Esko Aholle Elinkeinoelämän ansioristi

Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunta on myöntänyt ansioristejä ansioituneille elinkeinoelämän vaikuttajille. Elinkeinoelämän ansioristi myönnettiin tänä vuonna Esko Aholle.

Esko Aholle  myönnettiin Elinkeinoelämän ansioristi. Kuva: Kimmo Penttinen.

Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunta on päättänyt myöntää Keskuskauppakamarin aloitteesta Elinkeinoelämän ansioristinentiselle pääministerille ja yritysjohtajalle Esko Aholle, joka on toiminut Kansainvälisen kauppakamarin hallituksen (ICC) jäsenenä kuusi vuotta.

”Kiitos saamastani kunnianosoituksesta. Rohkenen vastaanottaa tämän, ei vain tunnustuksena tehdystä työstä, vaan kannustuksena tehdä myös jatkossa työtä suomalaisen elinkeinoelämän ja sitä kautta koko yhteiskunnan menestyksen hyväksi”, Aho sanoi kiitospuheessaan.

Kauppakamarin ansioristit myönnettiin Keskuskauppakamarin entiselle toimitusjohtajalle, Nordic West Officen toimitusjohtaja Risto E.J. Penttilälle, Keskuskauppakamarin entiselle varatoimitusjohtajalle, Directors' Institute Finlandin pääsihteeri Leena Linnainmaalle30 vuotta ICC:n valtuuskunnan jäsenenä toimineelle Magnus Bargumille, Sampon konsernijohtaja Kari Stadigille ja SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilälle.

Vuoden työntekijän ansiomerkki annettiin Keskuskauppakamarin palvelujohtaja Mari Hakkaraiselle. Perusteluissa mainittiin, että hän on erittäin tuottelias, palveluhenkinen sekä pidetty työkaveri. Lisäksi hän on kehittänyt palveluita sekä tapahtumia tuoden niihin uudenlaista osaamista.

Esityksen Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunnalle Elinkeinoelämän ansioristin myöntämisestä voivat tehdä Keskuskauppakamari, Elinkeinoelämän keskusliitto, Perheyritysten Liitto ja Suomen Yrittäjät. Elinkeinoelämän ansioristi voidaan myöntää elinkeinoelämässä erityisen ansiokkaasti toimineelle henkilölle. Ensimmäiset Elinkeinoelämän ansioristit myönnettiin vuonna 2018 vuorineuvos Kari Jordanille ja tasavallan presidentti Sauli Niinistölle.

Ansioristit luovutettiin Keskuskauppakamarin illallisgaalassa ravintola Pörssissä 13.12.2019.

Esko Aholle  myönnettiin Elinkeinoelämän ansioristi. Kuva: Kimmo Penttinen.

Keskuskauppakamari tukee EU:n tavoitetta pääomamarkkinoiden kehittämisestä – myös kansallisia toimenpiteitä tarvitaan24.9.2020 15:10:21 EESTTiedote

Keskuskauppakamari tukee komission tavoitetta kehittää EU:n pääomamarkkinoita. Nykyistä paremmin toimivia pääomamarkkinoita tarvitaan kanavoimaan yksityisiä pääomia ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen tähtääviin investointeihin ja uudelle kasvu-uralle pääsemiseen koronakriisin jäljiltä. EU-tason toimenpiteiden lisäksi tarvitaan kansallisia toimia houkuttelevan, kasvuhakuisen ja kilpailukykyisen liiketoimintaympäristön luomiseksi.

Kauppakamarit vauhdittavat vientiä kansainvälisellä harjoittelijaohjelmalla23.9.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamari on käynnistänyt kansainvälisen harjoittelijaohjelman, jonka kautta suomalaiset opiskelijat pääsevät tutustumaan ympäri maailmaa toimiviin suomalaisiin vientiyrityksiin. Harjoittelu tehdään FinnChameissa, jotka ovat suomalaisia kauppakamareita tai kauppakiltoja viidellä eri mantereella. Keskuskauppakamari koordinoi ja alueelliset kauppakamarit valitsevat ja lähettävät suomalaisharjoittelijat FinnCham-toimipisteisiin.

Työttömien määrä kasvanut selvästi - “Pelkkä rahan käyttäminen ilman selkeästi viestittyä suunnitelmaa on huolestuttavaa”22.9.2020 08:51:33 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työttömien määrän runsaasta kasvusta vuoden takaiseen verrattuna. Toimia työllisyyden nostamiseksi olisi tarvittu budjettiriihessä, jonka työllisyyspäätökset olivat pettymys. Pelkkä rahan käyttäminen ilman selkeästi viestittyä suunnitelmaa tulevaisuudesta on huolestuttavaa.