Esperi ja SuPer ovat päässeet sopuun pienennetyn Esperi-lisän palauttamisesta

Vuonna 2018 tietyissä Esperin toimintayksiköissä myönnetty palkanosa, niin sanottu Esperi-lisä, pieneni kesäkuussa tehtyjen palkankorotusten yhteydessä. Esperi-lisää pienennettiin palkankorotuksen verran. Esperi-lisän pienenemisen taustalla oli valtakunnansovittelijan esityksestä keväällä 2018 sovittu työmarkkinajärjestöjen palkkaratkaisu ja työnantajaliiton ratkaisusta tekemä tulkinta.

Esperi on käynyt henkilöstön edustajien sekä SuPerin kanssa eri foorumeissa keskustelua Esperi-lisän osalta tehdystä ratkaisusta, sillä SuPer ei ole hyväksynyt kesäkuussa 2018 tehtyä Esperi-lisän pienennystä. Lisäksi asiassa on annettu työtuomioistuimen ratkaisu, joka tukee SuPerin kantaa asiassa. Työnantaja hyväksyy työtuomioistuimen tulkinnan Esperi-lisän pienentämiseen liittyen.

Esperi on päättänyt palauttaa vuonna 2018 pienentyneen Esperi-lisän osuuden sitä saaneille työntekijöilleen.

Esperi-lisän palauttamista koskevasta toimintamallista on sovittu yhdessä SuPerin kanssa. Toimintamallin mukaisesti lisän palauttamisesta on mahdollista tehdä sopimus työntekijän ja Esperin välillä SuPerin kautta. Tällä perusteella Esperi-lisä voidaan palauttaa sopimuksen mukaisesti.

Tiistaiksi 8.9. sovittu käräjäoikeuden käsittely on peruttu, koska asia on sovittu.

SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola pitää erittäin tärkeänä, että sopu satojen jäsenten asiassa saatiin aikaiseksi ja Esperi hyväksyi työtuomioistuimen ratkaisun.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jota työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, 050 569 8710

SuPerin Paavola: Hyvä työturvallisuus suojaa myös potilaita ja asiakkaita17.9.2020 06:50:00 EESTTiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola toivoo epidemiatilanteissa viranomaisilta nopeita, yksiselitteisiä ohjeita, että hoitajat voivat suojata itsensä ja hoidettavansa. Koronapandemia on osoittanut konkreettisesti, kuinka suuri merkitys on sillä, että myös henkilöstön turvallisuudesta huolehditaan. Maailman terveysjärjestö WHO:n perustamaa Maailman potilasturvallisuuspäivää vietetään toista kertaa 17. syyskuuta ajankohtaisella aiheella ”Henkilöstön turvallisuus on potilas- ja asiakasturvallisuutta.”