Esko Aholle Elinkeinoelämän ansioristi

Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunta on myöntänyt ansioristejä ansioituneille elinkeinoelämän vaikuttajille. Elinkeinoelämän ansioristi myönnettiin tänä vuonna Esko Aholle.

Esko Aholle  myönnettiin Elinkeinoelämän ansioristi. Kuva: Kimmo Penttinen.

Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunta on päättänyt myöntää Keskuskauppakamarin aloitteesta Elinkeinoelämän ansioristinentiselle pääministerille ja yritysjohtajalle Esko Aholle, joka on toiminut Kansainvälisen kauppakamarin hallituksen (ICC) jäsenenä kuusi vuotta.

”Kiitos saamastani kunnianosoituksesta. Rohkenen vastaanottaa tämän, ei vain tunnustuksena tehdystä työstä, vaan kannustuksena tehdä myös jatkossa työtä suomalaisen elinkeinoelämän ja sitä kautta koko yhteiskunnan menestyksen hyväksi”, Aho sanoi kiitospuheessaan.

Kauppakamarin ansioristit myönnettiin Keskuskauppakamarin entiselle toimitusjohtajalle, Nordic West Officen toimitusjohtaja Risto E.J. Penttilälle, Keskuskauppakamarin entiselle varatoimitusjohtajalle, Directors' Institute Finlandin pääsihteeri Leena Linnainmaalle30 vuotta ICC:n valtuuskunnan jäsenenä toimineelle Magnus Bargumille, Sampon konsernijohtaja Kari Stadigille ja SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilälle.

Vuoden työntekijän ansiomerkki annettiin Keskuskauppakamarin palvelujohtaja Mari Hakkaraiselle. Perusteluissa mainittiin, että hän on erittäin tuottelias, palveluhenkinen sekä pidetty työkaveri. Lisäksi hän on kehittänyt palveluita sekä tapahtumia tuoden niihin uudenlaista osaamista.

Esityksen Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunnalle Elinkeinoelämän ansioristin myöntämisestä voivat tehdä Keskuskauppakamari, Elinkeinoelämän keskusliitto, Perheyritysten Liitto ja Suomen Yrittäjät. Elinkeinoelämän ansioristi voidaan myöntää elinkeinoelämässä erityisen ansiokkaasti toimineelle henkilölle. Ensimmäiset Elinkeinoelämän ansioristit myönnettiin vuonna 2018 vuorineuvos Kari Jordanille ja tasavallan presidentti Sauli Niinistölle.

Ansioristit luovutettiin Keskuskauppakamarin illallisgaalassa ravintola Pörssissä 13.12.2019.

Esko Aholle  myönnettiin Elinkeinoelämän ansioristi. Kuva: Kimmo Penttinen.

Hyviä uutisia työmarkkinoilta: Työllisyysaste nousi 73 prosenttiin24.1.2020 09:02:18 EETTiedote

Työllisyys on 55 000 työllisen päässä hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luku käy ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan hallituksen työllisyystavoitteen etenemistä. Työllisyysasteen kehitystä voi seurata osoitteessa www.tyollisyystavoite.fi. Sivustolla pidetään myös kirjaa päätösperäisistä työllisyystoimista ja niiden työllisyysvaikutuksista.

Keskuskauppakamari: Nuoret ensin ulos työpaikoilta -ehdotus on syrjintää ja jäykentäisi työmarkkinoita entisestään17.1.2020 11:16:45 EETTiedote

Helsingin Sanomat nosti 16.1.2020 esiin mahdollisen listan hallituksen keinoista parantaa työllisyyttä. Jutussa kerrotaan SDP:n ja SAK:n kannattavan uudistusta, jonka seurauksena työnantaja joutuisi irtisanomistilanteessa antamaan potkut ensin nuoremmille työntekijöille. Kyse on ns. LiFo eli Last In First Out -periaatteesta, jota sovelletaan Ruotsissa. ”Kyseessä ei olisi suoranaisesti työllisyystoimi, vaan ennemminkin tapa syrjiä nuorempia työntekijöitä. Edellä kuvattu jo nykyään vahvan irtisanomissuojan tiukennus jäykentäisi Suomen työmarkkinoita entisestään”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo. Kansainvälisissä vertailuissa Suomi sijoittuu nykyäänkin melko huonosti työmarkkinoiden joustavuutta kuvaavissa indekseissä, Kotamäki muistuttaa. Asiakokonaisuus ei ole pelkästään mielipideasia, vaan Ruotsin LiFo-järjestelmästä on julkaistu tutkimuksia taloustieteen parhaissa lehdissä. ”Erityisen tutkittua on 2000-luvun alussa Ruotsissa säädetty uudistus, jossa alle 11 henk