Erinomainen tulos: 23 prosenttia valtuutetuista yrittäjiä

Yrittäjät menestyivät kuntavaaleissa erinomaisesti: 23 prosenttia valtuutetuista on yrittäjiä. - Olemme erittäin iloisia siitä, että äänestäjät ovat luottaneet laajalti yrittäjäehdokkaisiin. Äänestäjät tietävät, että yrittäjät osaavat rakentaa elinvoimaa myös paikallisesti, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi.

Kaupungin- ja kunnanvaltuustoihin valittiin yli 2000 yrittäjää. Kuva: Suomen Yrittäjät. Kuva tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Sunnuntaina päättyneissä kuntavaaleissa valtuustoihin valittiin yhteensä 2033 yrittäjää. Se on 23 prosenttia kaikista valtuutetuista. Osuus oli sama neljä vuotta sitten pidetyissä edellisissä kuntavaaleissa, eli yrittäjät säilyttivät asemansa.

- Yrittäjien osuus on merkittävä, Mikael Pentikäinen arvioi.

- Kuntavaalit olivat paitsi paikallis- myös talous- ja verovaalit. Kun yritykset voivat hyvin, talous on helpompi pitää hyvässä kunnossa ja myös verot kohtuullisina. Tässä asetelmassa yrittäjillä on paljon annettavaa kuntien hallinnossa, Pentikäinen huomauttaa.

Eniten yrittäjävaltuutettuja on keskustalla

Eniten yrittäjävaltuutettuja eri puolilla Suomea on keskustalla (727), toiseksi eniten kokoomuksella (522) ja kolmanneksi perussuomalaisilla (355).

- SDP:lläkin on yli sata yrittäjää valtuustoissa, mikä on merkittävä määrä, Pentikäinen huomauttaa.

Liike Nyt ylivoimaisesti yrittäjävoittoisin

Kun katsoo yrittäjien osuutta puolueiden valtuutetuista, yksi puolue nousee kirkkaasti yli muiden: Liike Nytin valtuutetusta yli puolet (51 %) on yrittäjiä.

Toiseksi suurin yrittäjäosuus on kokoomuksen valtuustoryhmissä (34 %) ja kolmanneksi keskustalla (30 %). Myös perussuomalaisten valtuutetuista yli neljäsosa on yrittäjiä (26 %).

Uudet kaupunkien ja kuntien valtuustot aloittavat työnsä elokuussa.

Yrittäjävaltuutettujen määrät puolueittain

Keskusta 727
Kokoomus 522
Perussuomalaiset 355
SDP 105
RKP 83
KD 49
Vihreät 47
Vasemmistoliitto 29
Liike Nyt 25
Muut yhteensä 91

Yrittäjävaltuutettuja yhteensä 2033

Yrittäjien osuus puolueen valtuutetuista (pyöristettynä lähimpään tasalukuun)

Liike Nyt 51 %
Kokoomus 34 %
Keskusta 30 %
Perussuomalaiset 26 %
RKP 18 %
KD 16 %
Vihreät 11 %
SDP 7 %
Vasemmistoliitto 6 %
Muut yhteensä 31 %

Luottamusvaltuutettu yhä suositumpi sopijaosapuoleksi, työpaikkasopimisen kannatus pysyy vahvana19.7.2021 10:17:29 EEST | Tiedote

Koko henkilöstöä edustavan luottamusvaltuutetun suosio sopijaosapuolena kasvaa ja ammattiliittoa edustavan luottamusmiehen laskee, uusi Työelämägallup kertoo. - Työpaikoilla halutaan laajalti työpaikkasopimista. Hallituksen pitää edistää asiaa, jotta yrityksemme voivat menestyä paremmin ja työllistää enemmän, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Koulutussopimus suositumpi kuin oppisopimus - molempia voisi käyttää vielä enemmän12.7.2021 10:10:25 EEST | Tiedote

Reilu neljännes yrityksistä on kouluttanut työntekijöitä koulutussopimuksella. Osuus on kasvanut nopeasti. - Koulutussopimusta ja oppisopimusta kannattaa vielä lisätä, jotta ihmisille saadaan ammatti ja töitä sekä yrityksille työntekijöitä. Koulutuskorvaukset ovat tässä avainasemassa. Hallituksen kannattaa parantaa niitä, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.