Esimerkin voima saa hedelmät ja kasvikset maistumaan koululaisille
11.10.2016 10:00:00 EEST | Helsingin yliopisto | Tiedote
VTM Elviira Lehto selvitti väitöstutkimuksessaan, mitkä tekijät voivat selittää sukupuolesta ja sosioekonomisesta taustasta johtuvia eroja lasten hedelmien ja kasvisten kulutuksessa ja niistä pitämisessä.
Tutkimusaineistona hän käytti vuosien 2009–2010 PRO GREENS -projektia, jossa kartoitettiin 11-vuotiaiden koululaisten hedelmien ja kasvisten kulutusta ja siihen liittyviä ympäristötekijöitä ja psykososiaalisia tekijöitä.
PRO GREENS -projektin kyselytutkimuksiin sekä kouluissa toteutettuihin hedelmien ja kasvisten syöntiin kannustaviin interventioihin osallistui yhteensä 8159 koululaista kymmenestä Euroopan maasta. Mukana oli myös 934 suomalaislasta.
Lehdon väitöstutkimuksesta selviää, että suurimmassa osassa projektiin osallistuneista maista korkeamman sosioekonomisen taustan lapset söivät muita todennäköisemmin päivittäin hedelmiä ja kasviksia. Heidän kotonaan hedelmiä ja kasviksia oli paremmin saatavilla ja nämä lapset myös tiesivät niiden saantisuosituksista.
Tytöt pitivät tutkimuksen mukaan kasviksista poikia enemmän, mikä selittyi heidän aiemmilla ruokailutottumuksillaan sekä sillä, että he liittivät poikia harvemmin kasvisten syöntiin negatiivisia asioita.
- Kouluikäisillä lapsilla kasviksista pitäminen on kiinteästi yhteydessä kasvisten syöntiin. Erityisesti poikien ja alemman sosioekonomisen taustan lasten kohdalla tulisi varmistaa kasvisten runsas saatavuus ja kulutus kannustavassa ilmapiirissä, Lehto toteaa.
Aineistosta selvisi, että hedelmien ja kasvisten syönnin yleisyyteen vaikuttivat yhtä voimakkaasti sekä lasten vanhemmat että lasten oma ystäväpiiri.
Hedelmien ja kasvisten syöntiin kannustavilla interventioilla oli tutkimuksen mukaan ainoastaan hedelmien syöntiä lisäävä vaikutus. Intensiivinen interventio lisäsi lasten tietämystä hedelmien ja kasvisten saantisuosituksista ja vaikutti myös heidän makutottumuksiinsa – hedelmistä pidettiin intervention jälkeen enemmän.
– Voidaan olettaa, että kasvisten syönnin lisääminen vaatisi myös intensiivisesti toteutetun intervention, jossa keskityttäisiin pelkästään kasviksiin, sillä hedelmistä lapset pitävät jo muutenkin enemmän. Kasvisten mausta pitäminen on avainasemassa, joten olisi hyvä löytää tapoja totuttaa lapset vähitellen erilaisten kasvisten makuun. Lisäksi poikien kohdalla kyse vaikuttaa olevan hieman myös asenteesta, Lehto pohtii.
VTM Elviira Lehto väittelee 15.10.2016 kello 10 Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "The associations between schoolchildren’s fruit and vegetable intake and psychosocial factors – shaped by gender, socioeconomic background and an intervention". Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Päärakennus, Pieni juhlasali, Fabianinkatu 33. Väitöskirja on myös elektroninen julkaisu ja luettavissa E-thesis-palvelussa.
Väittelijän yhteystiedot: elviira.lehto@helsinki.fi
Ystävällisin terveisin,
Elisa Lautala, Viestinnän asiantuntija, Meilahden kampus, Helsingin yliopisto
puh. 050 318 5682, elisa.lautala@helsinki.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Helsingin yliopistoPL 3
00014 Helsingin yliopisto
02941 22622 (mediapalvelu) 02941 911 (vaihde) (vaihde)https://www.helsinki.fi/fi/yliopisto
Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto
Helsingin yliopiston sijoitustuotto puoli miljardia euroa vuodesta 201914.8.2026 08:41:06 EEST | Tiedote
Sijoitustuotto oli 9,8 prosenttia vuoden 2026 ensimmäisellä puoliskolla
Arkeologit selvittävät Laukaassa, mihin kivikauden vainajat puettiin13.8.2026 08:00:00 EEST | Tiedote
Helsingin yliopiston arkeologian opiskelijat tutkivat mikroskoopin avulla lähes 6000 vuotta vanhoja punamultahautoja.
Tekoäly valmentaa varusmiehiä syömään paremmin ja vahvistaa Suomen puolustuskykyä12.8.2026 15:15:58 EEST | Tiedote
NutFinForce-hankkeessa kehitetään digitaalista ratkaisua, jonka tavoitteena on parantaa asevelvollisten suorituskykyä. Toimintamalli vastaa ajankohtaiseen haasteeseen: nuorten aikuisten heikentynyt toimintakyky vaikuttaa sekä kansanterveyteen että Suomen kokonaisturvallisuuteen. Tekoälypohjainen ratkaisu tarjoaa räätälöityä tukea terveellisten elintapojen omaksumiseen, ja sillä on merkittävä potentiaali myös kansainvälisessä yhteistyössä.
Unipöksyt paljastavat: Vauvojen yöheräämiset yleisempiä kuin vanhemmat luulevat11.8.2026 07:51:48 EEST | Tiedote
Älyvaatteella saadaan aiempaa tarkempaa tietoa imeväisikäisten unesta. Unta voidaan mitata unipöksyillä lapsen luonnollisessa ympäristössä eli kotona.
Kasvitautien arvoituksia ja suojelutyötä siemenpankissa – Luomuksen mediapäivä 31.8.11.8.2026 07:20:00 EEST | Kutsu
Tervetuloa Luonnontieteellisen keskusmuseon (Luomus) mediapäivään Kaisaniemen kasvitieteelliseen puutarhaan maanantaina 31.8.2026. Iltapäivän aikana toimittajilla on mahdollisuus tutustua kasvi- ja sienitieteen ajankohtaiseen tutkimukseen, tavata tutkijoita sekä vierailla yleisöltä normaalisti suljetussa kasvimuseossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme