Esihenkilöiden hyvinvointivalmennuksella kohti parempaa työhyvinvointia

Osuuskauppa Arina tarjosi keväällä 2021 tulosvastuullisille esihenkilöille mahdollisuuden Movendoksen Unik Health Coaching-terveys- ja hyvinvointivalmennukseen. Reilu 100 esihenkilöä tarttui tarjoukseen, jonka avulla Arinassa haluttiin tukea esihenkilöiden kokonaisvaltaista jaksamista ja hyvinvointia.
Katja Haapaniemi oppi valmennuksessa nauttimaan hetkestä ja unohtamaan jatkuvan suorittamisen.

Voimavaroja koronan keskelle

Osuuskauppa Arina ja Mehiläinen Työelämäpalvelut toteuttivat syksyllä 2020 tulosvastuullisille esihenkilöille työterveyskyselyn, jossa kartoitettiin koronan vaikutuksia esimiestyöhön, siihen liittyviin kokemuksiin ja tuen tarpeeseen.

– Korona on tuonut eteemme haasteita, joita kukaan ei voinut ennustaa ja esimerkiksi matkailu- ja ravitsemiskaupan väki hyppäsi jopa muutaman päivän varoitusajalla kokonaan toiselle toimialalle töihin. Osa arinalaisista opetteli kokonaan uusia tehtäviä ja toiset taas perehdyttivät väkeä niihin. Epävarmassa tilanteessa erityisesti esihenkilöiden jaksaminen on usein koetuksella ja heidän hyvinvointinsa peilautuu koko työryhmään, kertoo Osuuskauppa Arinan henkilöstöjohtaja Minna Salonen.

– Tästä syystä halusimme tarjota kaikille Arinan esihenkilöille henkilökohtaisen terveys- ja hyvinvointivalmennuksen ja suurin osa heistä tarttui tähän tarjoukseen. Korona on muuttanut esihenkilötyötä ja työelämää kokonaisvaltaisesti. Tästä syystä olemme halunneet panostaa haasteiden ennaltaehkäisyyn, jatkuvuuteen sekä mahdollistaa tämän kaiken keskellä yksilöllisen tuen kohdistettuna jokaisen omaan elämäntilanteeseen. Nyt tarjotun valmennuksen lisäksi seuraamme myös pidemmällä tähtäimellä esihenkilöiden työkykyä ja hyvinvointia, Salonen toteaa.

Fyysistä ja henkistä hyvinvointia valmentajan avulla

Movendoksen Unik Health Coaching-valmennus on arvo- ja ratkaisukeskeinen terveys- ja hyvinvointivalmennus, joka lähtee liikkeelle aina valmennettavan omasta elämäntilanteesta ja ihmiselle itselleen tärkeistä asioista. Osa esihenkilöistä kaipasi apua fyysisen hyvinvoinnin, kuten syömisen, unen ja liikunnan parissa. Toiset taas halusivat keskittyä henkiseen hyvinvointiin, kuten keinoihin, joiden avulla palautua kiireisistä ja stressaavista työpäivistä, kuinka löytää rauha tai jopa laittaa itsensä prioriteettilistan kärkeen.

– Valmennus antoi minulle rohkeuden lähteä tavoittelemaan työelämäni suurinta unelmaa, ketjupäällikön tehtävää, johon nyt vuoden vaihteessa siirryn. Valmentajani osasi hienolla tavalla kysyä oikeita kysymyksiä ja rohkaisi miettimään omia ajatus- ja toimintamallejani. Pienillä muutoksilla olen saanut itseni elämäni top3-tärkeimpiin asioihin, iloitsee Rovaniemen Ravintolamaailman ravintolapäällikkö Minna Karhu.

– Olen nyt paremmassa kunnossa kuin pitkään aikaan. Valmentajan kanssa mietittiin minun ruokailujani, jotta jaksaisin ja voisin paremmin. Sain konkreettisia keinoja siihen, kuinka muuttaa elämäntapojani ja valmennuksesta saamilla eväillä ovat muutokset olleet pysyviä, sanoo Levin S-marketin marketpäällikkö Hannu Salo.

– Valmennuksessa opin, että aina ei tarvi suorittaa. Voin rauhoittua ruuan äärellä, pysähtyä lenkillä nauttimaan luonnosta ja olemaan enemmän läsnä hetkessä. Valmentajani todella osasi auttaa minua löytämään oikeat asiat ja pystyin luottamaan häneen täydellisesti, selittää Limingantullin Prisman käyttötavarapuolen myyntipäällikkö Katja Haapaniemi.

Valmennukset kestivät 3 kuukautta ja tapaamiset toteutettiin etävalmennuksina.

Lisäkokemuksia Minnan, Hannun ja Katjan valmennuksista löytyy oheisten linkkien takaa.

Minnan ja Hannun kokemuksia Unik Health Coaching-valmennuksesta

Osuuskauppa Arina, Minna Salonen, henkilöstöjohtaja, 040 569 0980, minna.l.salonen@sok.fi
Movendos Oy, Paula Mäkeläinen, viestintä, 050 405 9940, paula.makelainen@movendos.com

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti yli 174 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Movendos on kotimainen yritys, joka tuottaa valmennuspalveluja ja etäratkaisuja yksilön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. Movendoksen kehittämät palvelut ja teknologia pohjautuvat käyttäytymis- ja terveystieteen tutkimukseen sekä yhteistyöhön alan asiantuntijoiden kanssa. Valmennuksen toteuttamisessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa hyödynnetään yrityksen kehittämää kartoitus- ja etävalmennusteknologiaa. Lisätietoja: unik.movendos.com