Esikoisdekkari Välitön uhka tarttuu huoleen raaistuvasta kansainvälisestä rikollisuudesta

"Halusin kirjoittaa tarinan, jossa Suomi ja suomalaiset joutuvat katsomaan muualla maailmassa arkipäiväistä väkivaltaa silmästä silmään ja tekemään päätöksiä sodasta ja rauhasta", sanoo digiasiantuntija Kari Haakana. Hänen esikoistrillerinsä Välitön uhka ilmestyy helmikuun lopussa.

Kari Haakana on helsinkiläinen suoratoistopalveluihin erikoistunut asiantuntija, kolumnisti ja toimittaja. Hänen helmikuun lopussa julkaistava esikoisdekkarinsa Välitön uhka pureutuu yleistyvään kansainväliseen rikollisuuteen ja autoritaaristen hallintojen toimintaan, jossa poliittisia vastustajia murhataan radioaktiivisilla aineilla, hermomyrkyillä ja teloitustyyliin ampuen.

– Ainakin näennäisen seesteisten vuosien jälkeen valtiollisten toimijoiden harjoittama poliittinen väkivalta Euroopassa on jälleen voimistunut.

Välitön uhka on uuden tiukan trillerisarjan aloitus. Helsingin Kruununhaassa murhataan kylmäverisesti kuusi ihmistä. Poliisitutkinta etenee hitaasti, joten perheensä menettänyt eduskunnan puheenjohtaja Kinnunen palkkaa ammattisotilas Jari Karhun etsimään syylliset.

Kari Haakana kuvaa fiktion keinoin poliittisen väkivallan voimistumista nyky-Euroopassa, kun yksityiset turvayritykset tekevät länsimaisten hallitusten likaiset työt.

– Se puoli on totta, että autoritaariset hallinnot murhauttavat vastustajiaan julkisilla paikoilla sivullisista uhreista välittämättä.

Miten se, että et tee enää kokopäiväistä toimittajan työtä, vaikuttaa tapaasi katsoa uutisia?

– Uskoakseni hyvin harva toimittajana työskennellyt koskaan pääse täysin irti siitä roolistaan ja sen mukana tulevasta tavasta tarkastella maailmaa ja tapahtumia. Ja toisaalta, kun on ollut makkaratehtaalla työssä tietää myös miten makkaraa valmistetaan. Uutisia tehdään aina kulloinkin käytössä olevan tiedon ja lähteiden avulla ja tiedot tarkentuvat ajan myötä - tai joskus jäävät myös tarkentumatta. Tätä tuntumaa olen yrittänyt saada mukaan myös kirjan uutissähkeisiin.

Kerrontaa värittävät kuvitteelliset uutissähkeet lukee teoksen äänikirjaversiossa uutisankkuri Matti Rönkä

Ilkka Remes kirjoittaa kirjoja, joissa naapurimaa Venäjä uhkaa Suomen itsenäisyyttä. Millä tavalla sinun trillerisi eroaa tästä?

– Minun kirjassani uhka ei kohdistu Suomen itsenäisyyteen eikä kirjassani eletä välittömän ydintuhon partaalla. Halusin kirjoittaa inhimillisen skaalan trillerin, jossa uhka ja jännitys rakentuvat tunnistettavan kokoisista elementeistä. Kirjani henkilöt eivät siis yritä pelastaa isänmaata tai planeettaa, vaan yrittävät selvittää ystävänsä ja perheensä kohtaloa. Kirjassani tähän kohtaloon on vaikuttamassa vieras valtio, mutta kuten todellisessa elämässä, valtio ei ole jakamaton möykky, vaan joukko erilaisia ihmisiä ja päämääriä.

Kari Haakana: Välitön uhka
Trilleri, Aula & Co 2022.
Kirja julkaistaan 24.2.

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Kuusivuotiaan kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.

Aula & Co siirtyi elokuun 2021 lopussa Storytel Booksin omistukseen, mutta jatkaa toimintaansa täysin itsenäisenä yhtiönä.

Markus Leikola kirjoittaa kirjaa Ukrainan ja Venäjän suhteista – mesenaattikampanja käyntiin ennätysvauhdilla16.5.2022 12:26:41 EEST | Tiedote

Markus Leikola on seurannut Ukrainan ja Venäjän suhteita jo 40 vuotta. Kun sota syttyi, Markus Leikola alkoi kirjoittaa. Nyt hän viimeistelee elokuussa julkaistavaa kirjaa Sodan ja rauhan kronikka. Oivaltavassa tekstissä kietoutuvat yhteen sotatoimet, diplomatia, kulttuuri, talous ja viestintä. Kirjan kustantaa Aula & Co. Kirjasta käynnistettiin Mesenaatti-kampanja, jonka tuotoista puolet lahjoitetaan SPR:n kautta Ukrainalle. Parhaillaan käynnissä oleva kampanja saavutti minimitavoitteensa ennätysvauhtia, alle kahdessa vuorokaudessa.

Tähtitieteen pimennossa olleet naiset esiin – Markus Hotakaisen uutuuskirja Tähtitieteen naiset14.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Tähtitieteen parissa on työskennellyt paljon naisia, jotka ovat tehneet merkittävää tutkimusta, mutta joiden saavutukset ovat jääneet vähälle huomiolle. Markus Hotakaisen uutuustietokirja Tähtitieteen naiset nostaa heitä esiin. Kirjan julkistamistilaisuus on tiistaina 10.5. klo 18 Kaivopuiston tähtitornissa. Lisäksi Hotakainen esitelmöi kirjansa pohjalta Ursan illassa 19.4.

Kolme siskoa vannoo toisilleen selviytyvänsä – megahitti Auschwitzin tatuoijan jatko-osa suomeksi20.1.2022 11:48:22 EET | Tiedote

Heather Morrisin maailmanlaajuiset hittikirjat Auschwitzin tatuoija ja Cilkan tarina ovat myyneet maailmanlaajuisesti yli kahdeksan miljoonaa kappaletta ja Suomessakin yli 200 000 kappaletta. Holokaustin muistopäivänä julkaistava trilogian päätösosa Kolme sisarta kertoo teini-ikäisten Cibin, Magdan ja Livian tarinan Auschwitzin-Birkenaun keskitysleirillä ja kuolemanmarssilla. Cibi seurasi 15-vuotiaana leirille lähetettyä Liviaa vapaaehtoisesti, ja myöhemmin myös Magda vangittiin. Kohdatessaan jälleen keskitysleirillä he vannoivat toisilleen selviävänsä painajaisesta hengissä.