ERTOn puheenjohtaja Aaltonen: Ammattiliitot tarvitsevat hyväksynnän toiminnalleen myös liiton ulkopuolelta

Tulevaisuudessa ammattiliittojen pitää toimia avoimemmin ja saada toiminnalleen ymmärrys ja hyväksyntä myös omien jäseniensä ulkopuolella, sanoo tänään uudelleen Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtajaksi valittu Juri Aaltonen.

- Ammattiyhdistyksen perusarvot ovat hyviä, mutta toiminta kaipaa päivittämistä tähän päivään. Ammattiliittojen pitää toimia niin, että toiminnan hyväksyvät myös ne, jotka eivät ole sen jäseniä, sanoi ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Juri Aaltonen puhui tänään ERTOn edustajiston kokouksessa, jossa hänet valittiin uudelleen puheenjohtajaksi. Vuodesta 2011 ERTOa johtanut Aaltonen valittiin neljännelle kolmivuotiskaudelle ilman vastaehdokasta.

Aaltonen sanoi edustajistossa pitämässään puheessaan, että ammattiliittojen pitäisi olla avoimempia ja rehellisempiä viestinnässään ja pystyä paremmin sanoittamaan tekemäänsä työtä, jotta myös liittojen ulkopuolella niiden tarkoitusperät ymmärrettäisiin paremmin.

Liittojen pitäisi myös ottaa enemmän jäseniä mukaan päätöksentekoon. Nykyään erilaiset digitaaliset ratkaisut tarjoavat mahdollisuuksia jäsenien ja muiden sidosryhmien osallistamiseen.

- Esimerkiksi me ERTOssa kysymme jo tällä hetkellä aina jäseniltämme valmiuden ja halun työtaistelutoimiin ennen niihin ryhtymistä, Aaltonen sanoo.

Kolmasosa työntekijöistä työskentelee tällä hetkellä etänä – puolella työpaikan johtamiskäytännöt ontuvat27.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Kolmasosa palkansaajista tekee tällä hetkellä etätöitä. Heistä puolet kertoo, ettei esimies seuraa heidän työtaakkaansa tai jaksamistaan. Joka neljäs sanoo, ettei ole saanut kriisiaikana riittävän hyviä ohjeistuksia esimieheltään etätyön tekemiseen. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.

Jopa 780 000 saatetaan lomauttaa koronakriisin takia - palkansaajat pelkäävät toimeentulonsa puolesta22.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Lähes kolmasosa työntekijöistä sanoo olevansa joko jo lomautettu tai kokee olevansa lomautusuhan alla. Tämä saattaa tarkoittaa jopa 780 000 palkansaajan lomauttamista koronakriisin vuoksi. Yli puolet palkansaajista pelkää, että työttömyyskorvausten käsittely työttömyyskassassa viivästyy ja vaarantaa oman tai perheen talouden. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.

Kyselytutkimus: Kolmas osa palkansaajista on uupunut koronatilanteen vuoksi – vaikutukset voivat kestää pitkään kriisin jälkeenkin16.4.2020 06:45:00 EESTTiedote

Reilu kolmasosa työntekijöistä sanoo koronakriisin heikentäneen työssä jaksamista. Lähes yhtä moni pelkää jaksamisensa puolesta vielä kuukausia kriisin jälkeen. Työntekijät ovat huolissaan toimeentulostaan ja kokevat jääneensä julkisessa keskustelussa yritysten jalkoihin. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.