ERTOn jäsenet hyväksyivät sosiaalialan järjestöjen työehtosopimuksen

Toimihenkilöliitto ERTOn jäsenet ja liiton hallitus ovat hyväksyneet tänään sosiaalialan järjestöjä koskevan työehtosopimuksen. Haastavien, mutta hyvässä hengessä sujuneiden neuvotteluiden päätteeksi alalle on saatu yleisen linjan mukainen työehtosopimus.

Sekä Toimihenkilöliitto ERTOn jäsenet että ERTOn hallitus ovat tänään hyväksyneet ERTOn ja Hyvinvointiala HALI ry:n sopiman sosiaalialan järjestöjä koskevan työehtosopimuksen ajalle 1.5.2020 – 31.5.2022.

ERTOn puheenjohtajan Juri Aaltosen mukaan työehtosopimusneuvottelut olivat sosiaalialan järjestöjen taloustilanteen ja erityisesti koronakriisin vuoksi haastavat.

“Asetimme omat tavoitteemme neuvotteluihin jäsenkyselyn perusteella. Ylivoimaisesti tärkein tavoite oli kilpailukykysopimuksen mukaisen työajan pidennyksen poistaminen. Jäsenten kärkitavoitteisiin kuului myös ammatillisen koulutuksen lisäämisen.”, Aaltonen sanoo.

Neuvottelutulos työehtosopimuksesta saavutettiin 30.4., jonka jälkeen ERTO vei neuvottelutuloksen jäsenäänestykseen. Äänestyksessä ylivoimainen enemmistö jäsenistä puolsi neuvottelutuloksen hyväksymistä, jonka jälkeen ERTOn hallitus hyväksyi sopimuksen.

Palkat nousevat yleisen linjan mukaisesti neljän kuukauden kuluttua sopimuskauden alusta 1,3 prosentin yleiskorotuksella. Palkkoja korotetaan yhteensä 3,3 prosenttia 25 kuukauden sopimuskauden aikana.

Lisäksi jäseniemme toiveiden mukaisesti kikytunnit poistuvat 1.5.2020 alkaen. Uutena tulevat muun muassa oikeus käydä työajalla työn edellyttämässä lääkärintarkastuksessa tai rokotuksessa sekä kuuden päivän palkallinen isyysvapaa, Aaltonen summaa.

Kolmasosa työntekijöistä työskentelee tällä hetkellä etänä – puolella työpaikan johtamiskäytännöt ontuvat27.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Kolmasosa palkansaajista tekee tällä hetkellä etätöitä. Heistä puolet kertoo, ettei esimies seuraa heidän työtaakkaansa tai jaksamistaan. Joka neljäs sanoo, ettei ole saanut kriisiaikana riittävän hyviä ohjeistuksia esimieheltään etätyön tekemiseen. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.

Jopa 780 000 saatetaan lomauttaa koronakriisin takia - palkansaajat pelkäävät toimeentulonsa puolesta22.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Lähes kolmasosa työntekijöistä sanoo olevansa joko jo lomautettu tai kokee olevansa lomautusuhan alla. Tämä saattaa tarkoittaa jopa 780 000 palkansaajan lomauttamista koronakriisin vuoksi. Yli puolet palkansaajista pelkää, että työttömyyskorvausten käsittely työttömyyskassassa viivästyy ja vaarantaa oman tai perheen talouden. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.

Kyselytutkimus: Kolmas osa palkansaajista on uupunut koronatilanteen vuoksi – vaikutukset voivat kestää pitkään kriisin jälkeenkin16.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Reilu kolmasosa työntekijöistä sanoo koronakriisin heikentäneen työssä jaksamista. Lähes yhtä moni pelkää jaksamisensa puolesta vielä kuukausia kriisin jälkeen. Työntekijät ovat huolissaan toimeentulostaan ja kokevat jääneensä julkisessa keskustelussa yritysten jalkoihin. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.