Espoo kokeilee liikkuvaa neuvontapalvelua – osa kiinteistä asiointipisteistä esitetään suljettavaksi
Kiinteät asiointipisteet säilyisivät Matinkylässä, Leppävaarassa ja Kalajärvellä.
Myös Espoon keskuksessa säilyisi mahdollisuus asioida kasvokkain. Pienimuotoinen asiointipiste toimisi jossain kaupungin tai yhteistyökumppanin tiloissa.
”Esitämme, että asiointipiste säilyy molempien ratojen varrella: metroradan varrella Matinkylässä ja Rantaradan varrella Leppävaarassa. Nämä ovat radanvarsien vilkkaimpia pisteitä, jotka palvelevat laajaa aluetta ja ovat helposti saavutettavia. Kalajärven asiointipisteemme säilyttämistä puoltaa sijainti heikompien julkisten liikenneyhteyksien alueella sekä edulliset kustannukset kaupungin omissa tiloissa, pienellä henkilöstöresurssilla”, kertoo asiointijohtaja Kirsi Remes.
Liikkuva palvelu takaa asiointimahdollisuuden kaikissa kaupunkikeskuksissa
Esitys asiointipisteiden sulkemisesta ja liikkuvaan palveluun ja digitukeen panostamisesta ovat osa Taloudellisesti kestävä Espoo -ohjelman (TakE) toimenpiteitä. Muutos olisi kuitenkin ollut edessä ilman säästöpaineitakin, koska kaupungin ja sen kumppanien palvelujen digitalisoituminen on muuttanut ja tulee muuttamaan asiointipalvelujen tarvetta.
Kaikissa kaupunkikeskuksissa säilyy asiointimahdollisuus, vaikka sieltä poistuu nykyisenkaltainen fyysinen asiointipiste. Kun suuri osa asiointipalveluiden tarjoamasta palveluista voidaan hoitaa sähköisesti, on myös tätä tarvetta tarkasteltu sähköisen asioinnin tukemisen eli digituen näkökulmasta.
Digituella tarkoitetaan apua ja tukea, jota voi saada erilaisten mobiililaitteiden ja sähköisten palveluiden käyttämiseen ja verkon välityksellä asioimiseen.
Espoo haluaa tavoittaa digituesta ja yleistasoisesta palveluneuvonnasta hyötyvät kohderyhmät nykyistä paremmin. Siksi toimintamalliksi on valittu liikkuva neuvontapalvelu, jonka ytimessä ovat digituki ja yleistasoinen neuvonta ja ohjaus julkisten palvelujen käytössä. Liikkuvassa palvelussa palveluneuvojat työskentelevät määrätyn ajan tietyssä paikassa ja keskittyvät tuolloin kyseisessä paikassa liikkeellä olevien neuvontaan.
”Liikkuvan neuvontapalvelumme työntekijät voivat jalkautua vaikkapa seniorien palvelukeskukseen, eli löytää uusia asiakasryhmiä, joiden on itse vaikea liikkua palvelujen äärelle”, kertoo asiointipalvelupäällikkö Anna-Maija Aalto.
Kasvokkaispalvelun tarve vähenemässä
Sähköisen asioinnin vaivattomuus kiinnostaa asiakkaita, ja erityisesti asiointi- ja neuvontapalvelun kysyntä on siirtynyt verkkoon. Asiointipisteiden laajasta tarjonnasta useat asiat hoituvat jo itsepalveluna − esimerkiksi kaupungin ja Kelan sähköiset palvelut, HSL-lippujen lataus ja tapahtumalippujen hankinta.
Koska kaikki asiakkaat eivät osaa käyttää itsepalveluja verkossa, kaupunki kohdentaa digitukea jatkossa erityisesti näille kohderyhmille.
”Monet asiakkaistamme ovat siirtyneet käyttämään sähköisiä palveluja, ja vastaamme toiveisiin kehittämällä niitä yhä sujuvammiksi. Vuoteen 2024 mennessä otamme käyttöön OmaEspoo-itsepalvelukanavan, jossa asiakas voi asioida kanssamme sähköisesti ja itse valitsemallaan hetkellä. Ennakoimme asiointipisteidemme kävijämäärien vähenevän aiemmista vuosista. Koronaepidemia vauhditti muutosta ja toi samalla esille ne asiakasryhmät, jotka tarvitsevat tukea opetellessaan hyödyntämään sähköisiä palveluja”, toteaa Kirsi Remes.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
asiointijohtaja Kirsi Remes, puh. 043 824 9071, kirsi.remes@espoo.fi
asiointipalvelupäällikkö Anna-Maija Aalto, puh. 040 507 9083, anna-maija.aalto@espoo.fi
Tietoja julkaisijasta
Espoon kaupunki - Esbo stadPL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Metron järjestelmiä ja metrojunia uusitaan – liikenteenohjausjärjestelmä muuttuu lähivuosina4.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Pääkaupunkiseudun metron vanhoja järjestelmiä uusitaan vaiheittain tulevien vuosien aikana. Muutokset tehdään osana Metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantamishanketta (METKA), jonka tavoitteena on parantaa metron turvallisuutta ja luotettavuutta. METKA-hankkeen käsittely päätöksenteossa etenee ja ehdolliset hankintapäätökset uudesta junankulunvalvontajärjestelmästä sekä radioverkosta on tehty.
Elinkeino- ja kilpailukykyjaosto: Keilaniemen metrokortteliin haetaan uutta suunnitteluratkaisua3.11.2025 15:09:27 EET | Tiedote
Kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto päätti, että Keilaniemen metrokorttelin asemakaavaa muutetaan. Jaosto päätti kehottaa kaupunkisuunnittelulautakuntaa ja kaupunkisuunnittelukeskusta käynnistämään asemakaavan muutoksen.
Kulttuurin iloa Lasten viikonlopun kuvituksessa3.11.2025 09:39:04 EET | Tiedote
Jo viidettä kertaa järjestettävä Espoon Lasten viikonloppu ilahduttaa vuoden pimeimpään aikaan, marraskuun lopulla 21.–23.11.2025. Tapahtumakokonaisuus on saanut kuvataitelija Anna Salmisalon luoman uuden mielikuvituksellisen ilmeen.
Kommunerna längs Västbanan och staten har enats om att föra järnvägsprojektet vidare till byggfasen – kommunerna nöjda med det äntligen uppnådda förhandlingsresultatet31.10.2025 17:30:30 EET | Pressmeddelande
I förhandlingarna mellan staten och delägarkommunerna i Västbanan Ab – Esbo, Åbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt – har parterna nått en överenskommelse om att föra Västbanan vidare till byggfasen. Aktieägaravtalet gällande finansieringen av projektet kommer att behandlas av beslutsorganen i de sex kommunerna och hos staten under november–december. Byggandet av Västbanan kan inledas i slutet av år 2027.
Länsiradan kunnat ja valtio sopivat ratahankkeen etenemisestä rakentamisvaiheeseen – kunnat tyytyväisiä vihdoin saavutettuun neuvottelutulokseen31.10.2025 17:30:30 EET | Tiedote
Länsirata Oy:n osakaskuntien Espoon, Turun, Salon, Lohjan, Vihdin ja Kirkkonummen sekä valtion välisissä neuvotteluissa on saavutettu sopu, jonka pohjalta voidaan siirtyä päätöksentekoon Länsiradan etenemisestä rakentamisvaiheeseen. Hankkeen rahoitusta koskeva osakassopimus viedään Länsiradan kuuden kunnan ja valtion päätöksentekoelimiin marras-joulukuussa. Länsiradan rakentaminen voisi alkaa vuoden 2027 lopulla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme