Esihenkilöiden hyvinvointivalmennuksella kohti parempaa työhyvinvointia

Osuuskauppa Arina tarjosi keväällä 2021 tulosvastuullisille esihenkilöille mahdollisuuden Movendoksen Unik Health Coaching-terveys- ja hyvinvointivalmennukseen. Reilu 100 esihenkilöä tarttui tarjoukseen, jonka avulla Arinassa haluttiin tukea esihenkilöiden kokonaisvaltaista jaksamista ja hyvinvointia.

Katja Haapaniemi oppi valmennuksessa nauttimaan hetkestä ja unohtamaan jatkuvan suorittamisen.

Voimavaroja koronan keskelle

Osuuskauppa Arina ja Mehiläinen Työelämäpalvelut toteuttivat syksyllä 2020 tulosvastuullisille esihenkilöille työterveyskyselyn, jossa kartoitettiin koronan vaikutuksia esimiestyöhön, siihen liittyviin kokemuksiin ja tuen tarpeeseen.

– Korona on tuonut eteemme haasteita, joita kukaan ei voinut ennustaa ja esimerkiksi matkailu- ja ravitsemiskaupan väki hyppäsi jopa muutaman päivän varoitusajalla kokonaan toiselle toimialalle töihin. Osa arinalaisista opetteli kokonaan uusia tehtäviä ja toiset taas perehdyttivät väkeä niihin. Epävarmassa tilanteessa erityisesti esihenkilöiden jaksaminen on usein koetuksella ja heidän hyvinvointinsa peilautuu koko työryhmään, kertoo Osuuskauppa Arinan henkilöstöjohtaja Minna Salonen.

– Tästä syystä halusimme tarjota kaikille Arinan esihenkilöille henkilökohtaisen terveys- ja hyvinvointivalmennuksen ja suurin osa heistä tarttui tähän tarjoukseen. Korona on muuttanut esihenkilötyötä ja työelämää kokonaisvaltaisesti. Tästä syystä olemme halunneet panostaa haasteiden ennaltaehkäisyyn, jatkuvuuteen sekä mahdollistaa tämän kaiken keskellä yksilöllisen tuen kohdistettuna jokaisen omaan elämäntilanteeseen. Nyt tarjotun valmennuksen lisäksi seuraamme myös pidemmällä tähtäimellä esihenkilöiden työkykyä ja hyvinvointia, Salonen toteaa.

Fyysistä ja henkistä hyvinvointia valmentajan avulla

Movendoksen Unik Health Coaching-valmennus on arvo- ja ratkaisukeskeinen terveys- ja hyvinvointivalmennus, joka lähtee liikkeelle aina valmennettavan omasta elämäntilanteesta ja ihmiselle itselleen tärkeistä asioista. Osa esihenkilöistä kaipasi apua fyysisen hyvinvoinnin, kuten syömisen, unen ja liikunnan parissa. Toiset taas halusivat keskittyä henkiseen hyvinvointiin, kuten keinoihin, joiden avulla palautua kiireisistä ja stressaavista työpäivistä, kuinka löytää rauha tai jopa laittaa itsensä prioriteettilistan kärkeen.

– Valmennus antoi minulle rohkeuden lähteä tavoittelemaan työelämäni suurinta unelmaa, ketjupäällikön tehtävää, johon nyt vuoden vaihteessa siirryn. Valmentajani osasi hienolla tavalla kysyä oikeita kysymyksiä ja rohkaisi miettimään omia ajatus- ja toimintamallejani. Pienillä muutoksilla olen saanut itseni elämäni top3-tärkeimpiin asioihin, iloitsee Rovaniemen Ravintolamaailman ravintolapäällikkö Minna Karhu.

– Olen nyt paremmassa kunnossa kuin pitkään aikaan. Valmentajan kanssa mietittiin minun ruokailujani, jotta jaksaisin ja voisin paremmin. Sain konkreettisia keinoja siihen, kuinka muuttaa elämäntapojani ja valmennuksesta saamilla eväillä ovat muutokset olleet pysyviä, sanoo Levin S-marketin marketpäällikkö Hannu Salo.

– Valmennuksessa opin, että aina ei tarvi suorittaa. Voin rauhoittua ruuan äärellä, pysähtyä lenkillä nauttimaan luonnosta ja olemaan enemmän läsnä hetkessä. Valmentajani todella osasi auttaa minua löytämään oikeat asiat ja pystyin luottamaan häneen täydellisesti, selittää Limingantullin Prisman käyttötavarapuolen myyntipäällikkö Katja Haapaniemi.

Valmennukset kestivät 3 kuukautta ja tapaamiset toteutettiin etävalmennuksina.

Lisäkokemuksia Minnan, Hannun ja Katjan valmennuksista löytyy oheisten linkkien takaa.

Minnan ja Hannun kokemuksia Unik Health Coaching-valmennuksesta

Osuuskauppa Arina, Minna Salonen, henkilöstöjohtaja, 040 569 0980, minna.l.salonen@sok.fi
Movendos Oy, Paula Mäkeläinen, viestintä, 050 405 9940, paula.makelainen@movendos.com

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti yli 174 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Movendos on kotimainen yritys, joka tuottaa valmennuspalveluja ja etäratkaisuja yksilön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. Movendoksen kehittämät palvelut ja teknologia pohjautuvat käyttäytymis- ja terveystieteen tutkimukseen sekä yhteistyöhön alan asiantuntijoiden kanssa. Valmennuksen toteuttamisessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa hyödynnetään yrityksen kehittämää kartoitus- ja etävalmennusteknologiaa. Lisätietoja: unik.movendos.com

Osuuskauppa Arinan kesätyöhaku 2022 on käynnissä12.1.2022 14:31:43 EET | Tiedote

Osuuskauppa Arina palkkaa kesäksi 2022 yli 1000 kesätyöntekijää. Näistä paikoista noin 400 on tarkoitettu yli 18-vuotiaille ja noin 900 14–17-vuotiaille kesä-ässille. Yli 18-vuotiaiden osalta kesätyöhaku päättyy tammikuun lopussa ja kesä-ässien haku huhtikuun lopussa. Kesätöitä on tarjolla koko Osuuskauppa Arinan toimialueella eri toimialoilla ja ketjuissa. Kesätyöntekijöiden onnistuneeseen kokemukseen panostetaan muun muassa laadukkaalla perehdytyksellä.

Arina ei toistaiseksi investoi Temmekselle22.12.2021 14:24:08 EET | Tiedote

Osuuskauppa Arina joutui lokakuussa sulkemaan Sale Temmeksen terveysturvallisuussyistä. Korvaavista palveluista käytiin avointa keskustelua Arinan omistajahallinnossa sekä kunnan ja sen kehitysyhtiön, Temmeksen kyläyhdistyksen ja temmesläisten keskuudessa. Arina esitteli avoimesti vaihtoehtoja korjauksesta uusinvestointiin tai mahdollisuuteen tutkia osallistumista laajempaan Temmeksen palvelujen kehittämishankkeeseen. Arinan hallitus päätti, ettei osuuskauppa toistaiseksi investoi Temmekselle, koska yksikään vaihtoehdoista ei tällä hetkellä mahdollista kannattavaa liiketoimintaa.

Hukkalämpö hyödyksi: S-marketista päästötöntä energiaa kaukolämpöverkkoon - Caverionin, Osuuskauppa Arinan ja Oulun Energian innovaatio tuottaa hiilineutraalia kaukolämpöä24.11.2021 13:23:34 EET | Tiedote

Kaupan lauhdelämmön hyödyntäminen on erinomainen esimerkki kaupungin energiajärjestelmän ja kiinteistöjärjestelmien yhdistämisestä. Caverionin, Osuuskauppa Arinan ja Oulun Energian yhteistyössä kehittämä innovaatio lisää kustannustehokasta hiilineutraalia kaukolämmöntuotantoa. Uudenlainen tapa hallita energiavirtoja tarjoaa konkreettisen keinon ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Kehitystyön verifioinnissa ovat olleet mukana myös VALOR Partners Oy ja VTT.

Valtakunnallinen ABC-lataus siirtyy mobiiliaikaan – Osuuskauppa Arinan ensimmäiset latausasemat avataan loppuvuoden 2021 aikana26.10.2021 14:16:29 EEST | Tiedote

S-ryhmän osuuskauppojen valtakunnallisen ABC-latausverkoston rakentaminen alkoi keväällä 2021, ja vuoden loppuun mennessä se on jo noin 50 latausaseman laajuinen. Osuuskauppa Arinan alueen ensimmäiset ABC-latausasemat avataan loka-marraskuussa ABC Pudasjärvelle ja ABC Vaalaan. Jatkossa ABC-latauksen koko asiointi hoituu ABC-mobiililla.