Espoo kokeilee liikkuvaa neuvontapalvelua – osa kiinteistä asiointipisteistä esitetään suljettavaksi
Kiinteät asiointipisteet säilyisivät Matinkylässä, Leppävaarassa ja Kalajärvellä.
Myös Espoon keskuksessa säilyisi mahdollisuus asioida kasvokkain. Pienimuotoinen asiointipiste toimisi jossain kaupungin tai yhteistyökumppanin tiloissa.
”Esitämme, että asiointipiste säilyy molempien ratojen varrella: metroradan varrella Matinkylässä ja Rantaradan varrella Leppävaarassa. Nämä ovat radanvarsien vilkkaimpia pisteitä, jotka palvelevat laajaa aluetta ja ovat helposti saavutettavia. Kalajärven asiointipisteemme säilyttämistä puoltaa sijainti heikompien julkisten liikenneyhteyksien alueella sekä edulliset kustannukset kaupungin omissa tiloissa, pienellä henkilöstöresurssilla”, kertoo asiointijohtaja Kirsi Remes.
Liikkuva palvelu takaa asiointimahdollisuuden kaikissa kaupunkikeskuksissa
Esitys asiointipisteiden sulkemisesta ja liikkuvaan palveluun ja digitukeen panostamisesta ovat osa Taloudellisesti kestävä Espoo -ohjelman (TakE) toimenpiteitä. Muutos olisi kuitenkin ollut edessä ilman säästöpaineitakin, koska kaupungin ja sen kumppanien palvelujen digitalisoituminen on muuttanut ja tulee muuttamaan asiointipalvelujen tarvetta.
Kaikissa kaupunkikeskuksissa säilyy asiointimahdollisuus, vaikka sieltä poistuu nykyisenkaltainen fyysinen asiointipiste. Kun suuri osa asiointipalveluiden tarjoamasta palveluista voidaan hoitaa sähköisesti, on myös tätä tarvetta tarkasteltu sähköisen asioinnin tukemisen eli digituen näkökulmasta.
Digituella tarkoitetaan apua ja tukea, jota voi saada erilaisten mobiililaitteiden ja sähköisten palveluiden käyttämiseen ja verkon välityksellä asioimiseen.
Espoo haluaa tavoittaa digituesta ja yleistasoisesta palveluneuvonnasta hyötyvät kohderyhmät nykyistä paremmin. Siksi toimintamalliksi on valittu liikkuva neuvontapalvelu, jonka ytimessä ovat digituki ja yleistasoinen neuvonta ja ohjaus julkisten palvelujen käytössä. Liikkuvassa palvelussa palveluneuvojat työskentelevät määrätyn ajan tietyssä paikassa ja keskittyvät tuolloin kyseisessä paikassa liikkeellä olevien neuvontaan.
”Liikkuvan neuvontapalvelumme työntekijät voivat jalkautua vaikkapa seniorien palvelukeskukseen, eli löytää uusia asiakasryhmiä, joiden on itse vaikea liikkua palvelujen äärelle”, kertoo asiointipalvelupäällikkö Anna-Maija Aalto.
Kasvokkaispalvelun tarve vähenemässä
Sähköisen asioinnin vaivattomuus kiinnostaa asiakkaita, ja erityisesti asiointi- ja neuvontapalvelun kysyntä on siirtynyt verkkoon. Asiointipisteiden laajasta tarjonnasta useat asiat hoituvat jo itsepalveluna − esimerkiksi kaupungin ja Kelan sähköiset palvelut, HSL-lippujen lataus ja tapahtumalippujen hankinta.
Koska kaikki asiakkaat eivät osaa käyttää itsepalveluja verkossa, kaupunki kohdentaa digitukea jatkossa erityisesti näille kohderyhmille.
”Monet asiakkaistamme ovat siirtyneet käyttämään sähköisiä palveluja, ja vastaamme toiveisiin kehittämällä niitä yhä sujuvammiksi. Vuoteen 2024 mennessä otamme käyttöön OmaEspoo-itsepalvelukanavan, jossa asiakas voi asioida kanssamme sähköisesti ja itse valitsemallaan hetkellä. Ennakoimme asiointipisteidemme kävijämäärien vähenevän aiemmista vuosista. Koronaepidemia vauhditti muutosta ja toi samalla esille ne asiakasryhmät, jotka tarvitsevat tukea opetellessaan hyödyntämään sähköisiä palveluja”, toteaa Kirsi Remes.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
asiointijohtaja Kirsi Remes, puh. 043 824 9071, kirsi.remes@espoo.fi
asiointipalvelupäällikkö Anna-Maija Aalto, puh. 040 507 9083, anna-maija.aalto@espoo.fi
Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Kvarnruinerna i Bemböle rustades upp och ån restaurerades framgångsrikt14.10.2025 10:26:47 EEST | Pressmeddelande
Ruinerna av gamla Bemböle vattenkvarn, som varit bortglömd i årtionden, har rustats upp. Samtidigt restaurerades åns fåra, så att den nu är närmare naturtillstånd. Restaureringen utfördes enligt natur- och skyddsvärdena. Det lönar sig att besöka platsen för att se det fina resultatet.
Bembölen myllynrauniot ja joenuoma kunnostettiin onnistuneesti14.10.2025 10:26:47 EEST | Tiedote
Vuosikymmeniä unohduksissa olleet Bembölen vesimyllyn rauniot on kunnostettu. Samalla joenuomaa ennallistettiin lähemmäksi luonnontilaa luonto- ja suojeluarvojen mukaisesti. Elokuussa valmistuneen kunnostusurakan upeaa lopputulosta kannattaa käydä katsomassa.
Bemböle mill ruins and riverbed successfully restored14.10.2025 10:26:47 EEST | Press release
Forgotten for decades, the ruins of the Bemböle water mill have been restored. The riverbed was also restored, bringing it closer to its natural state in accordance with nature and conservation values. Completed in August, the magnificent end result of the restoration project is definitely worth a visit.
Sellosalin syksyssä huippunimiä ja harvinaisuuksia maailmalta13.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sellosalin lavalla saadaan syksyn aikana nauttia monista huikeista artisteista ympäri maailmaa. Maailmanmusiikin isot nimet, The Klezmatics (US) ja Söndörgő (HU) tuovat kiertueensa Espoon Leppävaaraan loka- ja marraskuussa.
Tilastot ja tutkimukset -kuukausitiedote lokakuu 202510.10.2025 12:25:33 EEST | Tiedote
Espoon uusi vuoden 2025 pitkän ajan väestöennuste: Väestö 2024 ja ennuste 2025–2060. Espoon väkiluku oli elokuun 2025 lopussa ennakkotietojen mukaan 324 840. Etenkin pitkäaikaistyöttömyys kasvanut voimakkaasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme