Espoo kokeilee liikkuvaa neuvontapalvelua – osa kiinteistä asiointipisteistä esitetään suljettavaksi
Kiinteät asiointipisteet säilyisivät Matinkylässä, Leppävaarassa ja Kalajärvellä.
Myös Espoon keskuksessa säilyisi mahdollisuus asioida kasvokkain. Pienimuotoinen asiointipiste toimisi jossain kaupungin tai yhteistyökumppanin tiloissa.
”Esitämme, että asiointipiste säilyy molempien ratojen varrella: metroradan varrella Matinkylässä ja Rantaradan varrella Leppävaarassa. Nämä ovat radanvarsien vilkkaimpia pisteitä, jotka palvelevat laajaa aluetta ja ovat helposti saavutettavia. Kalajärven asiointipisteemme säilyttämistä puoltaa sijainti heikompien julkisten liikenneyhteyksien alueella sekä edulliset kustannukset kaupungin omissa tiloissa, pienellä henkilöstöresurssilla”, kertoo asiointijohtaja Kirsi Remes.
Liikkuva palvelu takaa asiointimahdollisuuden kaikissa kaupunkikeskuksissa
Esitys asiointipisteiden sulkemisesta ja liikkuvaan palveluun ja digitukeen panostamisesta ovat osa Taloudellisesti kestävä Espoo -ohjelman (TakE) toimenpiteitä. Muutos olisi kuitenkin ollut edessä ilman säästöpaineitakin, koska kaupungin ja sen kumppanien palvelujen digitalisoituminen on muuttanut ja tulee muuttamaan asiointipalvelujen tarvetta.
Kaikissa kaupunkikeskuksissa säilyy asiointimahdollisuus, vaikka sieltä poistuu nykyisenkaltainen fyysinen asiointipiste. Kun suuri osa asiointipalveluiden tarjoamasta palveluista voidaan hoitaa sähköisesti, on myös tätä tarvetta tarkasteltu sähköisen asioinnin tukemisen eli digituen näkökulmasta.
Digituella tarkoitetaan apua ja tukea, jota voi saada erilaisten mobiililaitteiden ja sähköisten palveluiden käyttämiseen ja verkon välityksellä asioimiseen.
Espoo haluaa tavoittaa digituesta ja yleistasoisesta palveluneuvonnasta hyötyvät kohderyhmät nykyistä paremmin. Siksi toimintamalliksi on valittu liikkuva neuvontapalvelu, jonka ytimessä ovat digituki ja yleistasoinen neuvonta ja ohjaus julkisten palvelujen käytössä. Liikkuvassa palvelussa palveluneuvojat työskentelevät määrätyn ajan tietyssä paikassa ja keskittyvät tuolloin kyseisessä paikassa liikkeellä olevien neuvontaan.
”Liikkuvan neuvontapalvelumme työntekijät voivat jalkautua vaikkapa seniorien palvelukeskukseen, eli löytää uusia asiakasryhmiä, joiden on itse vaikea liikkua palvelujen äärelle”, kertoo asiointipalvelupäällikkö Anna-Maija Aalto.
Kasvokkaispalvelun tarve vähenemässä
Sähköisen asioinnin vaivattomuus kiinnostaa asiakkaita, ja erityisesti asiointi- ja neuvontapalvelun kysyntä on siirtynyt verkkoon. Asiointipisteiden laajasta tarjonnasta useat asiat hoituvat jo itsepalveluna − esimerkiksi kaupungin ja Kelan sähköiset palvelut, HSL-lippujen lataus ja tapahtumalippujen hankinta.
Koska kaikki asiakkaat eivät osaa käyttää itsepalveluja verkossa, kaupunki kohdentaa digitukea jatkossa erityisesti näille kohderyhmille.
”Monet asiakkaistamme ovat siirtyneet käyttämään sähköisiä palveluja, ja vastaamme toiveisiin kehittämällä niitä yhä sujuvammiksi. Vuoteen 2024 mennessä otamme käyttöön OmaEspoo-itsepalvelukanavan, jossa asiakas voi asioida kanssamme sähköisesti ja itse valitsemallaan hetkellä. Ennakoimme asiointipisteidemme kävijämäärien vähenevän aiemmista vuosista. Koronaepidemia vauhditti muutosta ja toi samalla esille ne asiakasryhmät, jotka tarvitsevat tukea opetellessaan hyödyntämään sähköisiä palveluja”, toteaa Kirsi Remes.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
asiointijohtaja Kirsi Remes, puh. 043 824 9071, kirsi.remes@espoo.fi
asiointipalvelupäällikkö Anna-Maija Aalto, puh. 040 507 9083, anna-maija.aalto@espoo.fi
Tietoja julkaisijasta
Espoon kaupunki - Esbo stadPL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kulttuurikeskuksen teatterin toteutussuunnitelmat ovat valmistuneet25.11.2025 12:40:00 EET | Tiedote
Espoon kulttuurikeskuksen teatterihankkeen toteutussuunnitelmat ovat valmistuneet. Teatterin rakentamislupa on jätetty Espoon rakennusvalvonnalle ja rakentamaan päästään arviolta syksyn 2026 aikana.
Kaupunginhallitus: Ulla Lehtonen ja Jussi Paavola ovat uudet tulosyksikköjohtajat24.11.2025 18:22:09 EET | Tiedote
Kaupunginhallitus valitsi Espooseen kaksi uutta johtajaa: suomenkielisen varhaiskasvatuksen johtajaksi valittiin Ulla Lehtonen ja suomenkielisen toisen asteen koulutuksen ja nuorisopalvelujen johtajaksi Jussi Paavola.
Konserni- ja tilajaoston päätöksiä 24.11.202524.11.2025 15:18:48 EET | Tiedote
Kaupunginhallituksen konserni- ja tilajaosto merkitsi tiedoksi konserniraportin tammi-syyskuu 2025. Espoon kaupungin konserniraportti sisältää Espoo-konsernin merkittävimpien yhteisöjen toimintaan ja talouteen liittyvät olennaiset tiedot omistajatavoitteiden näkökulmasta.
Espoon vuoden 2026 talousarviosta neuvottelutulos19.11.2025 13:00:58 EET | Tiedote
Valtuuston neuvottelutoimikunta on saavuttanut neuvottelutuloksen Espoon kaupungin vuoden 2026 talousarviosta ja taloussuunnitelmasta. Neuvotteluissa lisäpanostuksia kohdistettiin erityisesti lapsiin ja nuoriin.
Espoo järjestää Katse Espooseen -runokilpailun senioreille17.11.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Espoon kaupunki järjestää runokilpailun, johon kutsutaan mukaan kaikki 65 vuotta täyttäneet kirjoittajat. Osallistujan ei tarvitse olla espoolainen. Runokilpailu on osa Katse Espooseen -kokonaisuutta, johon kuuluu kirjan, mediataideteoksen ja podcastin lisäksi biisipajoja senioritaloissa sekä Sukupolvet yhdessä -toimintaa asukaspuistoissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme