ERTOn viesti säätytalolle: ehdotukset työllisyyden parantamiseksi

Toimihenkilöliitto ERTO vastaa hallituksen pyyntöön ja esittää omat toimenpide-ehdotuksensa työllisyyden parantamiseksi. ERTO ehdottaa muun muassa kilpailukieltojen kieltämistä, turvallisen kevytyrittäjyyden mahdollistamista sekä toimenpiteitä osatyökykyisten parempaan työllistymiseen.

Hallitus on pyytänyt palkansaajajärjestöiltä ehdotuksia, joilla Suomeen saataisiin luotua kymmeniätuhansia uusia työpaikkoja. Toimihenkilöliitto ERTO on linjannut omat ehdotuksensa tekemällä viime viikolla kyselyn noin 300 henkilöstön edustajalle ja muulle aktiiville.

Kilpailukiellot pitää kieltää

Yhtenä työllistämistoimeenpiteenä ERTO haluaa kieltää työsuhteen jälkeiseen aikaan liittyvät kilpailukieltosopimukset kokonaan tai ainakin niiden käytön alle 5000 euroa kuukaudessa ansaitsevien työsuhteissa.

Kilpailukieltosopimuksella kielletään työntekijää tekemästä työsuhteen päättymisen jälkeen työsopimusta entisen työnantajan kanssa kilpailevaan yritykseen yleensä kuudeksi kuukaudeksi. Työsopimuslain mukaan sopimus saadaan tehdä vain ”erityisen painavasta syystä”.

- Kilpailukieltosopimukset ovat lain mukaan poikkeuksia, mutta esimerkiksi taloushallintoalalla 23 prosentissa työsuhteista on tällaisesta sovittu. Kaikki liittoon tulleet kilpailukieltosopimukset ovat olleet laittomia. Kilpailukieltosopimusten todellisena tarkoituksena onkin estää työpaikan vaihtaminen ja vaikeuttaa näin työnantajia palkkaamasta sille tarpeellista henkilökuntaa. Esimerkiksi Kaliforniassa Piilaaksossa on lailla kielletty kilpailukieltosopimukset työmarkkinoita jäykistävinä, sanoo Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Mahdollistetaan turvallinen kevytyrittäjyys

ERTO haluaa mahdollistaa turvallisen kevytyrittäjyyden eli yrittäjyyden ilman y-tunnusta ja näin helpottaa niin sanotun monityön tekemistä. Monityö tarkoittaa palkkatyön ja yrittäjyyden samanaikaisuutta tai peräkkäisyyttä. Monityön tekeminen voi olla esimerkiksi osa-aikaisessa palkkatyössä olevalle tapa lisätyöllistää itseään ja turvata toimeentulonsa tai toteuttaa omaa erityisosaamistaan myös ansiotarkoituksessa.

- Kevytyrittäjälle ja niin sanotulle monityötä tekevälle pitää antaa palkansaajan tavoin oikeus vakuuttaa yrittäjätulonsa palkansaajan eläkevakuutuksessa ja palkansaajan työttömyyskassassa. Tällaisessa tapauksessa hän itse maksaa sekä palkansaajan että työnantajan osuudet vakuutusmaksuista, Juri Aaltonen sanoo.

Osatyökykyisten parempi työllisyys

Työelämän ulkopuolella olevista työkykyisistä jo tällä hetkellä 65000 haluaisi työskennellä ja arvioi myös olevansa kykeneviä työhön. ERTO ehdottaa, että TE-toimistojen toimintaa kehitetään tavoitteena työttömien, mukaan lukien osatyökykyisten yhden luukun palveluperiaate. Lisäksi työkykykoordinaattoreiden määrää työvoimatoimistoissa tulisi lisätä.

- Esitämme lisäksi, että annamme osatyökykyiselle yksinyrittäjälle oikeuden palkata ensimmäiseksi työntekijäkseen täysin työkykyisen työntekijän palkkatuella. Näin syntyy kaksi työpaikkaa: osatyökykyinen yrittäjä sekä hänen työntekijänsä, puheenjohtaja Juri Aaltonen sanoo.

ERTO haluaa muutenkin lisätä ja helpottaa palkkatuen käyttöä. ERTO ehdottaa lisäksi, että työnantajalle maksetaan rahapalkkio, jos se palkkaa palkkatuella olleen heti tukijakson jälkeen vähintään 12 kuukauden kokoaikaiseen työsuhteeseen.

- Lisäksi haluamme jakaa työaikaa vahvistamalla työntekijän oikeutta siirtyä osa-aikatyöhön ja oikeutta palata takaisin aikaisempaan kokoaikatyöhön antamalla työntekijälle oikeuden siirtyä esimerkiksi nelipäiväiseen työviikkoon vuodeksi.

Kysely: Suomalaiset tunnistavat sukupuolten välistä tasa-arvoa työelämässä, mutta vähemmistöjen oikeuksia on vaikea arvioida27.6.2019 09:37:33 EESTTiedote

Monimuotoisuus työpaikoilla on lisääntynyt, mutta ihmiset ovat vielä tietoisempia sukupuoleen liittyvistä asioista kuin muusta yhdenvertaisuudesta. Tämä ilmenee Toimihenkilöliitto ERTOn kesäkuussa teettämästä kyselystä, jossa 1000 suomalaista työelämässä mukana olevaa arvioi, missä määrin yhdenvertaiset oikeudet työelämässä heidän mielestään toteutuvat eri ryhmien välillä.

Onko tässä yksi syy nuorten uupumiseen? – vain noin puolet alle 30-vuotiaista saa halutessaan lain takaaman kesäloman 24.6.2019 06:00:00 EESTTiedote

Vuosilomalain takaaman neljän viikon yhdenjaksoisen kesäloman saa halutessaan vain noin puolet alle 30-vuotiaista työelämässä olevista nuorista. Tämä tarkoittaa sitä, että puolet nuorista jää ilman lain mukaista lepoaikaa. Kaikista työssä käyvistä suomalaisista palkansaajista ilman neljän viikon yhdenjaksoista lomaa jää 27% Tämä selviää Toimihenkilöliitto ERTOn suomalaisille palkansaajille kesäkuussa teettämästä kyselystä.

Työnantajat tarjoavat yhä vähemmän koulutuspäiviä – valtiolla paremmat mahdollisuudet kouluttautua20.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Yritykset tarjoavat yhä vähemmän koulutuspäiviä työntekijöilleen, ilmenee Työ- ja elinkeinoministeriön työolobarometrista. Julkisella sektorilla työntekijät saavat koulutuspäiviä yksityistä sektoria enemmän. Osaaminen on paitsi kilpailukyvyn, mutta myös jaksamisen edellytys ja siksi Toimihenkilöliitto ERTO kannustaa koulutuksen lisäämiseen.

Puolueet myöntävät: Itsensä työllistäjien asema sosiaaliturvassa on epäselvä 11.3.2019 14:53:07 EETTiedote

Itsensä työllistäjiä tulkitaan tällä hetkellä epäselvästi palkansaajaroolin ja yrittäjän välillä, myönsivät kansanedustajat tänään Itset ry:n vaalipaneelissa Helsingin Musiikkitalossa. Toimihenkilöliitto ERTOn mielestä itsensä työllistäjän pitäisi saada itse valita, haluaako hän vakuuttaa ei-työsuhteisen tulonsa kuten palkansaaja vai kuten yrittäjä.