Erityisesti nuorten aikuisten yhteydenotot lisääntyneet Sekasin-chatissa
Viime vuonna nuorten pahan olon taustalla oli eniten ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta. Näin oirehtivat kaikki ikäryhmät, mutta erityisesti 15-19-vuotiaat nuoret. Arjen haasteista Sekasin-chatin keskusteluissa näkyivät selvästi opiskeluun ja työelämään liittyvät ongelmat sekä uupuminen. Itsetuhoisuudesta keskusteltiin edellisvuosien tavoin joka päivä 10 kertaa.
Opiskelu- ja työelämän taitekohdassa olevien 25-29-vuotiaiden nuorten aikuisten määrä on ollut hienoisessa nousussa koko pandemian ajan.
”Ikäryhmään kuuluu heitä, jotka ovat opiskelleet miltei koko tähänastisen tutkintonsa etänä ja itsenäisesti. Se uuvuttaa, mutta vaikuttaa myös ajatuksiin tulevaisuudesta. Nuoret kysyvät, tuleeko minusta ikinä mitään, valmistunko ja jos valmistun, niin kannattaako minun olla töissä tällaisessa maailmassa”, Sekasin Kollektiivin toiminnanjohtaja Satu Raappana tiivistää.
”Avun hakemisen kynnyksen madaltuminen myös nuorten aikuisten kohdalla on tärkeää, koska itsenäistyvän nuoren yksin pärjäämisen paine voi olla erityisen kova, ja samaan aikaan jonot mielenterveyspalveluihin ovat kohtuuttoman pitkät”, sanoo Punaisen Ristin Nuorten turvatalotoiminnan johtaja Leena Suurpää.
Hyvinvointialueet taitekohta myös nuorten avun järjestämiselle
Vuonna 2021 Sekasin-chattiin tuli yhteydenottoja edellisvuoden tavoin yhteensä reilut 170 000. Vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.
SOS-Lapsikylän ehkäisevästä työstä ja laadusta vastaava johtaja Kati Palsanen näkee, että maantieteelliset, virka-ajat ja fyysiset paikat ylittävälle nuorten omalle auttamiskanavalle on valtava kysyntä. Palsanen muistuttaa, että uudet hyvinvointialueet ovat taitekohta myös nuorten avun järjestämiselle.
”Kun luodaan digitaalisia palveluita uusille hyvinvointialueille, olisi tärkeää ottaa huomioon, että nuoret osaavat jo hakea apua Sekasin-chatin kautta. Siksi vastaavia hyvinvointialueiden omia digipalveluja ei välttämättä tarvita. Lasten ja nuorten näkökulmasta olisi oleellista laittaa innovatiivisuus siihen, miten muodostuu jatkopolku niille lapsille ja nuorille, jotka tarvitsevat chatin lisäksi muuta tukea”, Palsanen sanoo.
Viime vuosi on osoittanut myös vapaaehtoistoiminnan arvon Sekasin-chatissa.
”Yhä useampi Sekasin-chatin aikuinen on koulutettu vapaaehtoinen. Ammattilaisten ja koulutettujen vapaaehtoisten yhteistoiminnalla voimme saavuttaa samaan aikaan inhimillisiä ja tehokkaita tuloksia”, sanoo Sekasin Kollektiivin toiminnanjohtaja Satu Raappana.
Sekasin Kollektiivi on lukuisten toimijoiden yhteenliittymä, jonka yhteinen visio on, ettei kukaan nuori jää pahan olonsa kanssa yksin. Tuemme nuoria verkossa eri tavoin, kehitämme jatkuvasti olemassa olevia tukimuotoja ja kokeilemme uusia. Kohtaamme nuoria Sekasin-chatissa, ryhmä-chatissa ja Discord yhteisössä. Toiminnassa on mukana sosiaali-, terveys- ja nuorisoalan ammattilaisten lisäksi suuri joukko vapaaehtoistoimijoita. Sekasin Kollektiivin koordinaatiosta vastaa MIELI Suomen Mielenterveys ry, Suomen Punainen Risti, Setlementtiliitto sekä SOS-Lapsikylä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Satu Raappana
Toiminnanjohtaja
Sekasin Kollektiivi
satu.raappana@sekasin.fi
040 840 6681
Kati Palsanen
johtaja, laatu ja ehkäisevä työ
kati.palsanen@sos-lapsikyla.fi
040 8251620
Leena Suurpää
Nuorten turvatalotoiminnan johtaja
Suomen Punainen Risti
leena.suurpaa@punainenristi.fi
050 5438251
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta MIELI Suomen Mielenterveys ry
A cry for help for the environment: “Humanity is doomed” - Young people’s concerns about future need to be attended to4.3.2024 03:00:00 EET | Tiedote
The eco-crisis and uncertainty about the future cast a shadow over the mental wellbeing of young people. Research studies show that as many as 75 percent of them consider future to be daunting and 56 percent think that humanity is doomed. The awareness campaign “Let’s face the eco-crisis together” starts on 4th March 2024. The aspiration of the campaign is to make young people’s worries visible to all, to challenge adults to face these emotions and thoughts and to assure young people that they will not be left alone with their worries. Young people’s concerns of the future shall not be ignored anymore.
Ympäristöhätähuuto: ”Ihmiskunta on tuhoon tuomittu” – nuorten tulevaisuushuolia on kuunneltava4.3.2024 03:00:00 EET | Tiedote
Ympäristökriisi ja tulevaisuuden epävarmuus kuormittavat nuorten mielenterveyttä. Jopa 75 prosenttia nuorista pitää tulevaisuutta pelottavana ja 56 prosenttia ajattelee ihmiskunnan olevan tuhoon tuomittu, ilmenee tutkimuksista. Nuorten tulevaisuushuolia ei voi enää ohittaa.
Helsingin Lapinlahden Lähteelle Euroopan kansalaisyhteiskuntapalkinto19.2.2024 11:34:15 EET | Tiedote
Lapinlahden Lähde on yksi viidestä EU:n kansalaisyhteiskuntapalkinnon voittajista. Palkinto jaetaan vuosittain kansalaisten voittoa tavoittelemattomille ja innovatiivisille projekteille, jotka edistävät eurooppalaisia arvoja.
Det ständigt ökade hjälpbehovet överbelastade MIELI Kristelefon i fjol16.1.2024 03:00:00 EET | Tiedote
År 2023 gjordes igen ett rekordantal kontaktförsök till MIELI rf:s Kristelefon linjer. Uppringningarna var över 16 000 fler än år 2022. Den mest frekventa orsaken till samtalen var psykiskt illamående, men i fjol ökade samtalen där uppringaren var orolig för en närståendes självdestruktivitet.
Jatkuvasti kasvava avuntarve ruuhkautti Kriisipuhelimen ja -chatin viime vuonna16.1.2024 03:00:00 EET | Tiedote
Vuonna 2023 MIELI Kriisipuhelimessa tehtiin taas ennätys soittoyrityksissä, kun soittoja tuli yli 16 000 edellisvuotta enemmän. Suurimpana yhteydenottojen syynä oli paha olo, mutta viime vuonna lähti nousuun myös niiden puheluiden määrä, joissa oltiin huolissaan läheisen itsetuhoisuudesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme