Erkki Tuomioja ehdolle kuntavaaleihin

SDP Helsingin piirihallitus on kokouksessaan nimennyt kansanedustaja Erkki Tuomiojan kuntavaaliehdokkaaksi.

Erkki Tuomioja on apulaiskaupunginjohtajakautensa jälkeen seurannut 30 vuotta kuntapolitiikkaa sivusta. Hän kertoo, ettei nytkään aikonut lähteä ehdolle, vaikka monet asiat olivat jo välillä houkutelleet puuttumaan kaupungin menoon: "Kun vaalit siirtyivät ja kun mahdollisuus ehdokkuuteen vielä avautui niin vastarintani mursi lopulta uutisointi näistä uusimmista Helsingin sijoittajavetoisista massiivisista rakennushankkeista."

"Kyse ei ole vain kaupunkikuvan estetiikasta vaan myös siitä, sääteleekö rakentamista rakennusliikkeiden ja sijoittajien voitonhimo vai kansanvaltaisesti määritelty asukkaiden yhteinen tahto. Kaavoitus- ja kiinteistoimi luo rakennusoikeudella rahan arvoista tavaraa tyhjästä ja siten luotu arvonnousu kuuluu kaupungille ja sen asukkaille, ei yksityisille rahastajille. Tämä rakentamisen suuntaus kasvattaa myös eriarvoisuutta, jonka vähentäminen tulee olla kaupunkipolitiikan keskiössä”, Tuomioja kertoo.

Kuntavaalit käydään 13.6. Ennakkoäänestys kotimaassa 26.5.-8.6.

SDP:n puheenjohtaja Sanna Marinin puhe puoluevaltuuston kokouksessa 20.11.202120.11.2021 13:28:49 EET | Tiedote

Muutokset puhuttaessa mahdollisia. Hyvät toverit, Onpa upeaa nähdä teitä kaikkia! Olen todella iloinen, että voimme kokoontua ensimmäistä kertaa lähes kahteen vuoteen puoluevaltuuston kokoukseen näin kasvotusten. On myös hienoa kokoustaa täällä Oulussa juuri tänä vuonna, kun kaupunki valittiin myös vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Lämpimät onnittelut vielä kerran kilpailun voitosta! Haluan myös toivottaa kaikille oikein hyvää lapsen oikeuksien päivää. Hyvät ystävät, Suomalainen hyvinvointivaltio on menestystarina. Olemme osoittaneet, että kun ihmisille tarjotaan arjen peruspalveluita, myös taloudellinen hyvinvointi kasvaa. Olemme osoittaneet, että kun kaikki otetaan mukaan laadukkaaseen koulutukseen, olemme koko kansana viisaampia. Hyvinvointivaltio on jo välillä ehditty julistaa menneisyyteen kuuluvaksi. Se on kuulemma pitkällä aikavälillä kestämätön. Me sosialidemokraatit emme ole tätä mieltä. Me muistamme myös, kuinka joitakuita vuosia takaperin puhuttiin sosialidemokra

SDP:n Sirpa Paatero: Koronakriisistä selviäminen edellyttää hallittua siirtymää hyvinvointialueille ja toimivien rakenteiden lisäksi uudenlaisia, laadukkaita palveluja20.11.2021 13:23:57 EET | Tiedote

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kuntaministeri Sirpa Paatero muistuttaa koronakriisin pitkäaikaisten yhteiskunnallisten vaikutusten minimoimisen tärkeydestä ja siitä, että myös aluevaaleissa ja hyvinvointialueiden käynnistyessä koronakriisin hoidon tulee olla keskiössä. Paatero puhui aiheesta tänään SDP:n puoluevaltuuston avauspuheenvuorossa Oulussa. Paatero muistuttaa, että koronakriisistä on tähän asti selvitty hyvin niin taloudellisilla kuin muillakin mittareilla. Hallitus on voimakkaasti tukenut suomalaisia yrityksiä, ja sitä kautta työpaikkoja, sekä korvannut kunnille täysimääräisesti koronasta aiheutuvat kulut, jotta ihmisten palvelut eivät ole vaarantuneet. Vaikka tätä on tehty valtion velkaantumisen kustannuksella, on ollut äärimmäisen tärkeää, että koronasta aiheutuva hyvinvointi- ja oppimisvelka pidetään mahdollisimman pienenä. - Hyvinvointiin ja osaamiseen panostaminen on sellaista talouspolitiikkaa, jota juuri nyt tarvitsemme. Osaamis- ja hyvinvointivelan korko nimitt