ERTOn jäsenet hyväksyivät sosiaalialan järjestöjen työehtosopimuksen

Toimihenkilöliitto ERTOn jäsenet ja liiton hallitus ovat hyväksyneet tänään sosiaalialan järjestöjä koskevan työehtosopimuksen. Haastavien, mutta hyvässä hengessä sujuneiden neuvotteluiden päätteeksi alalle on saatu yleisen linjan mukainen työehtosopimus.

Sekä Toimihenkilöliitto ERTOn jäsenet että ERTOn hallitus ovat tänään hyväksyneet ERTOn ja Hyvinvointiala HALI ry:n sopiman sosiaalialan järjestöjä koskevan työehtosopimuksen ajalle 1.5.2020 – 31.5.2022.

ERTOn puheenjohtajan Juri Aaltosen mukaan työehtosopimusneuvottelut olivat sosiaalialan järjestöjen taloustilanteen ja erityisesti koronakriisin vuoksi haastavat.

“Asetimme omat tavoitteemme neuvotteluihin jäsenkyselyn perusteella. Ylivoimaisesti tärkein tavoite oli kilpailukykysopimuksen mukaisen työajan pidennyksen poistaminen. Jäsenten kärkitavoitteisiin kuului myös ammatillisen koulutuksen lisäämisen.”, Aaltonen sanoo.

Neuvottelutulos työehtosopimuksesta saavutettiin 30.4., jonka jälkeen ERTO vei neuvottelutuloksen jäsenäänestykseen. Äänestyksessä ylivoimainen enemmistö jäsenistä puolsi neuvottelutuloksen hyväksymistä, jonka jälkeen ERTOn hallitus hyväksyi sopimuksen.

Palkat nousevat yleisen linjan mukaisesti neljän kuukauden kuluttua sopimuskauden alusta 1,3 prosentin yleiskorotuksella. Palkkoja korotetaan yhteensä 3,3 prosenttia 25 kuukauden sopimuskauden aikana.

Lisäksi jäseniemme toiveiden mukaisesti kikytunnit poistuvat 1.5.2020 alkaen. Uutena tulevat muun muassa oikeus käydä työajalla työn edellyttämässä lääkärintarkastuksessa tai rokotuksessa sekä kuuden päivän palkallinen isyysvapaa, Aaltonen summaa.