Esikoisromaani leikittelee erotiikalla ja mustalla huumorilla

Saara Metsärannan esikoisromaani kuvastaa halujen ja pelkojen kehollisuutta.

”Kuori, jossa kirjoitan” (Basam Books 2021)

”Edelleen samat ryppyiset ja inhottavat kädet näppäimillä. Mietin, mitä seuraavaksi paljastan tässä romaanissa. Tuntuu, että kaikki sanat on jo loppuun kulutettu. ”

Saara Metsärannan Kuori, jossa kirjoitan (Basam Books 2021) on alkoholisoituneen lesbonaisen yritys kirjoittaa monologia. Metsäranta käsittelee esikoisromaanissaan yksinäisyyttä, itseinhoa sekä häpeää. Tämän lisäksi kantavana aiheena Metsärannan teoksessa on halujen ja pelkojen kehollisuus.

Kuori, jossa kirjoitan leikittelee metaromaanin muodolla, erotiikalla sekä mustalla huumorilla. Romaanin tavoite on saada lukija kiihottumaan, itkemään ja nauramaan.

”Katkaisussa teimme verivalan. Jos jompikumpi ratkeaa, niin ratkeaa toinenkin. Että ollaan samassa köydessä tai kurkussa tässä. Tiedän, ettei se juo. Jotenkin tiedän, että tämä kipu on minulle elossa, parempi palaa vaikka sitten helvetissä kuin siinä jatkuvassa turrassa. ”

Saara Metsäranta (s. 1984) on tamperelainen runoilija ja performanssin tekijä. Häneltä on aiemmin julkaistu runoelma "Meitä vasten hukkuneet" (Kolera 2018). Metsäranta on esiintynyt useissa erilaisissa poikkitaiteellisissa kokoonpanoissa. Kuori, jossa kirjoitan on hänen esikoisromaaninsa.

”Kuori, jossa kirjoitan” (Basam Books 2021)

Syksyn uutuuskirja Ekotrippi antaa kyytiä synkän syyllistäville ilmastotarinoille – ”Mustalla huumorilla voi parantaa maailmaa.”9.9.2021 10:45:00 EEST | Tiedote

Esikoiskirjailija Piia Heikkinen haluaa tarjota romaanillaan vertaistukea ympäristöahdistukseen ja armollisempaa asennetta ilmastokeskusteluun. Heikkisen viesti kansainvälisen ilmastolakon (24.9.) lähestyessä on: ”Nyt jos koskaan tarvitaan empatiaa ennakkoluulojen tilalle, onnellisia loppuja dystopioiden sijaan. Vihreällä on monia eri sävyjä.”