sen tuomine haasteisteineen ja mahdollisuuksineen. Miltä tulevaisuus näyttää erilaisten ihmisten silmin ja millaista tulevaisuutta haluamme olla yhdessä rakentamassa?

Illan ohjelma sisältää  kokemuspuheenvuoroja, musiikkia, hävikkiruokatarjoilun ja kohtaamisia. Tilaisuuden juontaa #Työnimi-kampanjan projektipäällikkö Mertsi Ärling Diakonia-ammattikorkeakoulusta. Alkusanat lausuu arkkipiispa Tapio Luoma.

Tarjoilujen vuoksi pyydämme ilmoittautumaan tapahtumaan.

Erilaisen Minglen järjestävät:

EAP-FIN köyhyyden vastainen verkosto
Keski-Uudenmaan yhdistysverkosto
Klubitalo Sarastus
Mielenterveyden keskusliitto
Porin Mielenterveysyhdistys Hyvis ry
Porin yhteinen keittiö

Sininauhaliitto
SOSTE
Suomen evankelis-luterilainen kirkko
Työttömien ay-jäsenten tukiyhdistys ry
Vates -säätiö

Annukka Kalliokoski, Tatsi ry
annukka.kalliokoski@tatsi.org

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Kansalaistutkimus ”Ihan pihalla”: Vanhoista ihmisistä yhä useampi syrjäytyy monimutkaistuvassa, digitalisoituvassa maailmassa17.6.2019 09:26:09 EESTTutkimus

Yhä useamman vanhan ihmisen on vaikea saada tietoa, hoitaa asioitaan ja käyttää eri palveluita. He jäävät yhä monimutkaisemmassa ja digitalisoituvassa maailmassa sivuun täydestä kansalaisuudesta, kansalaisoikeuksista ja niihin kuuluvasta vallasta. Tätä vakavaa sivuun jäämistä kuvaa sosiaalipolitiikan professori emerita Briitta Koskiahon johtama, SOSTEn julkaisema Ihan pihalla? -tutkimus. Tutkimus perustuu kansalaistutkijoina toimineiden vanhojen ihmisten kokemuksiin erilaisista palveluista. He havainnoivat arkeaan ja kirjasivat sen ongelmia puolen vuoden ajan. ”Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla vanhojen sairaiden ihmisten ja omaishoitajien taistelu kotipalvelun byrokratian kanssa oli piinallista luettavaa”, professori Koskiaho sanoo. Tutkimus osoittaa kehityksen yhteiskunnallisia syitä: yhteiskunta on pitkään muuttunut yhä monimutkaisemmaksi ja tämä kehitys jatkuu. Nopea digitalisaatio lisää sitä. Markkinoilla on yhä enemmän erilaisia toimijoita, joita pitää osata kilpailuttaa ja vertail

Komission suositukset Suomelle eivät huomioi kasvanutta köyhyys- tai syrjäytymisriskiä6.6.2019 08:25:32 EESTTiedote

Euroopan komissio julkaisi eilen 5.6. eurooppalaisen ohjausjakson maakohtaiset suositukset Suomelle. Köyhyyden vähentämistä ei niissä huomioitu. Sen sijaan suositukset keskittyvät valtion menojen pitämiseen kohtuullisina suhteessa bruttokansantuotteeseen, sote-palvelujen kustannustehokkuuteen ja saavutettavuuteen, työllistymisen kannustimiin, investointeihin tutkimukseen ja innovaatioihin, siirtymiseen hiilineutraaleihin ja energiatehokkaisiin ratkaisuihin sekä kotitalouksien velkaantumisen seuraamiseen.

SOSTE iloitsee: Uusi hallitusohjelma uskoo ihmiseen ja panostaa tulevaisuuden hyvinvointiin3.6.2019 17:39:18 EESTTiedote

Hallitusohjelma tähtää eriarvoisuuden torjumiseen moninaisin keinoin, ja pyrkii vahvistamaan kaikkien osallistumista työelämään. Näiden tavoitteiden toteutus vaatii vielä monilta osin konkretiaa, missä kansalaisjärjestöt voisivat kokemuksellaan auttaa. Politiikan painopistettä on siirretty pidemmän aikavälin tavoitteisiin ja siksi myös investointiajattelu on hallitusohjelmassa edellisiä hallitusohjelmia vahvempaa.