ESIR: Mobidiag saa 25 miljoonan euron rahoituksen Euroopan Investointipankilta

Mobidiag Oy on kaupalliseen vaiheeseen edennyt infektiotautien ja mikrobilääkeresistenssin leviämisen estämiseen keskittynyt molekyylidiagnostiikkayritys. Se allekirjoitti tänään Euroopan investointipankin (EIP) kanssa sopimuksen 25 miljoonan euron kasvupääomalainasta. Lainan mahdollisti Euroopan Strategisten Investointien Rahasto (ESIR) Euroopan kasvurahoitusaloitteen (EGFF) mukaisesti. ESIR on Euroopan investointiohjelman pääpilari. Tämän uuden nelivuotisen lainan avulla Mobidiag edistää tutkimus- ja kehitystyötään ja jatkaa molekyylidiagnostiikkatestien validointia ja kaupallistamista Amplidiag-® ja Novodiag®-alustoilleen.

Tämä lehdistötiedote sisältää multimediaa. Katso koko julkaisu täällä: https://www.businesswire.com/news/home/20190514005609/fi/

EIP:n varapääjohtaja Alexander Stubb, Mobidiagin toimitusjohtajan Tuomas Tenkanen (source: EIB)

Mobidiagin toimitusjohtajan Tuomas Tenkasen mukaan ”Tämä EIP:n myöntämä laina osoittaa osaltaan, että olemme oikealla tiellä matkallamme johtavaksi toimijaksi molekyylidiagnostiikan markkinoilla. Mobidiagin innovatiivisia ratkaisuja on käytössä keskeisissä laboratorioissa ympäri Eurooppaa. Laajamittaisen tuotekehityksen ja kliinisten validointien jälkeen olemme ylpeitä siitä, että meidän huipputekniikkamme on nyt kaupallisesti saatavilla kansainvälisillä markkinoilla. Uuden lainan avulla voidaan edistää Mobidiagin alustan sisällön kehittämistä seuraavalle tasolle ja tuottaa tulevina vuosina merkittävää arvoa kehittämällä laitteistoillemme kattava diagnostisten testien tuotevalikoima. Olemme mielissämme EIP:ltä saamastamme tuesta ja mahdollisuudesta jatkaa työskentelyä heidän kanssaan.”

EIP:n varapääjohtaja Alexander Stubb totesi allekirjoitustilaisuudessa: “Euroopan life science -liiketoiminnan innovaatiokapasiteetin vahvistaminen ja sektorikohtaisen osaamisen säilyttäminen Euroopassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. EIP on aiemmin tunnettu infrastruktuureja tukevana pankkina, mutta viime vuosina se on tehnyt tärkeän muutoksen ja siirtynyt tukemaan innovatiivisia yrityksiä. Huomattavan moni tukea saaneista yrityksistä on Suomesta. Tukemme on auttanut Mobidiagia jatkamaan kasvuaan ja olemme iloisia uudistaessamme sitoumuksemme tähän mahtavaan yritykseen.”

Euroopan komission työllisyydestä, kasvusta, investoinneista ja kilpailukyvystä vastaava varapuheenjohtaja Jyrki Katainen lisää: "Infektiotautien leviämistä ehkäisevä tutkimus- ja kehitystyö on erittäin tärkeää, mutta samalla kallista. Euroopan investointiohjelman ESIR-rahaston takauksen avulla EIP voi lainata Mobidiagille tarvittavan rahoituksen, jonka avulla se voi panostaa t&k-työhönsä ja samalla edistää terveyttä maailmanlaajuisesti."

EIP on vaikuttanut merkittävästi Mobidiagin kasvuun jo vuodesta vuonna 2016. Tällöin myönnetyn 15 miljoonan euron lainan viimeinen erä nostettiin marraskuussa 2018. Lainan avulla Mobidiag onnistui saavuttamaan tarvittavat tuotekehityksen ja validointien virstanpylväät ja lanseeraamaan innovatiivisen Novodiag®-diagnostiikkaratkaisun, joka analysoi potilasnäytteet ja tuottaa tulokset täysin automaattisesti. Uuden 25 miljoonan euron lainan avulla Mobidiag hakee edelleen kasvua laajentamalla tuotevalikoimaansa.

Taustatietoa:

Euroopan investointipankki (EIP) on pitkäaikaista lainaa myöntävä EU-elin, joka on EU:n jäsenvaltioiden yhteisessä omistuksessa. Se tarjoaa pitkäaikaisrahoitusta EU:n poliittisia tavoitteita tukeviin investointikohteisiin. Vuonna 2018 EIP tarjosi suomalaisille hankkeille lainoja 1,8 miljardilla eurolla.

Mobidiag on vuonna 2000 perustettu kaupallisessa vaiheessa oleva nopeasti kasvava molekyylidiagnostiikkayritys, jonka edullinen, monikäyttöinen ja kestävä tekniikka tuo molekyylidiagnostiikan vahvuudet taisteluun mikrobilääkeresistenssin (AMR) leviämistä vastaan. Tekniikan avulla saadaan nopeasti selville patogeenit ja niiden mahdollinen resistenttiys antibiooteille. Amplidiag® ja Novodiag® -ratkaisujensa avulla Mobidiag tarjoaa kattavan valikoiman nopeita ja kustannustehokkaita molekyylidiagnostiikan ratkaisuja infektiotautien havaitsemiseen kaikenkokoisten laboratorioiden tarpeisiin.

Novodiag®-alusta tarjoaa automaattisen ratkaisun sekä pienille laboratorioille, suurten laboratorioiden hajautetuille yksiköille, kiireellisiin tilanteisiin ja suuremmille laboratorioille. Laiteratkaisun asiakkaille tuomia etuja ovat muun muassa nopeus, helppokäyttöisyys ja luotettavat tulokset. Novodiag®-ratkaisu on kaupallistamisestaan lähtien saanut erittäin myönteistä palautetta markkinoilta, ja se on nopeasti omaksuttu osaksi monien laboratorioiden rutiineja eri puolilla Eurooppaa.

Euroopan investointiohjelma, joka tunnetaan ”Junckerin suunnitelmana”, on yksi Euroopan komission tärkeimmistä prioriteeteistä. Se keskittyy tukemaan eurooppalaisia investointeja työpaikkojen ja kasvun luomiseksi. Tämä tapahtuu hyödyntämällä nykyisiä ja uusia rahoituslähteitä entistä järkevämmin, poistamalla investointien esteitä ja antamalla investointihankkeille näkyvyyttä ja teknistä tukea.

Euroopan strategisten investointien rahasto (ESIR) on Junckerin suunnitelman keskeinen pilari. ESIR myöntää suuririskisimmän osan kattavan takuun, jonka avulla EIP voi investoida useampiin ja usein riskialttiimpiin hankkeisiin. Tähän mennessä rahoitettaviksi hyväksyttyjen ESIR-hankkeiden ja sopimusten odotetaan saavan liikkeelle 393 miljardin euron investoinnit ja niillä tuetaan noin 945 000 pk-yritystä kaikissa 28 jäsenvaltiossa. Lisää tietoa Euroopan investointisuunnitelman tuloksista on täällä.

Yhteystiedot:
EIP: Tim Smit, +352 691 286423, t.smit@eib.orgTwitter #EIB60 ja Instagram
Euroopan komissio: Siobhan Millbright, +32 460 75 73 61, siobhan.millbright@ec.europa.eu
Mobidiag: Dorothee Allard, +33 (0)1 55 25 17 13, marketing@mobidiag.com
Consilium Strategic Communications: Chris Gardner, Matthew Neal, Chris Welsh, +44 (0)203 709 5700, mobidiag@consilium-comms.com

Idriverplus Joins the “Automate with Velodyne” Ecosystem29.5.2020 21:31:00 EESTPress release

Velodyne Lidar, Inc. and Idriverplus today announced an expanded partnership and Idriverplus inclusion into the Automated with Velodyne integrator ecosystem, which helps companies grow their businesses while using Velodyne lidar technology. Through the program, Velodyne will further collaborate with Idriverplus to support its continued innovation and promote Idriverplus autonomous vehicles, including street cleaners, passenger cars and logistics vehicles. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20200529005589/en/ Velodyne Lidar, Inc. and Idriverplus announced an expanded partnership and Idriverplus inclusion into the Automated with Velodyne integrator ecosystem, which helps companies grow their businesses while using Velodyne lidar technology. (Photo: Velodyne Lidar) Recently, Velodyne signed a multi-year sales agreement with Idriverplus to provide Puck™ sensors for the mass production of autonomous vehicles. Idriverplu

Takeda to Present Data from the ICLUSIG® (ponatinib) Clinical Trial Program that Could Prove Practice-Changing for the Treatment of Chronic-Phase CML29.5.2020 15:00:00 EESTPress release

Takeda Pharmaceutical Company Limited (TSE:4502/NYSE:TAK) today announced that interim analysis data from the Phase 2 OPTIC (Optimizing Ponatinib Treatment In CML) trial will be presented during an oral session at the virtual 56th American Society of Clinical Oncology (ASCO) Annual Meeting and the 25th European Hematology Association (EHA) Annual Meeting. The OPTIC trial is an ongoing, randomized, open-label study prospectively evaluating response-based dosing regimens of ICLUSIG® (ponatinib) over a range of three starting doses (45-, 30-, or 15-mg) with the aim of optimizing its efficacy and safety in patients with chronic-phase chronic myeloid leukemia (CP-CML) who are resistant or intolerant to prior tyrosine kinase inhibitor (TKI) therapy. With a median follow-up of approximately 21 months, data from the interim analysis of OPTIC show that the optimal benefit-risk profile for ICLUSIG in patients with CP-CML is achieved with a daily starting dose of 45-mg and, upon achieving ≤1% BCR

Interim Data from the Open Label Phase 2 OPTIC Study of Iclusig® (ponatinib) for Chronic Phase-CML Presented at the ASCO and EHA Virtual Meetings29.5.2020 15:00:00 EESTPress release

Incyte (Nasdaq:INCY) today announced that data from the interim analysis of the Phase 2 OPTIC (Optimizing Ponatinib Treatment In CML) trial, which was sponsored by Takeda and co-funded by Incyte, will be presented during an oral session at the upcoming 2020 American Society of Clinical Oncology Virtual Meeting (ASCO20; May 29 – May 31) (Abstract #7502)1; and at the virtual 25th Congress of the European Hematology Association (EHA25; June 11 – 14) (Abstract #S172)2. The OPTIC trial is an ongoing randomized, open-label study prospectively evaluating response-based dosing regimens of Iclusig® (ponatinib) over a range of three starting doses (45 mg, 30 mg, 15 mg) with the aim of optimizing its efficacy and safety in patients with chronic-phase chronic myeloid leukemia (CP-CML), who are resistant or intolerant to prior tyrosine kinase inhibitor (TKI) therapy. With a median follow up of approximately 21 months, data from the interim analysis of the OPTIC trial show that the optimal benefit-r

Takeda Pharmaceutical Company Limited (TSE:4502/NYSE:TAK) (“Takeda”) today announced that the European Medicines Agency’s (EMA) Committee for Medicinal Products for Human Use (CHMP) has adopted a positive opinion on a Type II Variation regulatory application and recommended the approval of a pre-filled syringe presentation of TAKHZYRO® (lanadelumab). TAKHZYRO is a subcutaneous injectable prescription medication approved in Europe for routine prevention of recurrent attacks of hereditary angioedema (HAE) in patients aged 12 years and older. HAE is a rare genetic disorder that results in recurrent attacks of oedema – swelling – in various parts of the body, including the abdomen, face, feet, genitals, hands and throat.1,2,3 “Our goal is to continuously innovate in all areas of HAE management,” said Isabel Kalofonos, Global Product Strategy Lead, HAE, Takeda. “This positive opinion marks another important step forward as we aim to enhance the experience of treatment administration for peo