Espoon kutsukyytikokeilu päättyy 14. maaliskuuta

”Kokeilu on antanut meille ymmärrystä siitä, miten kutsuohjattu palvelu voisi täydentää perinteistä joukkoliikennettä”, kertoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila. ”Yhteistyömme ViaVanin kanssa on toiminut hyvin. Kevään aikana analysoimme yhdessä pilotin tuloksia, jotta saamme tarvittavaa tietoa kokeilun opeista.”
”ViaVanin tavoitteena on tuoda kaupunkeihin dynaamista teknologiaa, jonka avulla joukkoliikenne olisi entistä saavutettavampaa ja yksityisautoja olisi entistä vähemmän”, sanoo ViaVanin toimitusjohtaja Chris Snyder. ”Hyvät tulokset Espoon kokeilusta osoittavat, että älykkäillä ja jaetuilla liikkumisen palveluilla voi parantaa saavutettavuutta myös Helsingin seudulla – ilman, että tarvitaan omaa autoa.”
Palvelun tarjoama käyttökokemus on ollut hyvä: odotusaika on ollut keskimäärin alle kymmenen minuuttia, ja reitit on muodostettu älykkäästi ViaVanin mobiilisovelluksen ja teknologian avulla. Palvelua on käytetty sekä työ- että vapaa-ajan matkoihin, ja yli 38 prosentissa matkoista toinen päätepiste on ollut jollain palvelualueen metro- tai juna-asemista.
Kutsukyytipalvelu on ollut osa HSL:n IdeaLab-projektia. Projektin tavoitteina oli muun muassa yksityisautoilun vähentäminen, palvelun tarjoaminen sekä työ- että vapaa-ajan matkoilla, joukkoliikenteen saavutettavuuden parantaminen ja matka-aikojen lyhentäminen.
Kutsukyydillä on tehty yli 16 000 matkaa, ja eri käyttäjiä palvelulla on ollut yli 1 500. Tarkat tiedot palvelun matkustajamääristä ovat mukana palvelun loppuraportissa, joka julkaistaan keväällä pilotin päätyttyä.
Nyt kokeiltu kutsukyytipalvelu oli toinen kerta, kun HSL kokeilee kutsuohjattua liikennettä osana omia palveluitaan. Palvelualueella – Espoon itäosissa – HSL:n omaan joukkoliikenteeseen ei tehty pilotin takia muutoksia, ja joukkoliikenne palvelee alueella normaalisti myös kutsukyytipilotin jälkeen.
Kutsukyyti oli IdeaLab-kilpailun voittaja
Kutsukyyti oli toinen voittajista HSL:n vuonna 2018 järjestämässä IdeaLab-kilpailussa. Kilpailussa etsittiin uusia innovaatioita tulevaisuuden liikkumispalveluksi. Kutsukyydin toteuttanut ViaVan ja kilpailun toinen voittaja, Vuosaaressa viime kesänä toiminut sähköpotkulautapalvelu, saivat molemmat puoli miljoonaa euroa palvelunsa toteuttamiseksi.
ViaVanin puolivuotinen kutsukyytipalvelu käynnistyi Espoossa 16. syyskuuta 2019, ja palvelualuetta laajennettiin syksyn aikana myös Matinkylään, Olariin ja Leppävaaran uimahallille.
Kutsukyytikokeilu päättyy alkuperäisen suunnitelman mukaisesti kuuden kuukauden jälkeen. Viimeistä päivää palvelu on käytössä lauantaina 14. maaliskuuta. HSL ja ViaVan analysoivat palvelua vielä tarkemmin palvelusta keväällä laadittavassa loppuraportissa.
Yhteyshenkilöt
HSL:
Tero Anttila
joukkoliikenneosaston johtaja
p. 050 555 2932
ViaVan:
Caroline Hawkins
caroline@ridewithvia.com
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme