Espoon kaupunki - Esbo stad

Espoon palautepalvelu kerää lähes 20 000 viestiä vuodessa

Jaa

Espoon kaupunki saa sähköiseen palautepalveluunsa vuosittain lähes 20 000 viestiä ja määrä kasvaa koko ajan. Eniten espoolaiset antavat palautetta kaduista ja liikenteestä sekä ympäristöstä. Seuraavaksi aiheiksi nousevat terveys- sekä liikuntapalvelut.

Esimerkiksi Espoon kaupunginkirjasto kehittää jatkuvasti toimintaansa palautteiden pohjalta. (Kuva: Espoon kaupunki/Jonne Heinonen)
Esimerkiksi Espoon kaupunginkirjasto kehittää jatkuvasti toimintaansa palautteiden pohjalta. (Kuva: Espoon kaupunki/Jonne Heinonen)

Etenkin katuihin ja liikenteeseen liittyviä palautteita tulee jatkuvasti enemmän, mikä selittää palautteiden kokonaismäärän kasvua.

”Kuntalaisten palaute on meille tärkeää ja auttaa meitä kehittämään Espoosta entistäkin paremman ja turvallisemman paikan asua. Palautetta pääset antamaan palautepalvelussamme, jonne löydät linkin jokaiselta Espoo.fi-sivuston alasivulta. Palvelusta on olemassa myös mobiilisovellus Trimble. Kun lataat sen älypuhelimeesi ja sallit paikannuksen, pystyt helposti ilmoittamaan palautteesi kohteen sijainnin”, kertoo palveluasiantuntija Katariina Eskola.

Espoon kaupunki on tehnyt palautteiden innostamana monia hyviä uudistuksia. Esimerkiksi kirjastoissa on palautteiden pohjalta tehty tällaisia asioita kahden viime vuoden aikana:

  • Karaoketoiminta aloitettiin muuallakin kuin Entressen kirjastossa.
  • Saunalahden kirjastoon asennettiin laitteisto, joka mahdollistaa paljon toivotun viikonloppu- ja kesäaukiolon omatoimiperiaatteella.
  • Nöykkiön kirjaston seniorien rupatteluryhmä sai alkunsa asiakkaan toiveesta.
  • Ison Omenan kirjastoon on järjestetty askartelupöytä lapsille, pelikonsoleita ja nuortentilan sisustusta on uusittu asiakkaiden kanssa.
  • Kirjastoauton reitti suunnitellaan kausittain päiväkodeilta ja kouluilta saatujen palautteiden pohjalta.

Lisäksi esimerkiksi itsenäisyyspäivän perinteisen juhlakonsertin lippuja saa nykyään sähköisesti – tämäkin idea on peräisin kuntalaisilta.

”Myös ilmoitukset korjausta vaativista asioista ovat meille tärkeitä. Parannamme jatkuvasti liikenneturvallisuutta, tyhjennämme roskiksia, pesemme pois töhryjä, säädämme liikennevalojen ajastusta, kaadamme puita ja korjaamme katuvaloja saamiemme vinkkien ansiosta”, Eskola kertoo.

Kaupunki pyrkii hyödyntämään palautteiden kautta saamaansa tietoa jatkossa entistäkin paremmin. Mitä palautteet koskevat? Nousevatko tietyt aiheet erityisesti esille tiettyinä aikoina tai tietyillä asuinalueilla?

”Tämän tyyppiseen analysointiin toivomme saavamme apua analytiikkaan ja robotiikkaan keskittyvästä projektista. Parempien raportointimahdollisuuksien avulla huomio on mahdollista kiinnittää entistä paremmin niihin asioihin tai niille alueille, joista saadaan erityisen paljon palautteita”, Eskola toteaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

palveluasiantuntija Katariina Eskola, Espoon kaupunki, puh. 050 413 4161, katariina.eskola@espoo.fi

Kuvat

Esimerkiksi Espoon kaupunginkirjasto kehittää jatkuvasti toimintaansa palautteiden pohjalta. (Kuva: Espoon kaupunki/Jonne Heinonen)
Esimerkiksi Espoon kaupunginkirjasto kehittää jatkuvasti toimintaansa palautteiden pohjalta. (Kuva: Espoon kaupunki/Jonne Heinonen)
Lataa
Lähes 55 prosenttia Espoon kaupungin saamasta palautteesta koskee katuja ja liikennettä.
Lähes 55 prosenttia Espoon kaupungin saamasta palautteesta koskee katuja ja liikennettä.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Verkostomainen viiden kaupunkikeskuksen Espoo on vastuullinen ja inhimillinen edelläkävijäkaupunki, jossa kaikkien on hyvä asua, oppia, tehdä työtä ja yrittää ja jossa espoolainen voi aidosti vaikuttaa.

Facebook

Twitter

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme