Espoon kaupunki - Esbo stad

Esbo stads responstjänst får nästan 20 000 meddelanden per år

Dela
Esbo stad får årligen nästan 20 000 meddelanden till sin e-responstjänst och antalet meddelanden ökar konstant. Mest vill Esboborna kommentera gator, trafik och miljö. Följande på listan finns hälsovården och idrottstjänsterna.
Till exempel Esbo stadsbibliotek utvecklar sina tjänster på basis av kundrespons. (Foto: Esbo stad/Jonne Heinonen)
Till exempel Esbo stadsbibliotek utvecklar sina tjänster på basis av kundrespons. (Foto: Esbo stad/Jonne Heinonen)

I synnerhet antalet meddelanden som gäller gator och trafik ökar hela tiden, vilket förklarar varför det totala antalet meddelanden ökat.

”Kommuninvånarnas respons är viktig för oss och hjälper oss att utveckla Esbo till ett ännu bättre och tryggare ställe att bo på. Du kan ge feedback via vår responstjänst. Du hittar länken som leder till responstjänsten på varje sida på Esbo.fi. För tjänsten finns också mobilapplikationen Trimble. När du laddar ner appen i din telefon och tillåter positionering, kan du lätt meddela var den plats som din respons gäller finns”, berättar serviceexpert Katariina Eskola.

Den inkomna responsen har inspirerat Esbo stad att göra många goda reformer. Till exempel har biblioteken gjort följande under de senaste två åren:

  • Karaoken utvidgades också till andra bibliotek förutom Entressebiblioteket.
  • Bastviks bibliotek blev ett meröppet bibliotek, där automatisering möjliggör att biblioteket kan ha meröppet på veckoslut och somrar – något som många önskat.
  • Diskussionsgruppen för seniorer i Nöykis bibliotek föddes på initiativ av en kund.
  • På biblioteket i Iso Omena ordnades ett pysselbord för barn, spelkonsoler och inredningen i ungdomarnas hörna har förnyats tillsammans med kunderna.
  • Biblioteksbussens rutt planeras säsongsvis utifrån respons från daghem och skolor.

Dessutom får man nuförtiden till exempel e-biljetter till självständighetsdagens traditionella galakonsert, också det en idé som kommer från kommuninvånarna.

”Meddelanden om att någonting behöver repareras är också viktiga för oss. Vi förbättrar hela tiden trafiksäkerheten, tömmer sopkärl, tvättar bort klotter, reglerar trafikljusen, fäller träd och reparerar gatubelysning tack vare tips vi fått in”, berättar Eskola.

Staden försöker utnyttja den information som kommer via responsen ännu bättre än tidigare. Vad gäller responsen? Blir vissa teman aktuella i synnerhet under vissa tider eller i vissa bostadsområden?

”Vi hoppas få hjälp med en analys av denna typ genom ett projekt som fokuserar på analys och robotteknik. Med hjälp av bättre rapporteringsmöjligheter är det möjligt att fästa större uppmärksamhet än tidigare vid sådana frågor eller områden där vi får särskilt mycket respons”, konstaterar Eskola.

Nyckelord

Kontakter

serviceexpert Katariina Eskola, Esbo stad, tfn 050 413 4161, katariina.eskola@esbo.fi

Bilder

Till exempel Esbo stadsbibliotek utvecklar sina tjänster på basis av kundrespons. (Foto: Esbo stad/Jonne Heinonen)
Till exempel Esbo stadsbibliotek utvecklar sina tjänster på basis av kundrespons. (Foto: Esbo stad/Jonne Heinonen)
Ladda ned bild
Nästan 55 procent av responsen till Esbo stad gäller gator och trafik.
Nästan 55 procent av responsen till Esbo stad gäller gator och trafik.
Ladda ned bild

Om

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Esbo är en ansvarsfull och human föregångare med fem stadscentrum och nätverksstruktur, där det är bra att bo, lära, arbeta och företaga för alla och där invånaren kan påverka på riktigt.

Facebook

Twitter

Följ Espoon kaupunki - Esbo stad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Espoon kaupunki - Esbo stad

Tee oma taidereitti: EMMA – Espoon modernin taiteen museon julkiset taideteokset löytyvät nyt Espoon kaupungin karttapalvelusta18.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

EMMAn taide ulottuu ympäri Espoon kaupunkia. Yhteensä 70 julkista taideteosta on kaikkien kaupunkilaisten saavutettavissa eri puolilla Espoota ja määrä tulee täydentymään. Kesäkuun alussa teokset on lisätty Espoon kaupungin avoimeen karttapalveluun yhteistyössä Espoon kaupunkitekniikan keskuksen kanssa. Taide kaupungilla -karttapalvelun tavoitteena on parantaa tiedon jakamista ja teosten löydettävyyttä.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye