ESIR: Mobidiag saa 25 miljoonan euron rahoituksen Euroopan Investointipankilta

Mobidiag Oy on kaupalliseen vaiheeseen edennyt infektiotautien ja mikrobilääkeresistenssin leviämisen estämiseen keskittynyt molekyylidiagnostiikkayritys. Se allekirjoitti tänään Euroopan investointipankin (EIP) kanssa sopimuksen 25 miljoonan euron kasvupääomalainasta. Lainan mahdollisti Euroopan Strategisten Investointien Rahasto (ESIR) Euroopan kasvurahoitusaloitteen (EGFF) mukaisesti. ESIR on Euroopan investointiohjelman pääpilari. Tämän uuden nelivuotisen lainan avulla Mobidiag edistää tutkimus- ja kehitystyötään ja jatkaa molekyylidiagnostiikkatestien validointia ja kaupallistamista Amplidiag-® ja Novodiag®-alustoilleen.

Tämä lehdistötiedote sisältää multimediaa. Katso koko julkaisu täällä: https://www.businesswire.com/news/home/20190514005609/fi/

EIP:n varapääjohtaja Alexander Stubb, Mobidiagin toimitusjohtajan Tuomas Tenkanen (source: EIB)

Mobidiagin toimitusjohtajan Tuomas Tenkasen mukaan ”Tämä EIP:n myöntämä laina osoittaa osaltaan, että olemme oikealla tiellä matkallamme johtavaksi toimijaksi molekyylidiagnostiikan markkinoilla. Mobidiagin innovatiivisia ratkaisuja on käytössä keskeisissä laboratorioissa ympäri Eurooppaa. Laajamittaisen tuotekehityksen ja kliinisten validointien jälkeen olemme ylpeitä siitä, että meidän huipputekniikkamme on nyt kaupallisesti saatavilla kansainvälisillä markkinoilla. Uuden lainan avulla voidaan edistää Mobidiagin alustan sisällön kehittämistä seuraavalle tasolle ja tuottaa tulevina vuosina merkittävää arvoa kehittämällä laitteistoillemme kattava diagnostisten testien tuotevalikoima. Olemme mielissämme EIP:ltä saamastamme tuesta ja mahdollisuudesta jatkaa työskentelyä heidän kanssaan.”

EIP:n varapääjohtaja Alexander Stubb totesi allekirjoitustilaisuudessa: “Euroopan life science -liiketoiminnan innovaatiokapasiteetin vahvistaminen ja sektorikohtaisen osaamisen säilyttäminen Euroopassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. EIP on aiemmin tunnettu infrastruktuureja tukevana pankkina, mutta viime vuosina se on tehnyt tärkeän muutoksen ja siirtynyt tukemaan innovatiivisia yrityksiä. Huomattavan moni tukea saaneista yrityksistä on Suomesta. Tukemme on auttanut Mobidiagia jatkamaan kasvuaan ja olemme iloisia uudistaessamme sitoumuksemme tähän mahtavaan yritykseen.”

Euroopan komission työllisyydestä, kasvusta, investoinneista ja kilpailukyvystä vastaava varapuheenjohtaja Jyrki Katainen lisää: "Infektiotautien leviämistä ehkäisevä tutkimus- ja kehitystyö on erittäin tärkeää, mutta samalla kallista. Euroopan investointiohjelman ESIR-rahaston takauksen avulla EIP voi lainata Mobidiagille tarvittavan rahoituksen, jonka avulla se voi panostaa t&k-työhönsä ja samalla edistää terveyttä maailmanlaajuisesti."

EIP on vaikuttanut merkittävästi Mobidiagin kasvuun jo vuodesta vuonna 2016. Tällöin myönnetyn 15 miljoonan euron lainan viimeinen erä nostettiin marraskuussa 2018. Lainan avulla Mobidiag onnistui saavuttamaan tarvittavat tuotekehityksen ja validointien virstanpylväät ja lanseeraamaan innovatiivisen Novodiag®-diagnostiikkaratkaisun, joka analysoi potilasnäytteet ja tuottaa tulokset täysin automaattisesti. Uuden 25 miljoonan euron lainan avulla Mobidiag hakee edelleen kasvua laajentamalla tuotevalikoimaansa.

Taustatietoa:

Euroopan investointipankki (EIP) on pitkäaikaista lainaa myöntävä EU-elin, joka on EU:n jäsenvaltioiden yhteisessä omistuksessa. Se tarjoaa pitkäaikaisrahoitusta EU:n poliittisia tavoitteita tukeviin investointikohteisiin. Vuonna 2018 EIP tarjosi suomalaisille hankkeille lainoja 1,8 miljardilla eurolla.

Mobidiag on vuonna 2000 perustettu kaupallisessa vaiheessa oleva nopeasti kasvava molekyylidiagnostiikkayritys, jonka edullinen, monikäyttöinen ja kestävä tekniikka tuo molekyylidiagnostiikan vahvuudet taisteluun mikrobilääkeresistenssin (AMR) leviämistä vastaan. Tekniikan avulla saadaan nopeasti selville patogeenit ja niiden mahdollinen resistenttiys antibiooteille. Amplidiag® ja Novodiag® -ratkaisujensa avulla Mobidiag tarjoaa kattavan valikoiman nopeita ja kustannustehokkaita molekyylidiagnostiikan ratkaisuja infektiotautien havaitsemiseen kaikenkokoisten laboratorioiden tarpeisiin.

Novodiag®-alusta tarjoaa automaattisen ratkaisun sekä pienille laboratorioille, suurten laboratorioiden hajautetuille yksiköille, kiireellisiin tilanteisiin ja suuremmille laboratorioille. Laiteratkaisun asiakkaille tuomia etuja ovat muun muassa nopeus, helppokäyttöisyys ja luotettavat tulokset. Novodiag®-ratkaisu on kaupallistamisestaan lähtien saanut erittäin myönteistä palautetta markkinoilta, ja se on nopeasti omaksuttu osaksi monien laboratorioiden rutiineja eri puolilla Eurooppaa.

Euroopan investointiohjelma, joka tunnetaan ”Junckerin suunnitelmana”, on yksi Euroopan komission tärkeimmistä prioriteeteistä. Se keskittyy tukemaan eurooppalaisia investointeja työpaikkojen ja kasvun luomiseksi. Tämä tapahtuu hyödyntämällä nykyisiä ja uusia rahoituslähteitä entistä järkevämmin, poistamalla investointien esteitä ja antamalla investointihankkeille näkyvyyttä ja teknistä tukea.

Euroopan strategisten investointien rahasto (ESIR) on Junckerin suunnitelman keskeinen pilari. ESIR myöntää suuririskisimmän osan kattavan takuun, jonka avulla EIP voi investoida useampiin ja usein riskialttiimpiin hankkeisiin. Tähän mennessä rahoitettaviksi hyväksyttyjen ESIR-hankkeiden ja sopimusten odotetaan saavan liikkeelle 393 miljardin euron investoinnit ja niillä tuetaan noin 945 000 pk-yritystä kaikissa 28 jäsenvaltiossa. Lisää tietoa Euroopan investointisuunnitelman tuloksista on täällä.

Yhteystiedot:
EIP: Tim Smit, +352 691 286423, t.smit@eib.orgTwitter #EIB60 ja Instagram
Euroopan komissio: Siobhan Millbright, +32 460 75 73 61, siobhan.millbright@ec.europa.eu
Mobidiag: Dorothee Allard, +33 (0)1 55 25 17 13, marketing@mobidiag.com
Consilium Strategic Communications: Chris Gardner, Matthew Neal, Chris Welsh, +44 (0)203 709 5700, mobidiag@consilium-comms.com

Concierge Auctions and Engel & Völkers to Sell $29.9 Million New Jersey Estate Without Reserve20.5.2019 20:32:00 EESTTiedote

A 32,507-square-foot Saddle River residence will sell at auction next month via leading global firm Concierge Auctions. Known as “Stone Palace on the Hill,” the home features a glass elevator, tennis court, racquetball court, wine cellar, and two swimming pools. 144 East Saddle River Road was previously listed for $29.9 million and will sell Without Reserve in cooperation with Alina Pogorelova and Lisa Troyano-Ascolese of Engel & Völkers. Bidding, which will be held via Concierge Auctions’ online marketplace, will open on June 21st and close on June 27. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20190520005686/en/ 144 East Saddle River Road | New York Metro, NJ (Photo: Business Wire) “The quality of work and detail that went into building this home is perhaps the most impressive element of the property,” said Troyano-Ascolese. “With astounding details from custom gold-plated and forged-iron railings to a complete hand-cut

CNIM to Optimize Renewable Heat Production for Nantes District Heating20.5.2019 20:20:00 EESTTiedote

CNIM, a French international industrial equipment manufacturer and integrator, has entered into an agreement concerning the energy efficiency optimisation at the waste-to-energy plant serving the cities of Nantes and Saint Nazaire, in the North West of France. Under the terms of this agreement, CNIM will install an absorption heat pump to boost the supply of hot water to Nantes. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20190520005678/en/ Heat-Pump_13MW_Brive (c) CNIM The delivery is scheduled for October 2019. The new system has been designed to inject 3.1 MW of heat energy into Nantes' district heating system. 2018: Two contracts to upgrade heat networks in France and Switzerland Prior to this agreement, CNIM won two other major contracts to upgrade the energy efficiency of waste-to-energy plants in France and Switzerland, and to supply district heating networks with renewable energy. Supplying 30 MW to Basel's district

Phase III study showed nintedanib slows the loss of pulmonary function in people living with systemic sclerosis associated ILD120.5.2019 19:46:00 EESTTiedote

Boehringer Ingelheim today announced that the SENSCIS® trial met its primary endpoint: reduction in the annual rate of decline in forced vital capacity (FVCa) in patients with systemic sclerosis associated interstitial lung disease (SSc-ILD). Results show that nintedanib slows the loss of pulmonary function in patients with SSc-ILD compared to placebo. Patients taking nintedanib showed a 44% reduction in the rate of decline of their lung function, measured in FVC assessed over 52 weeks1. These new data were today published in the New England Journal of Medicine (NEJM) and presented to the medical community at the American Thoracic Society (ATS) International Conference, in Dallas, USA. SENSCIS® is the largest randomised controlled trial to be conducted in patients with SSc-ILD, a disease for which there are currently no approved treatments.1,3,4 Results also showed that nintedanib had a safety and tolerability profile similar to that observed in patients with idiopathic pulmonary fibro

MyHeritage laajenee terveyteen lanseeramalla uuden DNA-testin, joka tarjoaa kuluttajille yksilöllistä tietoa terveydestä20.5.2019 18:55:00 EESTTiedote