Espoo kokeilee liikkuvaa neuvontapalvelua – osa kiinteistä asiointipisteistä esitetään suljettavaksi
Kiinteät asiointipisteet säilyisivät Matinkylässä, Leppävaarassa ja Kalajärvellä.
Myös Espoon keskuksessa säilyisi mahdollisuus asioida kasvokkain. Pienimuotoinen asiointipiste toimisi jossain kaupungin tai yhteistyökumppanin tiloissa.
”Esitämme, että asiointipiste säilyy molempien ratojen varrella: metroradan varrella Matinkylässä ja Rantaradan varrella Leppävaarassa. Nämä ovat radanvarsien vilkkaimpia pisteitä, jotka palvelevat laajaa aluetta ja ovat helposti saavutettavia. Kalajärven asiointipisteemme säilyttämistä puoltaa sijainti heikompien julkisten liikenneyhteyksien alueella sekä edulliset kustannukset kaupungin omissa tiloissa, pienellä henkilöstöresurssilla”, kertoo asiointijohtaja Kirsi Remes.
Liikkuva palvelu takaa asiointimahdollisuuden kaikissa kaupunkikeskuksissa
Esitys asiointipisteiden sulkemisesta ja liikkuvaan palveluun ja digitukeen panostamisesta ovat osa Taloudellisesti kestävä Espoo -ohjelman (TakE) toimenpiteitä. Muutos olisi kuitenkin ollut edessä ilman säästöpaineitakin, koska kaupungin ja sen kumppanien palvelujen digitalisoituminen on muuttanut ja tulee muuttamaan asiointipalvelujen tarvetta.
Kaikissa kaupunkikeskuksissa säilyy asiointimahdollisuus, vaikka sieltä poistuu nykyisenkaltainen fyysinen asiointipiste. Kun suuri osa asiointipalveluiden tarjoamasta palveluista voidaan hoitaa sähköisesti, on myös tätä tarvetta tarkasteltu sähköisen asioinnin tukemisen eli digituen näkökulmasta.
Digituella tarkoitetaan apua ja tukea, jota voi saada erilaisten mobiililaitteiden ja sähköisten palveluiden käyttämiseen ja verkon välityksellä asioimiseen.
Espoo haluaa tavoittaa digituesta ja yleistasoisesta palveluneuvonnasta hyötyvät kohderyhmät nykyistä paremmin. Siksi toimintamalliksi on valittu liikkuva neuvontapalvelu, jonka ytimessä ovat digituki ja yleistasoinen neuvonta ja ohjaus julkisten palvelujen käytössä. Liikkuvassa palvelussa palveluneuvojat työskentelevät määrätyn ajan tietyssä paikassa ja keskittyvät tuolloin kyseisessä paikassa liikkeellä olevien neuvontaan.
”Liikkuvan neuvontapalvelumme työntekijät voivat jalkautua vaikkapa seniorien palvelukeskukseen, eli löytää uusia asiakasryhmiä, joiden on itse vaikea liikkua palvelujen äärelle”, kertoo asiointipalvelupäällikkö Anna-Maija Aalto.
Kasvokkaispalvelun tarve vähenemässä
Sähköisen asioinnin vaivattomuus kiinnostaa asiakkaita, ja erityisesti asiointi- ja neuvontapalvelun kysyntä on siirtynyt verkkoon. Asiointipisteiden laajasta tarjonnasta useat asiat hoituvat jo itsepalveluna − esimerkiksi kaupungin ja Kelan sähköiset palvelut, HSL-lippujen lataus ja tapahtumalippujen hankinta.
Koska kaikki asiakkaat eivät osaa käyttää itsepalveluja verkossa, kaupunki kohdentaa digitukea jatkossa erityisesti näille kohderyhmille.
”Monet asiakkaistamme ovat siirtyneet käyttämään sähköisiä palveluja, ja vastaamme toiveisiin kehittämällä niitä yhä sujuvammiksi. Vuoteen 2024 mennessä otamme käyttöön OmaEspoo-itsepalvelukanavan, jossa asiakas voi asioida kanssamme sähköisesti ja itse valitsemallaan hetkellä. Ennakoimme asiointipisteidemme kävijämäärien vähenevän aiemmista vuosista. Koronaepidemia vauhditti muutosta ja toi samalla esille ne asiakasryhmät, jotka tarvitsevat tukea opetellessaan hyödyntämään sähköisiä palveluja”, toteaa Kirsi Remes.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
asiointijohtaja Kirsi Remes, puh. 043 824 9071, kirsi.remes@espoo.fi
asiointipalvelupäällikkö Anna-Maija Aalto, puh. 040 507 9083, anna-maija.aalto@espoo.fi
Tietoja julkaisijasta
Espoon kaupunki - Esbo stadPL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Villa Elfvikin historiikki julkaistiin - teos kertoo kiehtovan tarinan säätyläishuvilan matkasta luontotaloksi5.12.2025 09:50:02 EET | Tiedote
KAMU Espoon kaupunginmuseo julkaisi historiikin Villa Elfvikistä, yli satavuotiaasta jugendhuvilasta ja siellä vuodesta 1992 alkaen toimineesta luontotalosta. Uuteen tutkimustietoon perustuva julkaisu kuvaa säätyläiselämää ja huvilan vaiheita kaikille avoimeksi kaupunkilaisten kohtaamispaikaksi.
Espoo tarkentaa yläkoululaisten omien mobiililaitteiden käyttöä kouluissa4.12.2025 12:53:09 EET | Tiedote
Espoon kaupungin kasvun ja oppimisen toimiala on päivittänyt oppilaiden omien mobiililaitteiden käyttöä koskevat linjaukset. Yläkouluissa omien mobiililaitteiden käyttö sallitaan jatkossa yhdellä välitunnilla. Kouluissa keskustellaan sopivasta välitunnista oppilaiden kanssa.
Salin täydeltä uusia tähtiä, kovia konkareita ja yllättäviä tuttavuuksia: Sellosalin kevätkausi 2026 ohjelma on julkaistu3.12.2025 12:10:52 EET | Tiedote
Sellosalin kevätkauteen mahtuu suurten tunteiden ja musiikkityylien koko kirjo – aina popin ja rockin kirkkaista tähdistä indien tummiin sävyihin ja jazzin juhlavuoden tunnelmista näyttämön lumoon. Leppävaaran oma täyden palvelun musiikki- ja tapahtumatalo tuo tulevaan kevätkauteen poikkeuksellisen tasokkaan ja monipuolisen elämysten valikoiman. Keikka- ja konserttikattausta täydentää runsas esittävien taiteiden ja lavahuumorin, lastenkulttuurin sekä senioreille suunnatun maksuttoman ohjelmiston kattaus.
Avaruustekniikan visionääri Jaan Praks on vuoden 2025 Espoo Ambassador2.12.2025 15:55:50 EET | Tiedote
Espoon uudeksi kongressilähettilääksi on valittu Aalto-yliopiston professori Jaan Praks. Praks työskentelee Elektroniikan ja nanotekniikan laitoksella ja johtaa pienten satelliittien ja mikroaaltojen kaukokartoituksen tutkimusryhmää.
Space technology visionary Jaan Praks awarded the 2025 Espoo Ambassador title2.12.2025 15:55:50 EET | Press release
Professor Jaan Praks from Aalto University has been chosen as Espoo's new congress ambassador. Praks works at the Department of Electronics and Nanotechnology, leading the Aalto small satellite and microwave remote sensing research group.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme