Erotelluille pyöräteille pysäköinti tarkempaan seurantaan

Uudenlaisiin liikenneratkaisuihin tottuminen vie aikansa
Kaupungin tavoitteena on luoda liikennejärjestelmä, joka palvelee tasapuolisesti kaikkia liikenteenkäyttäjiä. Viime vuosina rakennettujen rakenteellisesti eroteltujen pyöräteiden- ja kaistojen myötä sekä pyöräilijöiden että jalankulkijoiden olosuhteet ja liikenneturvallisuus paranevat, kun jokaiselle liikennemuodolle on osoitettu selkeästi oma paikkansa.
Uudenlaiset liikenneratkaisut ja niihin liittyvät säännöt eivät välttämättä ole kuitenkaan vielä kaikille tuttuja.
”Tieliikennelain mukaan moottoriajoneuvon saa hetkellisesti pysäyttää erotellulle pyörätielle mikäli muita sopivia paikkoja ei ole, pysäyttämiseen on pakottavia syitä eikä pysäyttäminen aiheuta kohtuuttomasti haittaa pyörätiellä kulkemiseen. Uudenlaisilla erotelluilla pyöräteillä, kuten Hämeentiellä, nämä ehdot eivät täyty, eli tällöin pyörätielle pysäköinti ei ole pakon sanelemaa ja se aiheuttaa kohtuutonta haittaa. Esimerkiksi Hämeentiellä jalkakäytävän reunaan on toteutettu huoltopysäköintitaskuja ja jalkakäytävä muutenkin mitoitettu niin leveäksi, että hetkellinen pysähtyminen siellä on mahdollista. Tämä on tavoitteena myös muilla kaduilla, joilla toteutetaan samanlaisia liikenneratkaisuja”, kertoo pyöräilykoordinaattori Oskari Kaupinmäki.
Kampanjassa puututaan myös virheelliseen jalkakäytävälle pysähtymiseen. Jalkakäytävällä pysähtymisessä tulee jäädä purku- ja lastaustilanteessa sen verran tilaa, että ajoneuvon pystyy kiertämään myös lastenrattailla ja pyörätuolilla jalkakäytävän puolella. Jalkakäytävälle saa pysähtyä vain silloin, kun lähistöllä ei ole vapaata pysäköinti- tai lastauspaikkaa ja ajoradalle pysähtyminen on kielletty. Sekä jalkakäytävälle että pyörätielle pysähtyessä tulee pysyä ajoneuvon läheisyydessä.
Valvonnan vaikuttavuus tarkempaan seurantaan
Tehokampanja on lähtölaukaus valvonnan vaikuttavuuden tarkempaan seurantaan. Pysäköinninvalvonta puuttuu virheellisiin pyörätiepysäköinteihin myös perusvalvonnan puitteissa. Esimerkiksi vuonna 2020 annettiin 2600 pysäköintivirhemaksua pyörätielle pysäköinnistä. Kaupungin tarkoituksena on tarkkailla aiempaa järjestelmällisemmin, kuinka valvonta muuttaa liikennekulttuuria toivottuun suuntaan pitkällä aikavälillä.
”On hyvä huomioida, että tunnettujen pyöräilykaupunkien kuten Kööpenhaminan ja Amsterdamin liikennekulttuurikaan ei syntynyt tyhjästä. Myös näissä kaupungeissa koettiin samoja ongelmia, kun erotellut pyörätiet- ja kaistat tulivat kaupunkikuvaan. Liikennesäännöt alkoivat juurtua valvonnan ja muutoksesta viestimisen myötävaikutuksesta”, jatkaa Kaupinmäki.
Kööpenhamina on toiminut Helsingin mentorina EU-hankkeessa, jossa kehitetään kymmenen eurooppalaisen kaupungin pyöräliikennettä Kööpenhaminan, Amsterdamin ja Münchenin opeilla. Handshake-niminen hanke käynnistyi syksyllä 2018, ja kestää tämän vuoden kevääseen asti.
Muokattu 14.6. klo 11.40: Muutettu Kaupinmäen sitaatista jalkakäytävällä hetkellinen pysäköinti jalkakäytävällä hetkelliseksi pysähtymiseksi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Oskari Kaupinmäki
Pyöräilykoordinaattori
Kaupunkiympäristön toimiala
Liikenne- ja katusuunnittelu
puh. 09 310 22589
oskari.kaupinmaki@hel.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Återstående delar av Bölebanan planeras i Västra Böle17.9.2025 10:52:47 EEST | Pressmeddelande
Planeringen av den näst sista delen av Bölebanan har inletts. Synpunkter på utkastet till trafikplan för det avsnitt som går genom Västra Böle kan lämnas via nätet och vid det evenemang för allmänheten som ordnas den 1 oktober. Byggstarten är planerad till 2027.
Länsi-Pasilaan suunnitellaan Pasilanbaanan puuttuvaa osiota17.9.2025 10:52:47 EEST | Tiedote
Pasilanbaanan toiseksi viimeisen osuuden suunnittelu on alkanut. Länsi-Pasilan läpi kulkevan osion liikennesuunnitelmaluonnosta voi kommentoida verkossa ja 1. lokakuuta järjestettävässä yleisötilaisuudessa. Rakentamisen on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2027.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 16.9.202516.9.2025 17:57:38 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 16.9.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Planeringstävlingen för Hermanstadsstrandens biodiversitetspark har börjat16.9.2025 15:40:32 EEST | Pressmeddelande
Den internationella tävlingen för planeringen av landskapsarkitekturen i Hermanstads strandpark har börjat. Parken mellan Fiskehamnen och Arabiastranden planeras enligt villkoren för den biologiska mångfalden. Den internationella tävlingen siktar direkt på genomförandet, och målet är att kunna bygga parken 2028.
Hermanninrannan biodiversiteettipuiston suunnittelukilpailu on käynnistynyt16.9.2025 15:40:32 EEST | Tiedote
Hermanninrannan rantapuiston kansainvälinen maisema-arkkitehtuurin suunnittelukilpailu on käynnistynyt. Kalasataman ja Arabianrannan väliin sijoittuva puisto suunnitellaan luonnon monimuotoisuuden ehdoilla. Kansainvälisessä kilpailussa tähdätään suoraan toteutukseen, ja tavoitteena on päästä toteuttamaan puistoa vuonna 2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme