Espoon kaupunki - Esbo stad

Espoo ja Turku kehittävät robottibussiliikennettä yhdessä kumppanien kanssa

Jaa
Milloin robottibussit kulkevat kaupungeissa? Robottibusseja on testattu Suomessa kaupunkiympäristössä jo useiden vuosien ajan ja tulevaisuuden tavoitteena onkin tehdä robottibusseista pysyvä osa kaupunkien joukkoliikennettä. Espoon kaupunki ja Turun kaupunki selvittivät yhteistyössä, miten automaattinen joukkoliikenne voisi toimia osana joukkoliikennejärjestelmää.
Robottibussia pilotoitiin Keran kaupunginosassa Espoossa vuonna 2019. Kuva Janne Ketola / Summit Media Oy.
Robottibussia pilotoitiin Keran kaupunginosassa Espoossa vuonna 2019. Kuva Janne Ketola / Summit Media Oy.

Selvityksen tuloksia esitellään tänään 24.8. klo 10–12 järjestettävässä webinaarissa.

Sitowisen toteuttamassa selvityksessä tarkasteltiin automaattisen liikenteen tulevaisuuden kehitysnäkymiä Suomessa ja kansainvälisesti. Kehitysnäkymien pohjalta laadittiin toimenpidesuosituksia kaupungeille. Lisäksi selvitettiin minkälaisia vaatimuksia robottibussiliikenne asettaa esimerkiksi kaupunkisuunnitteluun. Robottibussien tullessa laajemmin käyttöön kaupungeissa on arvioitava erilaisia näkökulmia, kuten turvallisuus, pysäkkijärjestelyt, latausasemien sijainti, etäohjaus häiriötilanteissa, palvelun saavutettavuus ja esteettömyys.

Automaattisen ajamisen ja robottibussien laajemman käyttöönoton ajankohdasta on olemassa erilaisia arvioita. Ajoneuvovalmistajien näkemysten mukaan on mahdollista, että noin vuodesta 2025 alkaen ollaan teknisesti täysin valmiita toimimaan muun liikenteen seassa.

Todennäköisimmin automaattisen joukkoliikenteen voi odottaa olevan jo melkoisen vakiintunutta vuoteen 2040 mennessä. Tavoitteena on, että robottibussit toimisivat osana joukkoliikennettä ja tarjoaisivat joustavan liityntäliikenteen esimerkiksi junan ja metron käyttäjille.

Espoon kaupunki toimii aktiivisesti kumppaneiden kanssa kestävien ratkaisujen edistämisessä. Automaattiseen ajamiseen liittyvät toimenpiteet tulisi toteuttaa yhteistyönä, johon osallistuvat Suomesta kaikki ne kaupungit, joilla on suunnitelmia ja näkemyksiä automaattiliikenteen ja automaattisten bussien käyttöönottoon liittyen. Kehittämistyötä tehdään yhteistyössä yritysten ja tutkimuslaitosten kanssa. Kaupunkien rooli on edesauttaa robottibussien kokeilemista aidossa kaupunkiympäristössä sekä varmistaa katuympäristön kehittäminen siten että robottibusseilla ajaminen on mahdollista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Espoon kaupunki, kehittämispäällikkö Mari Päätalo, puh. 040 639 4550, mari.paatalo@espoo.fi


Turun kaupunki, kehittämispäällikkö Topias Pihlava, puh. 040 182 5842,
topias.pihlava@turku.fi


Turun kaupunki, asiantuntija Juho Taavetinkangas, puh. 040 141 7543,
juho.taavetinkangas@turku.fi

Kuvat

Robottibussia pilotoitiin Keran kaupunginosassa Espoossa vuonna 2019. Kuva Janne Ketola / Summit Media Oy.
Robottibussia pilotoitiin Keran kaupunginosassa Espoossa vuonna 2019. Kuva Janne Ketola / Summit Media Oy.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Verkostomainen viiden kaupunkikeskuksen Espoo on vastuullinen ja inhimillinen edelläkävijäkaupunki, jossa kaikkien on hyvä asua, oppia, tehdä työtä ja yrittää ja jossa espoolainen voi aidosti vaikuttaa.

Facebook

Twitter

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Kommunerna längs Västbanan och staten har enats om att föra järnvägsprojektet vidare till byggfasen – kommunerna nöjda med det äntligen uppnådda förhandlingsresultatet31.10.2025 17:30:30 EET | Pressmeddelande

I förhandlingarna mellan staten och delägarkommunerna i Västbanan Ab – Esbo, Åbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt – har parterna nått en överenskommelse om att föra Västbanan vidare till byggfasen. Aktieägaravtalet gällande finansieringen av projektet kommer att behandlas av beslutsorganen i de sex kommunerna och hos staten under november–december. Byggandet av Västbanan kan inledas i slutet av år 2027.

Länsiradan kunnat ja valtio sopivat ratahankkeen etenemisestä rakentamisvaiheeseen – kunnat tyytyväisiä vihdoin saavutettuun neuvottelutulokseen31.10.2025 17:30:30 EET | Tiedote

Länsirata Oy:n osakaskuntien Espoon, Turun, Salon, Lohjan, Vihdin ja Kirkkonummen sekä valtion välisissä neuvotteluissa on saavutettu sopu, jonka pohjalta voidaan siirtyä päätöksentekoon Länsiradan etenemisestä rakentamisvaiheeseen. Hankkeen rahoitusta koskeva osakassopimus viedään Länsiradan kuuden kunnan ja valtion päätöksentekoelimiin marras-joulukuussa. Länsiradan rakentaminen voisi alkaa vuoden 2027 lopulla.

Ympäristö- ja rakennuslautakunta: rakennusjärjestyksen luonnos nähtäville31.10.2025 09:03:45 EET | Tiedote

Espoon ympäristö- ja rakennuslautakunta päätti kokouksessaan 30.10.2025 asettaa Espoon rakennusjärjestysluonnoksen nähtäville ajalle 5.11.–5.12.2025. Esittelijän kokouksessa muuttama ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Sen myötä luonnoksen sanamuotoja tarkennettiin ja siitä poistettiin epätarkoituksenmukaisia kohtia. Rakennusjärjestysluonnoksen muokattu versio julkaistaan keskiviikkona 5.11.2025 kokouksen pöytäkirjan yhteydessä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye