ESIR: Mobidiag saa 25 miljoonan euron rahoituksen Euroopan Investointipankilta

Mobidiag Oy on kaupalliseen vaiheeseen edennyt infektiotautien ja mikrobilääkeresistenssin leviämisen estämiseen keskittynyt molekyylidiagnostiikkayritys. Se allekirjoitti tänään Euroopan investointipankin (EIP) kanssa sopimuksen 25 miljoonan euron kasvupääomalainasta. Lainan mahdollisti Euroopan Strategisten Investointien Rahasto (ESIR) Euroopan kasvurahoitusaloitteen (EGFF) mukaisesti. ESIR on Euroopan investointiohjelman pääpilari. Tämän uuden nelivuotisen lainan avulla Mobidiag edistää tutkimus- ja kehitystyötään ja jatkaa molekyylidiagnostiikkatestien validointia ja kaupallistamista Amplidiag-® ja Novodiag®-alustoilleen.

Tämä lehdistötiedote sisältää multimediaa. Katso koko julkaisu täällä: https://www.businesswire.com/news/home/20190514005609/fi/

EIP:n varapääjohtaja Alexander Stubb, Mobidiagin toimitusjohtajan Tuomas Tenkanen (source: EIB)

Mobidiagin toimitusjohtajan Tuomas Tenkasen mukaan ”Tämä EIP:n myöntämä laina osoittaa osaltaan, että olemme oikealla tiellä matkallamme johtavaksi toimijaksi molekyylidiagnostiikan markkinoilla. Mobidiagin innovatiivisia ratkaisuja on käytössä keskeisissä laboratorioissa ympäri Eurooppaa. Laajamittaisen tuotekehityksen ja kliinisten validointien jälkeen olemme ylpeitä siitä, että meidän huipputekniikkamme on nyt kaupallisesti saatavilla kansainvälisillä markkinoilla. Uuden lainan avulla voidaan edistää Mobidiagin alustan sisällön kehittämistä seuraavalle tasolle ja tuottaa tulevina vuosina merkittävää arvoa kehittämällä laitteistoillemme kattava diagnostisten testien tuotevalikoima. Olemme mielissämme EIP:ltä saamastamme tuesta ja mahdollisuudesta jatkaa työskentelyä heidän kanssaan.”

EIP:n varapääjohtaja Alexander Stubb totesi allekirjoitustilaisuudessa: “Euroopan life science -liiketoiminnan innovaatiokapasiteetin vahvistaminen ja sektorikohtaisen osaamisen säilyttäminen Euroopassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. EIP on aiemmin tunnettu infrastruktuureja tukevana pankkina, mutta viime vuosina se on tehnyt tärkeän muutoksen ja siirtynyt tukemaan innovatiivisia yrityksiä. Huomattavan moni tukea saaneista yrityksistä on Suomesta. Tukemme on auttanut Mobidiagia jatkamaan kasvuaan ja olemme iloisia uudistaessamme sitoumuksemme tähän mahtavaan yritykseen.”

Euroopan komission työllisyydestä, kasvusta, investoinneista ja kilpailukyvystä vastaava varapuheenjohtaja Jyrki Katainen lisää: "Infektiotautien leviämistä ehkäisevä tutkimus- ja kehitystyö on erittäin tärkeää, mutta samalla kallista. Euroopan investointiohjelman ESIR-rahaston takauksen avulla EIP voi lainata Mobidiagille tarvittavan rahoituksen, jonka avulla se voi panostaa t&k-työhönsä ja samalla edistää terveyttä maailmanlaajuisesti."

EIP on vaikuttanut merkittävästi Mobidiagin kasvuun jo vuodesta vuonna 2016. Tällöin myönnetyn 15 miljoonan euron lainan viimeinen erä nostettiin marraskuussa 2018. Lainan avulla Mobidiag onnistui saavuttamaan tarvittavat tuotekehityksen ja validointien virstanpylväät ja lanseeraamaan innovatiivisen Novodiag®-diagnostiikkaratkaisun, joka analysoi potilasnäytteet ja tuottaa tulokset täysin automaattisesti. Uuden 25 miljoonan euron lainan avulla Mobidiag hakee edelleen kasvua laajentamalla tuotevalikoimaansa.

Taustatietoa:

Euroopan investointipankki (EIP) on pitkäaikaista lainaa myöntävä EU-elin, joka on EU:n jäsenvaltioiden yhteisessä omistuksessa. Se tarjoaa pitkäaikaisrahoitusta EU:n poliittisia tavoitteita tukeviin investointikohteisiin. Vuonna 2018 EIP tarjosi suomalaisille hankkeille lainoja 1,8 miljardilla eurolla.

Mobidiag on vuonna 2000 perustettu kaupallisessa vaiheessa oleva nopeasti kasvava molekyylidiagnostiikkayritys, jonka edullinen, monikäyttöinen ja kestävä tekniikka tuo molekyylidiagnostiikan vahvuudet taisteluun mikrobilääkeresistenssin (AMR) leviämistä vastaan. Tekniikan avulla saadaan nopeasti selville patogeenit ja niiden mahdollinen resistenttiys antibiooteille. Amplidiag® ja Novodiag® -ratkaisujensa avulla Mobidiag tarjoaa kattavan valikoiman nopeita ja kustannustehokkaita molekyylidiagnostiikan ratkaisuja infektiotautien havaitsemiseen kaikenkokoisten laboratorioiden tarpeisiin.

Novodiag®-alusta tarjoaa automaattisen ratkaisun sekä pienille laboratorioille, suurten laboratorioiden hajautetuille yksiköille, kiireellisiin tilanteisiin ja suuremmille laboratorioille. Laiteratkaisun asiakkaille tuomia etuja ovat muun muassa nopeus, helppokäyttöisyys ja luotettavat tulokset. Novodiag®-ratkaisu on kaupallistamisestaan lähtien saanut erittäin myönteistä palautetta markkinoilta, ja se on nopeasti omaksuttu osaksi monien laboratorioiden rutiineja eri puolilla Eurooppaa.

Euroopan investointiohjelma, joka tunnetaan ”Junckerin suunnitelmana”, on yksi Euroopan komission tärkeimmistä prioriteeteistä. Se keskittyy tukemaan eurooppalaisia investointeja työpaikkojen ja kasvun luomiseksi. Tämä tapahtuu hyödyntämällä nykyisiä ja uusia rahoituslähteitä entistä järkevämmin, poistamalla investointien esteitä ja antamalla investointihankkeille näkyvyyttä ja teknistä tukea.

Euroopan strategisten investointien rahasto (ESIR) on Junckerin suunnitelman keskeinen pilari. ESIR myöntää suuririskisimmän osan kattavan takuun, jonka avulla EIP voi investoida useampiin ja usein riskialttiimpiin hankkeisiin. Tähän mennessä rahoitettaviksi hyväksyttyjen ESIR-hankkeiden ja sopimusten odotetaan saavan liikkeelle 393 miljardin euron investoinnit ja niillä tuetaan noin 945 000 pk-yritystä kaikissa 28 jäsenvaltiossa. Lisää tietoa Euroopan investointisuunnitelman tuloksista on täällä.

Yhteystiedot:
EIP: Tim Smit, +352 691 286423, t.smit@eib.orgTwitter #EIB60 ja Instagram
Euroopan komissio: Siobhan Millbright, +32 460 75 73 61, siobhan.millbright@ec.europa.eu
Mobidiag: Dorothee Allard, +33 (0)1 55 25 17 13, marketing@mobidiag.com
Consilium Strategic Communications: Chris Gardner, Matthew Neal, Chris Welsh, +44 (0)203 709 5700, mobidiag@consilium-comms.com

FDA Approves OTEZLA® (apremilast) for the Treatment of Oral Ulcers Associated with Behçet’s Disease19.7.2019 20:59:00 EESTPress release

Celgene Corporation (NASDAQ:CELG) today announced that the U.S. Food and Drug Administration (FDA) has approved OTEZLA® (apremilast) 30 mg twice daily (BID) for the treatment of adult patients with oral ulcers associated with Behçet’s Disease. OTEZLA, an oral, selective inhibitor of phosphodiesterase 4 (PDE4), is the first and only approved treatment option for oral ulcers associated with Behçet’s Disease, a rare, chronic, multisystem inflammatory disease that is difficult to treat. “Oral ulcers are a recurring and debilitating manifestation that affects nearly everyone living with Behçet’s Disease, and have an important negative impact on the quality of life for these patients,” said Yusuf Yazici, M.D., Clinical Associate Professor, Department of Medicine, New York University Langone Health. “In the clinical trial, OTEZLA demonstrated improvements in measures of oral ulcers at week 12. OTEZLA has the potential to be a needed treatment option for U.S. patients and their physicians, who

Abiraterone Acetate Included in World Health Organisation’s Essential Medicines List for the Treatment of Metastatic Castration-Resistant Prostate Cancer19.7.2019 16:05:00 EESTPress release

The Janssen Pharmaceutical Companies of Johnson & Johnson is delighted with the recent announcement from the World Health Organisation (WHO) to include abiraterone acetate (ZYTIGA ® ) for the treatment of metastatic castration-resistant prostate cancer (mCRPC), in the updated Essential Medicines List, published on 9th July 2019.1,2 The WHO’s Essential Medicines List is a core guidance document that helps countries prioritise critical health products that are recommended to be widely available and affordable throughout health systems.1 “The inclusion of abiraterone acetate in the WHO Essential Medicines List highlights the critical role that this treatment can play in improving the lives of patients living with mCRPC and their families,” said Dr. Joaquín Casariego, Janssen Therapeutic Area Lead Oncology for Europe, Middle East & Africa, Janssen-Cilag S.A. “I am proud that we are working hard to impact survival and quality of life by developing and providing innovative medicines which ar

Gilead Sciences Licenses Respiratory and Herpes Antiviral Research Programs From Novartis19.7.2019 15:30:00 EESTPress release

Gilead Sciences, Inc. (NASDAQ: GILD) announced today that it has licensed three preclinical antiviral programs from Novartis, including investigational agents with the potential to treat human rhinovirus, influenza and herpes viruses. Under the agreement, Gilead will acquire exclusive global rights to develop and commercialize novel small molecules against three undisclosed targets. Novartis will receive an upfront payment and is eligible to receive up to an additional $291 million in potential milestone payments upon achievement of certain development and commercial milestones, as well as royalties on annual net sales. “Today’s announcement builds on Gilead’s heritage in antiviral research and development. We look forward to applying this expertise to advance the development of potential new treatments for viruses with limited therapeutic options,” said John McHutchison AO, MD, Gilead’s Chief Scientific Officer and Head of Research and Development. Gilead’s antiviral portfolio include

Schlumberger Announces Second-Quarter 2019 Results19.7.2019 14:00:00 EESTPress release