Eron kuvia – Erään liiton tarina

Hanna Rytin romaani ERON KUVIA on koskettava ja surullisenhauska tarina kaksi vuosikymmentä jatkuneesta liitosta, joka ensin on suurta rakkautta, sitten vain olosuhde. Tarina etenee ja avautuu kuva kuvalta.

Graafinen muotoilu M-L Muukka

"Ensimmäisessä kuvassa olemme kaulakkain ystäväsi pienen auton takapenkillä. Sinun hauiksesi korostuu, kun pitelet kameraa. Silloin ei ollut älypuhelimia, kahdensuuntaista kameraa tai selfiekeppejä, mutta digikameroita oli. (--)"

Tarkasti havainnoiva kertomus liikkuu pitkän suhteen poluilla ja sivupoluilla, ja palaa aina todellisuuteen, jossa pitäisi löytää asunto, saada rahaa muuttoon ja elämä rullaamaan ilman puolisoa.

Arkirealismi kietoutuu yhteiseen historiaan, heterosuhteen ylisukupolvisiin malleihin, rakkauteen ja sen särkymiseen.

Hanna Ryti on helsinkiläinen kirjailija ja teatteriohjaaja. Hänellä on teatteritaiteen maisterin, humanististen tieteiden kandidaatin sekä teatteri-ilmaisun ohjaajan tutkinnot. Hän on ohjannut ja kirjoittanut lukuisia näytelmiä, toiminut käsikirjoittajana ja teatteriopettajana sekä muun muassa radiotoimittajana. Häneltä on aiemmin ilmestynyt kaksi romaania: Syli (2017) ja Rakkaudettomuus (2019).

Graafinen muotoilu M-L Muukka
Kuva Janne Oravisto

Täysinpalvellut – Matti Klingen muistelmasarjan viimeinen osa on ilmestynyt14.10.2021 13:15:34 EEST | Tiedote

Matti Klingen muistelmasarja sitoo kirjoittajan kokemat aikakaudet taitavasti yleisiin historiallisiin yhteyksiin ja kirjoittajan tallentamaan ainutkertaisen kiinnostavaan dokumentaariseen aineistoon. – Sarjan kuudennessa osassa Täysinpalvellut – Muistelmia 2001–2021 professori Matti Klinge jää täysinpalvelleena eläkkeelle syyskuussa 2001, mutta maailmanpolitiikan ja eurooppalaisen kehityksen seuraaminen jatkuu intensiivisenä.