ESIR: Mobidiag saa 25 miljoonan euron rahoituksen Euroopan Investointipankilta

Mobidiag Oy on kaupalliseen vaiheeseen edennyt infektiotautien ja mikrobilääkeresistenssin leviämisen estämiseen keskittynyt molekyylidiagnostiikkayritys. Se allekirjoitti tänään Euroopan investointipankin (EIP) kanssa sopimuksen 25 miljoonan euron kasvupääomalainasta. Lainan mahdollisti Euroopan Strategisten Investointien Rahasto (ESIR) Euroopan kasvurahoitusaloitteen (EGFF) mukaisesti. ESIR on Euroopan investointiohjelman pääpilari. Tämän uuden nelivuotisen lainan avulla Mobidiag edistää tutkimus- ja kehitystyötään ja jatkaa molekyylidiagnostiikkatestien validointia ja kaupallistamista Amplidiag-® ja Novodiag®-alustoilleen.

Tämä lehdistötiedote sisältää multimediaa. Katso koko julkaisu täällä: https://www.businesswire.com/news/home/20190514005609/fi/

EIP:n varapääjohtaja Alexander Stubb, Mobidiagin toimitusjohtajan Tuomas Tenkanen (source: EIB)

Mobidiagin toimitusjohtajan Tuomas Tenkasen mukaan ”Tämä EIP:n myöntämä laina osoittaa osaltaan, että olemme oikealla tiellä matkallamme johtavaksi toimijaksi molekyylidiagnostiikan markkinoilla. Mobidiagin innovatiivisia ratkaisuja on käytössä keskeisissä laboratorioissa ympäri Eurooppaa. Laajamittaisen tuotekehityksen ja kliinisten validointien jälkeen olemme ylpeitä siitä, että meidän huipputekniikkamme on nyt kaupallisesti saatavilla kansainvälisillä markkinoilla. Uuden lainan avulla voidaan edistää Mobidiagin alustan sisällön kehittämistä seuraavalle tasolle ja tuottaa tulevina vuosina merkittävää arvoa kehittämällä laitteistoillemme kattava diagnostisten testien tuotevalikoima. Olemme mielissämme EIP:ltä saamastamme tuesta ja mahdollisuudesta jatkaa työskentelyä heidän kanssaan.”

EIP:n varapääjohtaja Alexander Stubb totesi allekirjoitustilaisuudessa: “Euroopan life science -liiketoiminnan innovaatiokapasiteetin vahvistaminen ja sektorikohtaisen osaamisen säilyttäminen Euroopassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. EIP on aiemmin tunnettu infrastruktuureja tukevana pankkina, mutta viime vuosina se on tehnyt tärkeän muutoksen ja siirtynyt tukemaan innovatiivisia yrityksiä. Huomattavan moni tukea saaneista yrityksistä on Suomesta. Tukemme on auttanut Mobidiagia jatkamaan kasvuaan ja olemme iloisia uudistaessamme sitoumuksemme tähän mahtavaan yritykseen.”

Euroopan komission työllisyydestä, kasvusta, investoinneista ja kilpailukyvystä vastaava varapuheenjohtaja Jyrki Katainen lisää: "Infektiotautien leviämistä ehkäisevä tutkimus- ja kehitystyö on erittäin tärkeää, mutta samalla kallista. Euroopan investointiohjelman ESIR-rahaston takauksen avulla EIP voi lainata Mobidiagille tarvittavan rahoituksen, jonka avulla se voi panostaa t&k-työhönsä ja samalla edistää terveyttä maailmanlaajuisesti."

EIP on vaikuttanut merkittävästi Mobidiagin kasvuun jo vuodesta vuonna 2016. Tällöin myönnetyn 15 miljoonan euron lainan viimeinen erä nostettiin marraskuussa 2018. Lainan avulla Mobidiag onnistui saavuttamaan tarvittavat tuotekehityksen ja validointien virstanpylväät ja lanseeraamaan innovatiivisen Novodiag®-diagnostiikkaratkaisun, joka analysoi potilasnäytteet ja tuottaa tulokset täysin automaattisesti. Uuden 25 miljoonan euron lainan avulla Mobidiag hakee edelleen kasvua laajentamalla tuotevalikoimaansa.

Taustatietoa:

Euroopan investointipankki (EIP) on pitkäaikaista lainaa myöntävä EU-elin, joka on EU:n jäsenvaltioiden yhteisessä omistuksessa. Se tarjoaa pitkäaikaisrahoitusta EU:n poliittisia tavoitteita tukeviin investointikohteisiin. Vuonna 2018 EIP tarjosi suomalaisille hankkeille lainoja 1,8 miljardilla eurolla.

Mobidiag on vuonna 2000 perustettu kaupallisessa vaiheessa oleva nopeasti kasvava molekyylidiagnostiikkayritys, jonka edullinen, monikäyttöinen ja kestävä tekniikka tuo molekyylidiagnostiikan vahvuudet taisteluun mikrobilääkeresistenssin (AMR) leviämistä vastaan. Tekniikan avulla saadaan nopeasti selville patogeenit ja niiden mahdollinen resistenttiys antibiooteille. Amplidiag® ja Novodiag® -ratkaisujensa avulla Mobidiag tarjoaa kattavan valikoiman nopeita ja kustannustehokkaita molekyylidiagnostiikan ratkaisuja infektiotautien havaitsemiseen kaikenkokoisten laboratorioiden tarpeisiin.

Novodiag®-alusta tarjoaa automaattisen ratkaisun sekä pienille laboratorioille, suurten laboratorioiden hajautetuille yksiköille, kiireellisiin tilanteisiin ja suuremmille laboratorioille. Laiteratkaisun asiakkaille tuomia etuja ovat muun muassa nopeus, helppokäyttöisyys ja luotettavat tulokset. Novodiag®-ratkaisu on kaupallistamisestaan lähtien saanut erittäin myönteistä palautetta markkinoilta, ja se on nopeasti omaksuttu osaksi monien laboratorioiden rutiineja eri puolilla Eurooppaa.

Euroopan investointiohjelma, joka tunnetaan ”Junckerin suunnitelmana”, on yksi Euroopan komission tärkeimmistä prioriteeteistä. Se keskittyy tukemaan eurooppalaisia investointeja työpaikkojen ja kasvun luomiseksi. Tämä tapahtuu hyödyntämällä nykyisiä ja uusia rahoituslähteitä entistä järkevämmin, poistamalla investointien esteitä ja antamalla investointihankkeille näkyvyyttä ja teknistä tukea.

Euroopan strategisten investointien rahasto (ESIR) on Junckerin suunnitelman keskeinen pilari. ESIR myöntää suuririskisimmän osan kattavan takuun, jonka avulla EIP voi investoida useampiin ja usein riskialttiimpiin hankkeisiin. Tähän mennessä rahoitettaviksi hyväksyttyjen ESIR-hankkeiden ja sopimusten odotetaan saavan liikkeelle 393 miljardin euron investoinnit ja niillä tuetaan noin 945 000 pk-yritystä kaikissa 28 jäsenvaltiossa. Lisää tietoa Euroopan investointisuunnitelman tuloksista on täällä.

Yhteystiedot:
EIP: Tim Smit, +352 691 286423, t.smit@eib.orgTwitter #EIB60 ja Instagram
Euroopan komissio: Siobhan Millbright, +32 460 75 73 61, siobhan.millbright@ec.europa.eu
Mobidiag: Dorothee Allard, +33 (0)1 55 25 17 13, marketing@mobidiag.com
Consilium Strategic Communications: Chris Gardner, Matthew Neal, Chris Welsh, +44 (0)203 709 5700, mobidiag@consilium-comms.com

Acrisure and Tulco Unveil Altway Insurance19.9.2019 19:00:00 EESTPress release

Top 10 global insurance broker Acrisure and leading investment company Tulco Holdings unveils Altway Insurance, a direct-to-consumer brokerage platform which is fully supported by artificial intelligence. Altway Insurance represents a unique blend of a world-class AI firm matched with an insurance broker with an equally world-class distribution network. Additionally, Google Cloud is working closely with the company on how to integrate Google's most cutting-edge AI technology into new AI applications. Tulco Chairman and CEO Thomas Tull said, “While there has been substantial investment to fuse technology and insurance, today, there remains a massive and unmet opportunity to truly create the broker of the future. To meet that opportunity, we're thrilled to combine the AI and analytics leadership of Tulco with the phenomenal growth and global distribution power of Acrisure.” Underlying Altway is the unique combination of Acrisure and Tulco. Acrisure delivers high quality insurance service

Mindbreeze recognized once again as a Leader in the 2019 Gartner Magic Quadrant for Insight Engines19.9.2019 18:20:00 EESTPress release

Mindbreeze, a leading global provider of appliances and cloud services for information insight and applied artificial intelligence with a focus on knowledge management for international companies, announced today that the company has been positioned by Gartner, Inc. as a Leader in the 2019 Magic Quadrant for Insight Engines. A complimentary copy of the report can be accessed from the Mindbreeze website “Mindbreeze enables our customers and their employees to garner and leverage crucial insights from their data. We work directly with our customers in this innovative field to bring meaning and value to their information assets that take us to the next level together,” comments Daniel Fallmann, Mindbreeze CEO and founder. “We believe this recognition further validates Mindbreeze’s success in the AI and knowledge management industry, as enterprises achieve ideal results using our unique and innovative solution.” Download the 2019 Magic Quadrant for Insight Engines now Many well-known custo

Amazon Co-founds The Climate Pledge, Setting Goal to Meet the Paris Agreement 10 Years Early19.9.2019 18:15:00 EESTPress release

Today, Amazon (NASDAQ: AMZN) and Global Optimism announced The Climate Pledge, a commitment to meet the Paris Agreement 10 years early. Amazon today becomes the first signatory of this pledge. The Climate Pledge calls on signatories to be net zero carbon across their businesses by 2040—a decade ahead of the Paris Accord’s goal of 2050. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20190919005609/en/ Companies that sign The Climate Pledge agree to: Measure and report greenhouse gas emissions on a regular basis; Implement decarbonization strategies in line with the Paris Agreement through real business changes and innovations, including efficiency improvements, renewable energy, materials reductions, and other carbon emission elimination strategies; Neutralize any remaining emissions with additional, quantifiable, real, permanent, and socially-beneficial offsets to achieve net zero annual carbon emissions by 2040. “We’re done b

In Impact Investing First, LeapFrog Announces Audit on Impact Principles, Achieving Top Rating19.9.2019 18:02:00 EESTPress release